צפו: יו"ר ועדת העבודה, ח"כ חיים כץ, על הבעיות במתווה ימי הבידוד
(צילום: ערוץ הכנסת)

המאבק על מימון ימי הבידוד: ל-ynet נודע, כי במשרד האוצר נוטים לקבל היום (ראשון) את נוסח הפשרה של יו"ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, ח"כ חיים כץ, לפיה רק יום הבידוד הראשון ימומן על ידי העובדים עצמם (לעומת יומיים בהצעה הראשונית), ושאר הימים ימומנו שווה בשווה על ידי הממשלה והמעסיקים. כל זאת, למעט בעסקים בהם עובדים עד 20 איש, שם הממשלה תממן 75% מימי הבידוד של העובדים.
עד כה, סירב האוצר להצעה שמימון כזה ייעשה במקומות בהם עובדים עד 23 איש והציע לממן רק מקומות עבודה עם עד 10 עובדים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נזכיר כי כיום, בעקבות פסיקת בג"ץ וחוסר היכולת של כל הצדדים להגיע להסכמה ולזכות באישור הכנסת לתוואי מימון הבידוד, מממנים מזה 18 ימים העובדים עצמם את ימי שהותם בבית ומפסידים מאות שקלים ביום.
3 צפייה בגלריה
ועדת העבודה דיון מתווה ימי בידוד קורונה
ועדת העבודה דיון מתווה ימי בידוד קורונה
ועדת העבודה בדיון מתווה ימי הבידוד
(צילום: דוברות הכנסת)
פרשת מימון ימי הבידוד הלכה והסתבכה בשבועות האחרונים. המדינה לא מקיימת את צו בג"ץ, חלק מהמעסיקים וחברי ועדת העבודה והרווחה בכנסת סירבו עד כה לאשר את ההסכם שנחתם, ובינתיים, העובדים מממנים לבדם את ימי הבידוד שהם נדרשים לשהות בהם בהוראת משרד הבריאות וחלקם, על פי החשד, מפירים אותם והולכים למקומות העבודה כדי להימנע מהפסד של מאות שקלים ביום עבודה.

בדרך לשביתה כללית?

המצב האבסורדי שנוצר גרם ביום ראשון בשבוע שעבר להסתדרות, שאף היא חתומה על ההסכם שלא אושר בכנסת, להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק. נותר עוד שבוע עד שההסתדרות יכולה להוציא לפועל את איומיה להשבית את המשק עד שיימצא פתרון בשאלה כה מרכזית בעת משבר הקורונה.
3 צפייה בגלריה
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בהצבעה על הסכסוך
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בהצבעה על הסכסוך
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, בהצבעה על הסכסוך
(צילום: אגף הדוברות בהסתדרות)
בסוף חודש יולי פסל בג"ץ את ההסדר לפיו ימי הבידוד של העובדים נחשבו לימי מחלה על בסיס תעודת מחלה גורפת שהנפיק משרד הבריאות, אך נעתר והסכים להאריך זמנית את תקופת ההסדר.
ב-30 בספטמבר, היום האחרון שקצב בג"ץ לביטול המצב הקיים, הגיעו ההסתדרות, האוצר וחלק מהמעסיקים, בראשות התאחדות התעשיינים, להסכמות בנוגע לאופן חלוקת נטל התשלומים על ימי הבידוד, אולם בסופו של דבר המתווה לא הועלה להצבעה בכנסת.
על פי המתווה שעליו הוסכם, היה על העובדים לממן את היומיים הראשונים בלבד. ביתר הימים היו אמורים המדינה והמעסיקים לשאת במימון בחלוקה של 50%-50%.
"סוגיית ימי הבידוד היא נושא חוצה מגזרים ונוגעת לכלל העובדים במדינה, גם במגזר הציבורי וגם בפרטי. לא יעלה על הדעת שכל הנטל ייפול על צד אחד בלבד, זה של העובדים, ולכן צריך שכל הצדדים יתחלקו בו בצורה מאוזנת", אמר יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, במהלך ישיבת בית נבחרי ההסתדרות, שנערכה בצורה מקוונת ב"זום".

האוצר סירב והישיבה הופסקה ללא פיתרון

שר האוצר נענה ב-27 באוקטובר להצעת פשרה שהציעה לו יו"ר ועדת המשנה לוועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ קרן ברק, והסכים שבמקומות עבודה שבהם מועסקים עד 10 עובדים המדינה תישא ב-75% מהעלות והמעסיקים רק ב-25% מעלות ימי הבידוד.
3 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: לע"מ)
למחרת התקיימה ישיבת ועדת העבודה של הכנסת, שבה הציע יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, שהעלות תשולם על ידי הממשלה לעסקים עד 23 עובדים. משרד האוצר סירב, והישיבה הופסקה ללא מציאת פיתרון. ובינתיים, כאמור, מופרת למעשה החלטת הבג"ץ מזה 18 ימים ואפילו לא התבקשה מבית המשפט ארכה נוספת להשגת פשרה.
בינתיים, דורשת התאחדות התעשיינים לעמוד בהסכם המקורי שנחתם עם משרד האוצר וההסתדרות, לפיו שני ימי הבידוד הראשונים יהיו על חשבון העובד ובשאר יחלקו הממשלה והמעסיקים.
יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, וכמו כן ארגוני העצמאים ושורה של ארגוני עובדים, התנגדו נחרצות לסיכום הראשון שנחתם, לפיו שני ימי הבידוד הראשונים יהיו על חשבון העובדים ובכל השאר - בכל מקומות העבודה, ללא הבדל במספר המועסקים בהם - יחלקו 50%-50% את העלות הממשלה והמעסיקים.
אמיתי ציין, כי המעסיקים כבר שילמו קרוב לארבעה מיליארד שקל עד כה למימון ימי הבידד, כאשר המדינה לא השתתפה כלל בעלות מימון הבידוד עד כה.
בארגון "קו לעובד" ציינו כי מי שיותר חשופים להידבק ולהיחשף לחולה קורונה הם דווקא אלו ששכרם נמוך יותר ועובדים לפי שעות. ב"קו לעובד" דורשים שהמימון לבידוד יהיה דיפרנציאלי ולעובדים המוחלשים ביותר לא תהיה השתתפות במימון.
פורסם לראשונה: 19:53, 14.11.20