חברת השליחויות wolt ידועה בצורת ההעסקה ה"חופשית" שבה היא דוגלת, שמאפשרת להרוויח כסף כעצמאים - כל אחד לפי ההיקף הרצוי. אך מסתבר שאלפי שליחים שלובשים את החולצה הכחולה המוכרת בוחרים לעבוד דווקא כשכירים - רק דרך חברות קבלן שלהן קיים הסכם עם wolt. הבעיה: מעדויות שהגיעו למערכת ynet עולה כי שליחים שהועסקו על ידי חלק מהקבלנים אליהם הפנתה חברת wolt באפליקציה, נאלצו לרדוף אחרי שכרם ואחרי הזכויות הסוציאליות המגיעות להם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
6 צפייה בגלריה
שליח של wolt
שליח של wolt
שליח של wolt
(עמית שעל)
כאמור, wolt ידועה בכך שאינה מעוניינת ביחסי עובד-מעביד, ולכן, כאשר שליח בוחר להצטרף לשירות, עומדות בפניו שתי אפשרויות העסקה: תשלום ישירות מ-wolt באמצעות עוסק מורשה או חברה בע"מ, או לחילופין, הסכם התקשרות של העובד מול חברת הקבלן.
ד', שליח בחברת wolt שהועסק דרך אחת החברות מספר מדוע בחר דווקא בחברת קבלן, ומה קרה אחר כך: "כשאתה נרשם דרך האפליקציה של wolt, יש לך אופציה של קבלן, שהוא בעצם אחראי לכל הביורוקרטיה מול הרשויות תמורת כמה אחוזים מהשכר שלך (ביטוח לאומי, מס הכנסה, מע"מ וכו' - א.ק.). זה היה נשמע לי אחלה, עד שהייתי צריך לקבל את הכסף והקבלן עיכב לי תשלומים מכל מיני סיבות הזויות, וגם כשקיבלתי את הכסף היו לעיתים טעויות, כמו חוסר כסף וטעויות בחישובים והתשלומים לרשויות השונות. אחרי תקופה ביטלתי איתו את החוזה ופתחתי עוסק מורשה לבד. עד עכשיו אני מחכה לכסף שמגיע לי מהקבלן", הוא אומר.

"שליחי wolt? אנחנו הבית שלכם"

חברת פרימיום שליחויות בע"מ עבדה עם מספר חברות, ביניהן גם wolt, עד שהאחרונה הפסיקה את ההתקשרות עימה. מעדויות שהגיעו ל-ynet עלו תלונות על התנהלות החברה, אשר ככל הנראה הן היו אלה שהובילו את wolt לסיים את ההתקשרות עימה.
"הנציגות של החברה אומרות לי 'היום בוצעה העברה', כשבפועל הם לא ביצעו העברה. גילתי שעבדתי תקופה ופשוט גבו ממני כסף מעבר למה שסוכם בחוזה, הורידו לי פנסיה כבר בחודש הראשון למרות שלא הייתה לי קרן פעילה ובפועל לא פתחו לי שום דבר בחברת הפנסיה", סיפר ליאור (שם בדוי), שליח שהועסק דרך החברה.
יאיר (שם בדוי), מציג גם הוא תמונה דומה: "ניסיתי ליצור קשר עם החברה כדי לדעת מה קורה עם הכסף שאני אמור לקבל בכל שבועיים. העובדות, אם בכלל היו עונות לי לטלפון, היו אומרות לי שוב ושוב שלא מילאתי פרטי חשבון. כל פעם הייתי נכנס וממלא שוב, עד שכבר נמאס לי. הרגשתי אידיוט שעבדתי וקרעתי את עצמי ופתאום אין בכלל כסף. אני עובד בשליחויות כי אין לי אופציה אחרת, פוטרתי מהעבודה וזה הדבר היחיד שלא דרש ניסיון. אני לא זכאי לדמי אבטלה כי אני לא עומד בקריטריונים".
6 צפייה בגלריה
(צילום מסך)



6 צפייה בגלריה
"שליחי wolt? אנחנו הבית שלכם". אתר חברת פרימיום שליחויות
"שליחי wolt? אנחנו הבית שלכם". אתר חברת פרימיום שליחויות
"שליחי wolt? אנחנו הבית שלכם". אתר חברת פרימיום שליחויות
(צילום מסך)

"להתיש את השליחים", הגדירו שליחים את ההתנהלות. באחת מקבוצות הפייסבוק החליט אחד השליחים לגבש את כלל הנפגעים ובימים אלה הם שוקלים את צעדיהם. "הם פשוט עברו כל גבול אפשרי", "ארבע פעמים קיבלתם את פרטיי האישיים", שולח להם הודעות כל כמה ימים", נכתב בקבוצה.

"הצלחתי לתפוס אותם רק כשהתקשרתי ממספר אחר"

חברה נוספת אליה מפנה wolt היא חברת "שלוש אחוז בע"מ". באתר wolt נכתב לגבי החברה כי היא "הוקמה כדי לאפשר לך כשליח wolt לעבוד כדין". אך לפי בדיקת ynet, התנהלות החברה, שהוקמה רק בסוף חודש פברואר האחרון, לא ממש מתאימה לתיאור.
"התחלתי לעבוד דרכם כשהם רק התחילו, הגעתי עם קרן פנסיה פעילה ושלחתי להם את זה בכתב כפי שמתבקש", מספר דרור (שם בדוי), בשיחה עם ynet. "אחרי כמה חודשים אני מגלה שלא הפרישו לי דבר. כשפניתי אליהם הם אמרו שהם לא מפרישים לפנסיה".
6 צפייה בגלריה
ההסכם עם חברת שלוש אחוז
ההסכם עם חברת שלוש אחוז
"החברה תפריש כספים לקרן פנסיה על פי דין". ההסכם עם חברת שלוש אחוז
(צילום מסך)
החברה מצהירה כי "תקבל את התשלום שלך מ-wolt ותפיק לך תלוש שכר לפי דיני העבודה בישראל, הכולל בין היתר את כל התשלומים לרשות המיסים, המוסד לביטוח לאומי ולחברות ביטוח הפנסיה. אחרי הפקת תלוש השכר תקבל את המשכורת לחשבון הבנק שלך". אולם, עובדים מספרים כי ברגע האמת, לא קיבלו את משכורתם בזמן. "מה לא עברתי כדי לנסות לקבל את הכסף שמגיע לי. החוויה הזאת הייתה פשוט נוראית. מעל לשלושה שבועות רדפתי אחרי החברה, בשלב מסוים הם פשוט לא ענו לשיחות מהמספר שברשותי", אומר מתן (שם בדוי), בשיחה עם ynet.
6 צפייה בגלריה
לא מפרישים פנסיה. התכתבות עם חברת שלוש אחוז
לא מפרישים פנסיה. התכתבות עם חברת שלוש אחוז
לא מפרישים פנסיה. התכתבות עם המספר הרשמי של חברת "שלוש אחוז" אותו הם מפרסמים באתר
(צילום מסך)
"פעם הם האשימו את wolt שלא העבירו להם כסף, פעם אמרו שזה כבר הועבר ובפועל לא קיבלתי כלום. הצלחתי לתפוס אותם רק שהתקשרתי ממספר אחר", הוא מספר.
תחקירן ynet שנרשם באתר חברת "שלוש אחוז", קיבל לאחר מילוי מספר פרטים חוזה העסקה למייל. בסעיף 15 מופיע כי "החברה תפריש עבור העובד כספים לקרן הפנסיה על פי דין", עם זאת, בשיחה עם נציגת שירות של החברה נאמר כי "החברה לא מפרישה פנסיה".

"משלם מלא כסף לקבלן אבל אין ברירה אחרת"

בתוך כך, וללא קשר לחברות המוזכרות בכתבה, אחד המגזרים שנפגעו הכי קשה מההעסקה ב-wolt דרך חברות הקבלן הוא העובדים הזרים. חלקם, אשר טרם הקורונה עבדו במסעדות בין היתר בתור טבחים, שוטפי כלים ומנקים, נאלצו בתקופת הסגר לעבוד בתור שליחים על מנת להמשיך להתפרנס. חלקם, מצאו את עצמם עובדים תחת חברות קבלן, לעיתים קרובות ללא זכויות סוציאליות, רק כדי לשרוד את התקופה.
"אין לנו מה לחזור למסעדות לשטוף כלים, או לבשל. כרגע אין מידי יותר עבודה במסעדות וגם אם יש אז משלמים נמוך. במשלוחים כרגע עושים כסף מזומן ויש את הטיפים. אני שליח עכשיו ב-wolt", סיפר אנגדאו, שעבד לפני הקורונה באחת המסעדות בשדרות רוטשילד בתל אביב.
"אני עובד מלא שעות במשלוחים, מחליט מתי להתחיל לעבוד, כמה שעות לעבוד. הדבר היחידי שכרגע בעייתי זה שאני משלם קרוב ל-8% לקבלן, זה מלא כסף אבל אין לי ברירה אחרת", הוא הוסיף.
6 צפייה בגלריה
בדיקות קורונה לעובדים זרים
בדיקות קורונה לעובדים זרים
"משלם מלא כסף לקבלן אבל אין ברירה אחרת". בדיקות קורונה לעובדים זרים בת"א. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
(צילום: נגב אבס)
אדיסו, עובד זר שעבד דרך קבלן בבית קפה במרכז תל אביב, סיפר כי "לפני הקורונה עבדתי בשטיפת כלים ולעיתים בתור טבח. שהתחילה הקורונה ישבתי בבית תקופה, הקבלן שלי התקשר ושאל אם בא לי לעבוד בתור שליח עם שכר נחמד, זה היה רגע של תקווה. אופניים כבר יש לי, אני חוזר הביתה נקי ובלי כאבים בגוף. הקבלן שלי דאג לי למדים ולציוד הנדרש והוא חיבר אותי לאפליקציה, אחר כך רדפתי אחרי הכסף".
בכיר בענף המסעדנות סיפר: "העובדים הזרים נמצאים במצוקה קשה. כשנכנסנו לקורונה הוצאתי לחל"ת את העובדים הישראלים ורק לאחר מכאן את העובדים הזרים, העובדים הישראליים זכאים לדמי אבטלה. לפני הקורונה למצוא עובד כלים, שלא לדבר על עובד כלים טוב, היה לא קל. היום, עובדים זרים רבים מוכנים לעבוד במינימום. חלק מהקבלנים שמעסיקים עובדים זרים עובדים בצורה לא חוקית, גובים מהם אחוזים מטורפים ונותנים יחס מבחיל".

תגובות

מחברת וולט נמסר בתגובה: "השליחים הנמצאים בהתקשרות עם וולט הינם עצמאיים ויש בידם את זכות הבחירה האם לפתוח תיק במס הכנסה או לפנות לחברת צד ג׳. בחודשים האחרונים הוכפל צוות האופרציה האחראי על ההתקשרות עם השליחים במטרה לסייע לשליחים ולהקל עליהם. בעקבות פנייתו של הכתב חידדנו את נהלי ההתקשרות עם חברות אלו ונמשיך לפעול כדי שמקרים כאלו לא יישנו.
חברת ״3%״, היא אחת מחברות צד ג׳ אשר התחייבה בפני וולט וכן באתר שלה לבצע את כלל ההפרשות והתשלומים כדין. ידוע לנו על התקלה שגרמה לעיכוב של ימים ספורים בתשלום לשליחים והעניין טופל. אנו קוראים לשליחים שנפגעו מחברת ״3%״ לפנות אלינו ונשמח לסייע ככל שביכולתנו.
בנוגע לקבוצת פרימיום, ההתקשרות איתה הופסקה באופן מיידי לאחר שהתקבלו תלונות ועלו תחושות של אי שביעות רצון מצד השליחים ונמצא כי החברה לא עומדת בסטנדרט הנדרש".
מחברת "שלוש אחוז" נמסר בתגובה: "הטענות המועלות אינן נכונות ומוכחשות מכל וכל, ובינן לבין האמת אין ולא כלום. חברתנו הינה חברה מסודרת, הפועלת על פי חוק ומשלמת את כל הזכויות המגיעות לעובדיה מכוח כל דין. החברה מתייחסת לעובדיה בכבוד, בדרך הכי טובה והולמת ונמנעת מכל יחס רע וגסות רוח.
"לחברה אין מה להסתיר, היא פועלת בשקיפות, על פי חוק, ולא מהססת לחשוף בפני עובדיה כל מידע הרלוונטי לשכר ולתנאי העבודה, ומכל מקום, מן הראוי לציין כי העובדים בחברה מועסקים על פי חוזה העסקה ברור. החברה לא מהססת לחשוף בפני הגורמים המוסמכים כל מידע הנוגע להתנהלותה ולפעילותה.
"בכל הנוגע להפקדות לקרן הפנסיה, כאמור עסקינן בחברה הפועלת מזה חמישה חודשים בלבד, כך שעד כה אין עובד שצבר תקופת עבודה של שישה חודשים, לכן טרם חלה חובת הפקדה לקרן פנסיה, שכן על פי צו ההרחבה בענף הפנסיה החובה חלה לאחר תום תקופת עבודה של שישה חודשים. בנוסף, בחוזה העסקה מצוין באופן ברור כי עובד שיש לו קופת פנסיה פעילה ביום תחילת העבודה חייב להודיע על כך לחברה, על מנת לבצע לו הפקדות לפנסיה החל מהחודש הראשון לעבודה, בהתאם לצו ההרחבה הנ"ל, אך עד כה רק שני עובדים שהתקבלו לעבודה בחודש נובמבר 2020 הודיעו על קיומה של קופת פנסיה פעילה בתחילת העסקתם, ועבורם יבוצעו הפקדות על פי הוראות צו ההרחבה הנ"ל".
יש לציין כי על פי החוק במקרה שהעובד היה מבוטח בביטוח פנסיוני, הוא יהיה זכאי להפרשות לביטוח פנסיוני כבר מיומו הראשון בעבודה. ההפרשות יתבצעו רטרואקטיבית רק לאחר השלמת 3 חודשי עבודה אצל המעסיק, או בתום שנת המס (לפי המועד המוקדם מביניהם).
בחברה טענו עוד בתגובתם כי העיכוב בתשלום המשכורת של חודש אוקטובר 2020 מקורו ברשלנות הבנק שאיתו הם עובדים "שלא דאג להעביר את המשכורות של העובדים בזמן, דבר שגרם להתקוממות חלק ניכר מהעובדים". אך בבנק טענו מנגד: "בניגוד למתואר, בסניף לא היו תקלות שירות והטענות בדבר שיבושים משוללות כל יסוד".
מחברת פרימיום שליחויות בע"מ נמסר בתגובה: "חברת פרמיום שליחויות בע"מ הינה חברה ותיקה שמעסיקה אלפי שליחים, שזוכים לתנאי ההעסקה הטובים ביותר בענף, ועצם הביקוש הגבוה של שליחים לעבוד עם חברת פרמיום מעיד בצורה הטובה ביותר על יחסה המעולה של החברה לעובדיה.
"חברת פרימיום שליחויות בע״מ מפרישה את כלל ההפרשות הסוציאליות לעובדיה כפי שנדרש על פי דין ומשלמת את שכר עובדיה במועד. ככל ועובד מסוים העביר פרטי חשבון שגויים, החברה פעלה על מנת לקבל ממנו פרטים תקינים ולהעביר לו את שכרו".