בנק לאומי מסכם את שנת 2019 עם רווח נקי של 3.52 מיליארד שקל, בהשוואה לרווח של 3.25 מיליארד שקל בשנת 2018, עלייה של 8.3%. התשואה להון עמדה בשנה החולפת על 9.8%, מול 9.5% ב-2018.
לאומי סוגר בדו"ח הנוכחי שנת מפתח, שבו הוחלפה הנהגת הבנק - חנן פרידמן נכנס לתפקיד המנכ"ל במהלך הרבעון האחרון של השנה (ב-1 בנובמבר), לאחר פרישתה של רקפת רוסק עמינח. 
2 צפייה בגלריה
חנן פרידמן
חנן פרידמן
מנכ"ל לאומי חנן פרידמן. נכנס רשמית לתפקיד ב-1 בנובמבר
(צילום: כפיר סיון)
ההכנסות מריבית נטו עמדו בסיכום 2019 על 8.84 מיליארד שקל, בהשוואה ל-8.89 מיליארד שקל בשנה קודמת. ההכנסות שאינן מריבית הסתכמו ב-5.08 מיליארד שקל, בהשוואה ל-4.87 מיליארד שקל ב-2018.
במקביל לפרסום הדו"חות הודיע לאומי כי ייצא בתוכנית לרכישה עצמית של מניות בהיקף של 700 מיליון שקל, זאת בדומה להיקף המניות העצמיות שנרכשו אשתקד. בנוסף הודיע הבנק כי יחלק דיבידנד של 297 מיליון שקל, המהווה 40% מרווחי הרבעון הרביעי.

פחות אשראי צרכני, זינוק באשראי העסקי

תיק האשראי של לאומי צמח במתינות בשיעור של 3.6% ל-282.5 מיליארד שקל, אולם כאשר בוחנים את התיק לפי תחומי הפעילות השונים, ישנו פער במגמות: לאומי המשיך לצמצם חשיפה לאשראי צרכני ולאשראי לעסקים קטנים: האשראי לעסקים קטנים ירד בכ-5% אשתקד והצרכני בכ-1.5%. לעומת זאת האשראי למשכנתאות צמח ב4.7% ל-85.4 מיליארד שקל.
הזינוק המשמעותי ביותר היא באשראי העסקי שגדל ביותר מ-10% אשתקד, וזאת לאחר שבשנים האחרונות נאלץ לאומי דווקא לצמצם פעילות זו עד שהגיע לדרישות ההון של בנק ישראל.
נתון נוסף הבולט בדו"חות לאומי הוא העלייה בהפרשות להפסדי אשראי. היקף ההפרשות עמד על 609 מיליון שקל, עלייה של  17% לעומת 2018. ההפרשות מהוות 0.22% מתיק האשראי ב-2019 לעומת שיעור הפרשות של 0.15% ב-2018.
בלאומי מציינים כי הגידול בהפרשות להפסדי אשראי נובע מירידה בגביית חובות בעייתיים, ומהגידול באשראי (לפי כללי החשבונאות, כל גידול באשראי מחייב אוטומטית הפרשה כנגדו).
במסגרת הדו"ח הכספי מתפרסם גם השכר השנתי של בכירי הבנק נכון ל-2019. כרגיל בראש הרשימה נמצא אבנר מנדלסון מנכ"ל לאומי ארה"ב עם שכר בעלות של 7.1 מיליון שקל. השכר הגבוה נובע מכך שמנהלי החברות בנות של לאומי לא כפופים לחוק שכר הבכירים.
שכרו של יו"ר הבנק לשעבר דוד ברודט עמד על 3.3 מיליון שקל, ואילו שכרו של מחליפו סאמר חאג' יחיא עמד על כ-1.5 מיליון שקל. המנכ"לית לשעבר רקפת רוסק עמינח, והמנכ"ל החדש חנן פרידמן קיבלו שכר בעלות של 3.3 מיליון שקל ו-3.2 מיליון שקל בהתאמה.
2 צפייה בגלריה
המנכ"לית הפורשת רקפת רוסק עמינח
המנכ"לית הפורשת רקפת רוסק עמינח
המנכ"לית הפורשת רקפת רוסק עמינח
(צילום: יוסי זליגר)
במקביל לפרסום הדו"חות הודיעו בלאומי גם על שינוי בהנהלת החברה: פרידמן גייס אל הבנק את אורי יוניסי ממזרחי טפחות. יוניסי משמש כיום סגן ראש החטיבה הבנקאית במזרחי טפחות ומנהל זרוע המשכנתאות של הבנק (מזרחי טפחות הוא השחקן הגדול בשוק המשכנתאות). יוניסי יצטרף להנהלת בנק לאומי, אך יהיה כפוף לאילון דחבש ראש החטיבה הבנקאית. טרם פורסמו תחומי אחריותו. עוד נודע כי היועצת המשפטית של לאומי עירית רוט צפויה לסיים את תפקידה. טרם מונה לה מחליף.