צפו בריאיון עם מנכ"ל שירות התעסוקה באולפן ynet
(שמוליק דודפור)

משפחות רבות שנמצאות בימים אלו בביתן ולא משתמשות ברכב הפרטי תוהות מדוע הן צריכות לשלם את פרמיית ביטוח הרכב שעלותה (ביטוח חובה + מקיף) עומדת על 400-300 שקלים בחודש. גם אם רק רכב אחד נמצא בשימוש מופחת, עדיין עולה השאלה האם אפשר להקפיא זמנית את ביטוחי הרכב לרכב השני בתקופה זו, שבה קיצוץ בהוצאות הופך לצורך קיומי.
אתמול פירסמה רשות שוק ההון שורה של שאלות ותשובות למבוטחים ובהם עלתה הסוגיה. על פי הרשות, אי אפשר להשבית את ביטוח רכב החובה למעט עבור מי שרכש את הביטוח באמצעות תאגיד "הפול" (שנמצא בבעלות כל חברות הביטוח ומאפשר לרכוש ביטוחים למבוטחים שסורבו על ידי חברת הביטוח), שבו כן קיים הסדר השבתה. לרוב המוחלט של הציבור, השבתת ביטוח רכב החובה אינה רלוונטית.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
לעומת זאת, את ביטוח הרכב המקיף אפשר להשבית. המשמעות היא ביטול זמני של הכיסוי הביטוחי באופן מלא. על פי רשות שוק ההון, ההליך הזה מקובל אם מבוטח נוסע לחו"ל לתקופה ארוכה, אם נאסר על בעל הפוליסה לנהוג ברכב מטעמים בריאותיים, ואם הוא אינו משתמש ברכב לפחות 30 יום. ברשות ציינו כי אם אדם מעוניין להשבית את הרכב לפחות מ-30 יום, "באפשרותך לבקש זאת מחברת הביטוח, והיא תפעל לממש את זכותך בעניין".
השאלה הגדולה שעלתה בעקבות התשובה של רשות שוק ההון היא מה קורה לחשש מגניבת הרכב. אמנם הסיכון לנזק רכושי לרכב בעקבות תאונה מתייתר כשהרכב נמצא בחנייה, אך מה עם החשש מגניבתו? ראשית, בשביל אנשים שהרכב שלהם נמצא בחנייה סגורה ונעולה החשש הזה פחות רלוונטי. אצל אחרים הסוגיה מורכבת יותר. חברות הביטוח היו חלוקות ביניהן בנושא. מבחינת חלקן, הפוליסה מאפשרת את הקפאת הכיסוי התאונתי. אחרות סברו שהדבר בלתי אפשרי אלא רק בעת ההתקשרות עם חברת הביטוח - כלומר בקשה מראש שלא לכלול את רכיב הגניבה או התאונה.
2 צפייה בגלריה
משה ברקת הממונה על שוק ההון מופיע בוועדת הטייקונים
משה ברקת הממונה על שוק ההון מופיע בוועדת הטייקונים
משה ברקת, הממונה על שוק ההון והביטוח
(צילום: דוברות הכנסת)
אלא שבעקבות פנייה לרשות שוק ההון נמסר במפורש כי תתאפשר הקפאה של רכיב הכיסוי התאונתי. בשיחות עם גורמים בענף נטען כי הכיסוי התאונתי מתומחר רק כ-30%-20% מעלות הפוליסה (יש לפוליסה רכיבים נוספים כמו גניבה, נזקי טבע או נזקים מפגיעת פגע וברח כשהרכב עומד), כלומר עבור פרמיה שנתית של ביטוח רכב מקיף מדובר בהחזר של כ-40 שקלים בחודש בלבד. בנוסף, אפשר להקפיא גם את ביטוח צד ג' במצב כזה ולחסוך כמה שקלים נוספים.
עבור חברות הביטוח, גל פניות להקפאת ביטוחי רכב בתקופה של פעילות במתכונת חירום, לצד ירידה חדה בהכנסות בשלל תחומי הפעילות, היא כמובן בשורה לא פשוטה. מנגד, גם היקף תביעות ביטוחי הרכב צפוי לרשום ירידה חדה עקב הפחתה דרמטית בשימושים.