חברות הטכנולוגיה פרסמו הלילה את הדו"חות הכספיים לרבעון השלישי של שנת 2020. אמזון שוב ציגה רבעון חלומי ומותירה את התחזיות הרחק מאחור. ענקית המסחר והענן של ג'ף בזוס רשמה רווח של 12.3 דולר למניה וזאת לעומת תחזיות ל-7.41 דולרים למניה. גם ההכנסות היו גבוהות משמעותית ברבעון השלישי מאשר התחזיות והסתכמו ב-96.15 מיליארד דולר. אנליסטים ציפו ל-92.7 מיליארד דולר בלבד.
מדובר ברבעון שני ברציפות בו אמזון מפרסמת תוצאות כספיות שהקשר בינן לבין תחזיות האנליסטים מקרי ביותר לטובה. גם ברבעון הקודם ציפה השוק לרווח של דולר למניה והחברה בהובלת ג'ף בזוס רשמה רווח נקי של 10.3 דולר מניה. בשוק ההון אמנם העריכו כי גם הפעם אמזון תפרסם דו"חות כספיים מצוינים, אך ההנחה הייתה שהיא תתקשה לשחזר את הצמיחה המואצת. בפועל ההכנסות של אמזון ברבעון השלישי משקפות צמיחה של 8% מול הרבעון הקודם ויותר מ-30% בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019.
5 צפייה בגלריה
אמזון
אמזון
אמזון
(צילום: רויטרס)
בדומה למיקרוסופט שפרסמה את הדו"חות הכספיים מוקדם יותר השבוע, גם אמזון נהנתה מרבעון מצוין בעסקי הענן שההכנסות ממנו קפצו ב-29% ל-11.6 מיליארד דולר. הרווח התפעולי של פעילות הענן הסתכם ב-3.54 מיליארד דולר, שחיקה קלה בשיעור הרווח, אך עדיין גבוה מהתחזיות.
סך הרווח התפעולי של אמזון כמעט והוכפל ל-6.2 מיליארד דולר לעומת 3.2 מיליארד דולר ברבעון המקביל לפני שנה. הרווח הנקי היה גבוה דרמטית מטווח התחזיות שסיפקה החברה בתום הרבעון השני - 6.3 מיליארד דולר לעומת 3-5 מיליארד דולר. ברבעון השלישי של 2019 דיווחה אמזון רווח של 2.1 מיליארד דולר, בדיוק שליש מהרווח ברבעון מגפת הקורונה המלא. אמזון ציינה בדו"חות כי היא הגיעה ליכולת ביצוע 50 אלף בדיקות קורונה ביום לעובדיה ב-650 אתרים.
בזוס אמר עם פרסום הדו"חות כי מתחילת השנה יצרה אמזון 400 אלף מקומות עבודה חדשים. "אנחנו רואים יותר לקוחות מאי פעם שכבר עושים קניות מוקדמות לקראת עונת החגים, מה שמרמז על כך שהעונה השנה תהיה חסרת תקדים", הוסיף מייסד ומנכ"ל אמזון.
על אף הביצועים המצוינים ברבעון השלישי אמזון מסייגת את התחזית שהיא מספקת להמשך השנה בחוסר ודאות רבה בסביבה העסקית. ההכנסות צפויות להגיע ל-112-121 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, כלומר קצב צמיחה של28%-38% לעומת הרבעון האחרון של 2019. טווח התחזית של הרווח התפעולי רחב מאוד ונע בין מיליארד דולר בלבד ל-4.5 מיליארד דולר בעקבות עלויות של 4 מיליארד דולר הקשורות לקורונה. תחזית זו מובילה גם לירידה קלה במניית אמזון במסחר שלאחר הסגירה וזאת לאחר שעלתה ב-1.5% בסיום המסחר.

גוגל עקפה את התחזיות

גם החברה האם של גוגל אלפבית רשמה רבעון שלישי מוצלח - עקפה את תחזיות האנליסטים בהכנסות וברווח הנקי: ההכנסות עמדו על 46.17 מיליארד דולר לעומת צפי האנליסטים ל-42.90 מיליארד דולר, עלייה של 14% לעומת התחזיות.
5 צפייה בגלריה
גוגל
גוגל
גוגל
(צילום: shutterstock)
הרווח הנקי עמד על 16.40 דולר למניה בהשוואה לתחזיות שעמדו על 11.29 דולר למניה - 45% מעל התחזיות. ההכנסות משירותי הענן על 3.44 מיליארד דולר לעומת צפי ל-3.32 מיליארד דולר. המנכ"ל סונדאר פיצ'אי (Sundar Pichai) אמר בתגובה לתוצאות כי "השנה, כולל הרבעון הנוכחי (הרביעי) הוכיחה עד כמה נחוץ לכולנו המוצר הבסיסי של החברה - חיפושים ברשת".
ההכנסות מהיוטיוב - 5.04 מיליארד דולר בהשוואה לתחזיות שעמדו על 4.39 מיליארד דולר. ההכנסות העיקריות הן כמובן מפרסום בפלטפורמות השונות שלה - עם 37.10 מיליארד דולר בהשוואה לצפי של 33.80 מיליארד דולר. ההכנסות מפרסום ביוטיוב עמדו על 3.81 מיליארד דולר, יותר מהצפי שעמד על 3.78 מיליארד דולר. אלפבית רשמה הכנסות מהענן בסכום של 3.01 מיליארד דולר, לעומת התחזיות שעמדו על סכום גדול יותר של 3.08 מיליארד דולר.
ברבעון הקודם רשמה אלפבית, בפעם הראשונה ב-16 שנות קיומה כחברה ציבורית הנסחרת בבורסה, נסיגה רבעונית בהכנסות. בעלת השליטה בגוגל עקפה את הצפי להכנסות וגם ברווח הנקי. הרווח הנקי ברבעון השני של 2020 עמד על 10.13 דולר למניה, מעל התחזיות שעמדו על 8.21 דולר. ההכנסות ירדו ב-2% ל-38.30 מיליארד דולר, טוב מהצפי שעמד על ירידה של 4% ל-37.37 מיליארד דולר.

אפל: ירידה במכירות האייפונים בצל הקורונה

אפל ניצחה את התחזיות כ הכנסות החברה ברבעון הקלנדרי השלישי של 2020 עמדו על 64.7 מיליארד דולר. זאת, לעומת תחזיות אנליסטים שצפו לחברה הכנסות של 63.48 מיליארד דולר. 
5 צפייה בגלריה
אייפון 12
אייפון 12
חנות אפל
(צילום: AFP)
מדובר בעלייה סמלית של 1% בלבד לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. נתוני הרבעון הנוכחי הושפעו מההשקה המאוחרת של האייפון: לרוב מתחילה אפל במכירת האייפון בשבוע האחרון של הרבעון השלישי, ואולם השנה, בגלל מגיפת הקורונה, נדחתה השקת המכשיר לרבעון הנוכחי מה שפגע מעט בשורת ההכנסות. הרווח הנקי ירד ב-7.4% ל-12.67 מיליארד דולר. הרווח למניה עמד על 73 סנט לעומת תחזיות אנליסטים שצפו רווח של 70 סנט למניה.
העלייה בהכנסות אפל מרשימה על רקע הירידה החדה במכירות האייפון, שצנחו ב-20.7% (שוב, כתוצאה מדחיית השקפת האייפון לרבעון הנוכחי), ועמדו על 26.44 מיליארד דולר. היא התאפשרה בזכות צמיחה חזקה בכל קטגוריות המוצר שלה, ובראשן מכירות האייפד והמק שממשיכים להנות מביקוש רב בעקבות המעבר לעבודה ולימודים מהבית. מכירות המק עלו ב-29.2% ל-9.03 מיליארד דולר, ומכירות האייפד זינקו בשיעור הגדול ביותר זה שנים – 46% - ל-6.8 מיליארד דולר.
גם שתי קטגוריות המוצר האחרות של אפל רשמות צמיחה יפה: קטגוריית השירותים עלתה ב-16.3% עם הכנסות של 14.55 מיליארד דולר, וקטגוריית המוצרים הלבישים והאביזרים טיפסה ב-20.8% ל-7.88 מיליארד דולר. לצד ההישגים המרשימים של אפל בדו"ח, לא מספקת החברה תחזית להמשך השנה - ומותירה את המשקיעים בערפל. ככל הנראה על רקע זה, רושמת מניית אפל ירידה של 4% במסחר המאוחר.

זינוק של 29% ברווח הנקי של פייסבוק

הטבת מס בהיקף של 913 מיליון דולר סידרה לפייסבוק רווח נקי של 7.85 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2020, עלייה חדה של 29% ביחס לרבעון המקביל. כך עולה מהדו"חות הכספיים של פייסבוק שדווחו הלילה (שעון ישראל) לאחר סגירת המסחר בוול סטריט. פייסבוק עקפה את תחזית ההכנסות ובמיוחד את תחזית הרווח למניה בעקבות הטבת המס.
5 צפייה בגלריה
מייסד פייסבוק מארק צוקרברג
מייסד פייסבוק מארק צוקרברג
מייסד פייסבוק מארק צוקרברג
(צילום: AP)
הצפיות בוול סטריט העריכו כי פייסבוק תרשום רווח למניה של 1.91 דולרים, ובפועל הציגה החברה רווח נקי של 2.71 דולרים למניה, גבוה ב-41.2% מהתחזיות. שיעור המס האפקטיבי עמד ברבעון השלישי על 4% מההכנסות, ובניכוי ההטבה החד-פעמית היה עולה ל-15%. ברבעון המקביל הוא עמד על 17%. בניכוי הטבת המס הרווח הנקי למניה היה יורד ב-31 סנט, והיה עדיין גבוה ב-25.6% מהצפי של האנליסטים. בחברה ציינו כי ברבעון הרביעי צפוי לחזור שיעור המס שהחברה משלמת לסביבות 15% (mid-teens) ובסיכום השנה להתקרב יותר לכיוון 20%.
ההכנסות של פייסבוק ממכירת פרסומות הסתכמו ברבעון השלישי ב-21.2 מיליארד דולר, עלייה של 22% ביחס לרבעון המקביל אשתקד. בתוספת הכנסות אחרות בהיקף של 249 מיליון דולר, הסתכמו סך ההכנסות ב-21.47 מיליארד דולר ל-22% ביחס לרבעון המקביל. נתון זה גבוה ב-8.4% מצפי האנליסטים שציפו להכנסה של 19.8 מיליארד דולר. היקף ההכנסה הממוצעת שמייצר לפייסבוק כל משתמש (ARPU) עמד על 7.89 דולרים, גבוה מהתחזית בשוק ל-7.32 דולרים.
כמדי רבעון פייסבוק מפרסמת את נתוני השימוש שלה. מספר המשתמשים היומי עמד ברבעון השני על 1.82 מיליארד איש בממוצע, עלייה של 12% ביחס לרבעון השלישי אשתקד, האנליסטים ציפו ל-1.79 מיליארד משתמשים. מספר המשתמשים החודשי הממוצע עמד על 2.74 מיליארד איש מול צפי ל-2.7 מיליארד איש. גם נתון זה עלה ב-12% ביחס לנתון דומה בתקופה המקבילה אשתקד.
עם זאת, בארה"ב ובקנדה מספר המשתמשים היומי עמד על 196 מיליון משתמשים, ירידה ביחס ל-198 מיליון משתמשים מדי יום ברבעון השני. סמנכ"ל הכספים של החברה, דיוויד ווהנר, התייחס לכך וציין כי נתוני המשתמשים ברשת החברתית היו נמוכים במעט ביחס לרבעון השני, משום שהיה זה הרבעון שבו החלה מגיפת הקורונה, שהובילה לעלייה משמעותית בשימוש ברשתות החברתיות. להערכת החברה המגמה צפויה להימשך אל תוך הרבעון הרביעי, שבו נתוני השימוש ברשת צפויים להציג "מגמה שטוחה" ביחס לרבעון שחלף.
"היה לנו רבעון חזק", אמר מנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג. "אנשים ועסקים המשיכו להסתמך על השירותים שלנו, כדי להישאר מקוונים ולייצר הזדמנויות כלכליות בתקופה הקשה הזאת". לדברי צוקרברג בחברה ממשיכים להשקיע במוצרים שלה ובגיוס עובדים במטרה "לספק חוויות חדשות ומשמעותיות עבור הקהילה שלנו ברחבי העולם".
הוצאות ההשקעות ההוניות של פייסבוק (Capex) הסתכמו ברבעון השלישי ב-3.9 מיליארד דולר. היקף המזומנים בקופה עמד בתום הרבעון על 55.6 מיליארד דולר. מניית החברה זינקה היום, טרם פרסום הדו"חות בתום המסחר בנאסד"ק ב-4.9%. במסחר שלאחר הסגירה המשיכה המניה לטפס בעוד 0.8%.
לדברי סמנכ"ל הכספים ווהנר, התחזית היא כי הכנסות החברה מפרסום ברבעון האחרון של השנה יצמחו בקצב גבוה יותר מזה שנרשם ברבעון השלישי. זאת משום שמדובר בתקופת החופשות בארה"ב, כאשר הציבור יוצא לבצע קניות בהיקפים משמעותיים יותר. בנוסף, פלטפורמת המשחקים החדשה של פייסבוק, אוקולוס קווסט 2, צפויה לייצר הכנסות חזקות לחברה, להערכת ווהנר.

טוויטר ציפתה ליותר משתמשים פעילים - המניה התרסקה

מניית טוויטר התרסקה אתמול במסחר המאוחר בבורסות ניו יורק, לאחר שהחברה דיווחה על שיעור צמיחת המשתמשים שהיה נמוך מהתחזיות. על פי תוצאות הרבעון השלישי, שפרסמה הרשת החברתית, מספר המשתמשים הפעילים היומיים עלה ב-1 מיליון ל-187 מיליון משתמשים, זאת בעוד שתחזיות האנליסטים ציפו ל-195 מיליון משתמשים פעילים ביום.
5 צפייה בגלריה
טוויטר
טוויטר
טוויטר
(צילום: Gettyimages)
עוד דיווחה טוויטר על הכנסות בגובה 936 מיליון דולר ברבעון, עלייה של 14% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היא עקפה את התחזיות, שציפו ל-777 מיליון דולר. כמו כן, ההכנסות מפרסומות הסתכמו ב-808 מיליון דולר, עלייה של 15% מהשנה שעברה. החברה הודיעה לפני שנה כי תפסיק לפרסם מודעות פוליטיות.
טוויטר פרסמה את תוצאות הרבעון יום לאחר שהמנכ"ל ג'ק דורסי העיד בפני ועדת המסחר של הסנאט, לצד מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג ומנכ"ל גוגל סונדר פיצ'אי. השימוע נועד לדון בחשיבות סעיף 230, שמעניק לרשתות החברתיות הגנה משפטית מפני אחריות לתכנים המתפרסמים בפלטפורמות. עם זאת, חברי הסנאט חקרו את המנכ"לים גם לגבי נושאים אחרים, ביניהם הגבלים עסקיים והטיית הבוחרים. דורסי נשאל על ידי חברי הוועדה הרפובליקנים מדוע טוויטר מבצעת אימות עובדות לציוצים של הנשיא דונלד טראמפ.
בהצהרה שפרסמה טוויטר ביחד עם התוצאות, הדגישה כי שמירה על תרבות השיח נותרה בראש סדר העדיפויות שלה, וכי בחברה פועלים לצמצם פרסום של תכנים פוגעניים ומידע כוזב בפלטפורמה, כולל על ידי תיוג ציוצים שיכריזו בלי סימוכין על ניצחון של מועמד אחד בבחירות או יעודדו התערבות בתוצאות הבחירות.
פורסם לראשונה: 22:24, 29.10.20