בשיתוף חברת נמלי ישראל
תסתכלו רגע על החולצה שאתם לובשים, על מסך הטלפון או המחשב שבו אתם קוראים את הכתבה, או על שקית הפסטה שאיתה אתם מתכוננים להכין את ארוחת הצהריים שלכם: סביר להניח שכל אלו הגיעו דרך הים, ביחד עם עוד 99% מהסחורות שמגיעות לישראל.
בניגוד למדינות אירופה וארצות הברית, שנהנות מסחר יבשתי ענף, ישראל היא סוג של אי והיא תלויה באופן כמעט מוחלט בסחר הימי. אנחנו חיים בעידן של שפע, מעולם לא היה קל ונוח יותר להזמין מוצרים מכל רחבי העולם. כתוצאה מכך, יותר ויותר מכולות עמוסות בסחורות מגיעות לישראל וכך גם האוניות - שהולכות וגדלות לממדי ענק.
הפקה: Lotem
אל ארבעת נמלי ישראל - אשדוד, חיפה, אילת ונמל מספנות ישראל - לא היה ניתן להכניס עד היום את צי האוניות החדש של הספנות העולמית, שעליהן יש יותר מ-18 אלף מכולות ויותר. בשל כך, רבות מאוניות הסחר הגדולות אינן מגיעות ישירות לישראל, מפני שהן אינן יכולות להיכנס לנמלים הקיימים. במקום זאת הן עושות "קונקשן" ופורקות את הסחורות בנמלים גדולים אחרים באזור. משם הסחורה משונעת באוניות קטנות יותר לישראל. מדובר בתהליך שמגדיל את עלות השינוע של כל מכולה ובסופו של דבר עלות זו מתגלגלת לכיסו של הצרכן הפרטי.
הרפורמה בנמלי הים, שיצאה לדרך לפני 15 שנים, נולדה מתוך הצורך לתת מענה לגידול בסחר הימי וגם לשפר ולייעל את התנהלות הנמלים באמצעות פתיחת נמלים חדשים וקידום תחרות, ובדרך זו להוזיל את יוקר המחיה בישראל. בשנת 2006 גיבשה חברת נמלי ישראל תוכנית אב אסטרטגית לפיתוח הנמלים והקמתם של הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד, שאושרו לקידום על ידי ממשלת ישראל, במטרה להביא לאיתנות וצמיחה של המשק הישראלי
לשם כך, הוחלט על הקמתם של שני נמלים חדשים – נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד, שיהוו הרחבה של רציפי הנמלים הקיימים. הנמלים החדשים הגדולים והמשוכללים, שייפתחו במהלך שנת 2021, יאפשרו, בין היתר, את כניסתן של אותן מגה אוניות, שכיום אינן יכולות להיכנס לישראל בשל גודלן.
2 צפייה בגלריה
במרכז מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן ביחד עם צוות חנ"י וצוות מחלקת הים חיםה על הגוררת אלעד
במרכז מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן ביחד עם צוות חנ"י וצוות מחלקת הים חיםה על הגוררת אלעד
במרכז מנכ"ל חברת נמלי ישראל שלמה ברימן ביחד עם צוות חנ"י וצוות מחלקת הים חיפה על הגוררת אלעד
(צילום: ניר הופמן)

מעבר מחלקות הים: צעד נוסף לייעול השירות ולחסכון במשק

השלב המשמעותי במסגרת רפורמת הנמלים, המתרחש בימים אלו, הוא המעבר של מחלקות הים בנמלי חיפה ואשדוד לידי חברת נמלי ישראל (חנ"י), גוף ממשלתי שאחראי על הפיתוח ועל אחזקת הנכסים בנמלים. בשבוע שעבר עברה מחלקת הים של חיפה תחת חנ"י.
מחלקות הים, מסביר שלמה ברימן, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, הן אלו שמעניקות שירות לאוניות הסחר הנכנסות לנמלים. כחלק מהרפורמה, חנ"י תפעל לפי התור התפעולי, הנקבע על ידי הרגולטור - רשות הספנות והנמלים. במצב שבו כל הפעילות הכרוכה ביצירת עדיפויות לכניסה ולהוצאה של אוניות, תעבור להיות באחריותה של חנ"י, שהיא גוף ממשלתי נטול פניות ואינטרסים, תיווצר השוויוניות ההכרחית לפעילות נמלית יעילה.
"מדובר באחד הצעדים המשמעותיים ביותר לקידום הרפורמה בענף הנמלים, שיוביל למהפכה הנדרשת במתן שירותי תעבורה ימית במרחב הנמלי", מסביר ברימן. "השינוי יבוא לידי ביטוי בקבלת שירות יעיל, שוויוני ובטיחותי בכל הנמלים הקיימים והחדשים שיפתחו השנה. כל השירותים הימיים, ובכלל זה הכנסת האוניות והוצאתן מבריכת הנמל, יבוצע באופן שוויוני לכל הנמלים והמסופים שבמרחב הנמלי".
2 צפייה בגלריה
גוררת בנמל
גוררת בנמל
גוררת בנמל
(צילום: ניר הופמן)
חנ"י תהפוך להיות המעסיק הישיר והגורם האחראי על מתן השירות לקהל הלקוחות בנמלים במעמד של Land Lord, כמקובל ברוב נמלי הים בעולם. "בסופו של דבר זה ישפיע על כולנו, כי המבנה הניהולי החדש בענף הנמלים והתחרות שהוא יעודד בתחום, יביאו להורדת מחירים לטובת כל אזרחי ישראל. ניהול התעבורה על ידי צד שלישי, שלא מחזיק ברציפים ואינו נמצא בתחרות, יבטיח ניהול יעיל, מיטבי, שוויוני והוגן, וגם תחרות בין נמלים ומסופים. התחרות תשפר את השירות ללקוחות הנמלים, ותועיל לכלכלה ולסחר החוץ במדינת ישראל', אומר ברימן.
במסגרת ההיערכות של חנ"י למעבר פעילות מחלקות הים ועל מנת לייעל את העבודה, ישודרג המערך התפעולי של מחלקת הים בנמל חיפה. "החלטנו על מהלך הצטיידות של כלי שייט תפעוליים חדשים - שתי גוררות וסירת נתב בשווי של עשרות מיליוני שקלים בשני הנמלים".
נוסף על כך, מספר ברימן, מוקם בימים אלו מערך הכשרות לעובדי מחלקות הים לניתוב האוניות ברשות לחינוך והכשרה ימית בעכו, באמצעות שדרוג הסימולטור הקיים במכון. הסימולטור במכון מאפשר לדמות תרחישים שונים במרחב הימי תוך התנסות של הכנסה והוצאה של אוניות בגדלים שונים, בתנאי מזג אויר משתנים ובמעטפת תפעולית שונה לרציפים שונים. הקמת מערך התרגול נועדה להכשיר ולהסמיך את עובדי מחלקות הים בארץ, ובכך להרחיב ולשמר את הידע והמקצועיות הקיימים בתחום זה בישראל.
מעבר מחלקת הים לידי חנ"י, מסכם ברימן, הוא השלב המשמעותי לקראת פתיחת הנמלים החדשים בחיפה ובאשדוד בעוד כמה חודשים. "הנמלים יביאו לרמת שירות גבוהה עוד יותר, ולחיסכון למשק שיתבטא בהמשך בהפחתת יוקר המחיה. זהו צעד בעל חשיבות גדולה והשלכות משמעותיות למשק הישראלי".
יו"ר חברת נמלי ישראל עוזי יצחקי, הוסיף: "זהו צעד נוסף וחשוב להשלמת הרפורמה בנמלי הים לטובת המשק הישראלי והציבור כולו, ולחיזוק חברת נמלי ישראל כ- landlordבכל הנוגע לתחום שירותי הים וניהול התעבורה הימית בנמלים בישראל. מהלך זה יוביל להעלאת רמת השירות בנמלים, להתייעלות ויצירת מסחר תחרותי".
בשיתוף חברת נמלי ישראל