בצל משבר הקורונה ישנם עסקים שמרחיבים פעילות. לצד קניונים נטושים וחנויות סגורות, רגע לפני מחאת העסקים שאמורה להתקיים ביום חמישי בכיכר רבין בת"א, ורגע אחרי ההקלות בסגר השני שמאפשרות לעשות טייק אוויי ומשלוחים אך מותירות את המסעדות סגורות לאירוח, ישנם גם עסקים שמתרחבים ופותחים סניפים חדשים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ההתרחבות באה לידי ביטוי בעיקר בענף המסעדות. בתקופה בה פתיחת עסקים תלויה במצב התחלואה ובהחלטות הממשלה, פועלים המשלוחים והטייק אוויי (שהותר השבוע החל מיום ראשון כחלק מההקלות) מסביב לשעון. וכשיש דרישה הרי שההיצע גדל בהתאם.
כך למשל, התרחבה רשת הגלידות גולדה, שהפעילה 75 סניפים בארץ ערב משבר הקורונה, ומאז פתחה סניפים נוספים וצפויה להגיע ל-90 סניפים עד סוף שנת 2020. עדי אביטל, מבעלי רשת גולדה, מספר שקיימת רשימת המתנה לקבל זכיינות על פתיחת סניפים נוספים. לדבריו, רבים הבינו כי יש עסקים שעובדים מצוין בתקופת הקורונה. ״אנו מבינים את היתרון שלנו בשעת חירום ומצוקה", אומר אביטל. "אנשים רוצים משהו מתוק שישכיח מעט מהלחצים והדאגות".
6 צפייה בגלריה
סניף של גלידריית גולדה
סניף של גלידריית גולדה
סניף של גלידריית גולדה
(צילום: ריקי רייכמן)
רשת נוספת שנמצאת במגמת התרחבות בתקופת הקורונה היא פאפא ג׳ונס. רשת הפיצריות, שהוקמה בישראל ב-2015, פתחה בחודש שעבר בראשון לציון את הסניף הרביעי שלה, ובחודש הקרוב תשלים הקמת שני סניפים נוספים.
"אני מעריך שעד סוף השנה נחל בהקמת 4 סניפים נוספים והרשת תעמוד על 10 סניפים בפריסה ארצית", מציין מוטי ריכטר, הבעלים של פאפא ג׳ונס ישראל. לדבריו, ״הקורונה יצרה שינוי תודעה בקרב יזמים עסקיים בתחום הקולינרי אשר הבינו שעולם המשלוחים הוא היציב ביותר מבין עסקי המזון בתקופות חירום".
ריכטר מוסיף כי "בכל יום אנו מקבלים בפאפא ג׳ונס עשרות פניות מזכיינים פוטנציאליים, ואת חלקם אנו מקבלים לתוך המשפחה ומלווים אותם יד ביד בתהליך. למרבה ההפתעה, מדובר בשכירים או יותר נכון מפוטרי קורונה שמחשבים מסלול מחדש. הם מבינים שבמצבי חירום, בהם מאפשרים רק לעסקים החיוניים לפעול, רשתות המזון הן עסקים חיוניים לכל עניין ודבר״.
6 צפייה בגלריה
סניף פאפא ג'ונס ברחובות
סניף פאפא ג'ונס ברחובות
סניף פאפא ג'ונס ברחובות
(צילום: אלירן אביט)
גם ברשת המזון האסייאתי ג'פניקה, אשר מונה 43 סניפים ברחבי הארץ, הבינו כי צריך לעשות התאמה למשבר הקורונה. בצל המשבר הכלכלי, משיקה הרשת תת מותג חדש בשם JAPANIKA QUICK , בהשקעה של 2 מיליון שקל. מדובר בסניפים המציעים עמדות הזמנה דיגיטליות, בשירות עצמי, להזמנה מהירה ללא המתנה, לצד שירות משלוחים ואיסוף עצמי בטייק אוויי.
הסניפים מותאמים לתקופת הקורונה, מכילים עד 50 מקומות ישיבה, בשטח של 100 מ"ר, כולל אזורי ישיבה חיצוניים שתוכננו בהתאם לתקנות התו הסגול. הסניף הראשון ייפתח בגן שמואל במהלך חודש נובמבר, ועד סוף שנת 2021 צפויים להיפתח כ-8 סניפים נוספים ברחבי הארץ.
ברק אברמוב, הבעלים של רשת ג'פניקה, מסביר כי "משבר הקורונה שינה את כללי המשחק, בפרט בענף המסעדות שספג מהלומה קשה בעקבות סגירת המסעדות לישיבה. כל מה שהיה מוכר לנו עד היום השתנה לחלוטין. ההשקעה בפתיחת מסעדות בסדר גודל של 400-500 מ״ר נעה סביב ה-5 מיליון שקל, קונספט שהפך בימים אלה ללא רלוונטי בשל החשש של אנשים להתקהל, ובטח במקומות סגורים".
6 צפייה בגלריה
ג'פניקה
ג'פניקה
ג'פניקה
(צילום: שי בן אפרים)

פתיחת סניפים חדשים - גם בענף האופטיקה

לא רק בענף המזון ניכרה התרחבות ופתיחה סניפים נוספים. בעיצומו של הסגר השני פתחה רשת אופטיקנה סניף חדש, בעיר שדרות, בהשקעה של כחצי מיליון שקל.
מתחילת משבר הקורונה הוכרז ענף האופטיקה כצורך חיוני. בתוך כך, רשת אופטיקנה הפעילה כבר בסגר הראשון עשרות סניפים בפריסה ארצית, ובסגר השני הגדילה את הפריסה לרווחת האזרחים שהיו זקוקים לפתרון אופטומטרי. עתה, בשיא הסגר השני של משבר הקורונה וכאשר שני שליש מחנויות הרשת הממוקמות בקניונים סגורות, מקימה הרשת סניף חדש בעיר שדרות. מדובר למעשה בהשקת הסניף ה-81 של הרשת המתפרס על פני שטח של כ-80 מ"ר. גם ברשת לאופטיקה הבינו דבר אחד ברור – שחייבים לעשות מהלך שמשמר לקוחות, בזמן שהקניונים סגורים, עוברים לטפח את חנויות הרחוב של הרשת ולהוסיף כאלה באזורים שאין נציגות של הרשת כפי שעשו בימים בשדרות.
6 צפייה בגלריה
חנות אופטיקנה
חנות אופטיקנה
סניף של אופטיקנה
(צילום: יריב כץ)
לדברי אלרועי תורג'מן, מנכ"ל אופטיקנה, "השקת הסניף מגיעה בזמן מורכב. מאז הסגר השני של משבר הקורונה, הרשת פועלת במתכונת של סניפי רחוב בלבד ברחבי הארץ. ההחלטה להפעיל כ-25 סניפים, בפריסה גיאוגרפית מצפון לדרום, התקבלה עם פרוץ המשבר, כאשר אזרחים רבים פנו לרשת בבקשה להגיע לביצוע בדיקות ראייה, הנפקת משקפיים ותיקונם".
תורג'מן מוסיף כי "בדיקות ראייה ומשקפי ראייה הם צורך חיוני לחיי היומיום. פתיחת הסניף החדש באה לתת מענה גם לתושבי שדרות והסביבה. החלטנו לפתוח את הסניף על מנת להגיע לכלל האוכלוסייה, גם בימים מורכבים אלו. בצעד נוסף, עוד מפרוץ המשבר, הקמנו גם מוקד חירום טלפוני, שנותן מענה של עזרה ראשונה, המאויש באופטומטריסטים, אופטיקאים וכן מומחים למכשירי שמיעה, זאת במטרה לתת מענה רחב ככל הניתן ועזרה לאזרחים. קצרה היריעה מלספר על המקרים בהם בעזרת המוקד הגענו לתת מענה לקשישים בביתם, לחיילים הסגורים בבסיס ואפילו ליולדת טרייה שנזקקה למשקפיים חדשים".

בין שני סגרים - עסקים חדשים שנפתחו

יש עוד כמה אמיצים שפתחו את העסק שלהם, למרות הקורונה, בימים בהם הכלכלה עוברת טלטלה רצינית. במיזם אוצרות הגליל, שהוקם ללא מטרות רווח בשנת 2013 במטרה להגדיל את פעילות התיירות לאזור, וחברים בו מאות עסקי תיירות בגליל המערבי, מספרים לנו על כמה בתי עסק שיקבלו ייעוץ וליווי בעת הקמה. למשל, מסעדת שף שנקראת "קולומבו" של השף אורי כהן, שנפתחה לפני 3.5 חודשים בקיבוץ לוחמי הגטאות.
"לא שיערתי שאממש את החלום להקים מסעדה קטנה משלי דווקא תחת המציאות הקשוחה של הקורונה", מספר אורי, שהיה סו שף לצידו של השף קובי בכר במסעדת "רופ טופ" היוקרתית של מלון ממילא, ולאחר מכן לצידו של השף אסף גרניט במסעדת "מחניודה" בירושלים. "עברתי לכאן בעקבות אשתי, תושבת לוחמי הגטאות, שבגליל המערבי", מוסיף אורי. לדבריו, "חשוב לפתוח מסעדת שף באזור לתושבי הצפון, וכך עשיתי בתוך מבנה קטן בשולי הקיבוץ. לא אאפשר לקורונה לשבש לי את החלום".
עסק נוסף שקם בימים שבין סגר ראשון לסגר שני הוא וילת האירוח "הבית בלימן", במושב לימן. "הילדים גדלו, הבית היה גדול רק לשנינו, אז החלטנו להתקרב לילדים והנכדים בתל אביב והפכנו את ביתנו הפרטי, המשתרע על שטח של שלושה דונם, לווילת אירוח", מספרים הזוג אילנה ופיני קמרי, הבעלים של "הבית בלימן", שהינו חלק ממיזם אוצרות הגליל.
6 צפייה בגלריה
הבית בלימן
הבית בלימן
הבית בלימן
(סיגל בראל באדיבות אוצרות הגליל)
עסק נוסף שנפתח בין הסגרים הוא בר דגני הבוקר הראשון בישראל "לולו אנד קו". "אנו ערוכים לתת 100% עבודה אבל המצב לא מאפשר לנו, ולצערי נותנים פול גז בניוטרל", מספר עומרי בן נתן, שפתח את העסק בחודש יולי.
6 צפייה בגלריה
קורנפלקס לולו
קורנפלקס לולו
לולו אנד קו
(צלם: יהונתן בן חיים)
לדבריו, "התנועה ברחובות דלה, ואנו רחוקים מאוד מכמות האנשים שנחשפו אלינו בחודשים יולי-אוגוסט. אבל לא נעצור - נמצא פתרונות להביא את המוצר עד בית הלקוח, וכן ממשיכים במתווה טייק אוויי של איסוף גלידה וישיבה בשדרות רוטשילד".