צפו בריאיון עם מנכ"ל שירות תעסוקה, רמי גראור
(צילום: ירון ברנר)

"אני לא יודע כמה מובטלים קיבלו יותר מדי כסף, כי מי שנרשם אצלי הם לאו דווקא אלו שזכאים לדמי אבטלה, אלא כל מי שזקוק לסיוע במציאת עבודה. מי שקובע את הזכאות זה המוסד לביטוח לאומי". כך הבהיר הבוקר (חמישי) מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור, בריאיון לאולפן ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
גראור אמר זאת בהמשך לקרב ההאשמות בינו לבין מנכ"ל הביטוח הלאומי, מאיר שפיגלר, על אודות מחדל תשלומי היתר של מיליארד שקלים במסגרת דמי האבטלה, במהלכו טען כי "שפיגלר כשל ומחפש אשמים. הניסיון לגלגל את האחריות עלינו - מביש ושקרי", לכך השיבו בביטוח הלאומי: "בקורונה הוכח שאבד הכלח על שירות התעסוקה". יחד עם זאת, בריאיון הבוקר נראה כי גראור משמיע נימה יותר פייסנית: "אני חושב שזה ויכוח מיותר וזו ההזדמנות להפסיקו".
2 צפייה בגלריה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
רמי גראור, מנכ"ל שירות התעסוקה
(צילום: הדר יואביאן)
לטענת גראור, "האחריות איננה בגזרת שירות התעסוקה. מבחן הזכאות לתשלום דמי האבטלה, על פי החוק, הוא בידי המוסד לביטוח הלאומי. בין היתר, המבחנים דורשים להרשם גם בשירות התעסוקה כדי לקבל סיוע במציאת עבודה ולקבל הכשרה מקצועית. מדובר במבחן חובה, אך הוא איננו בלעדי והוא לא היחיד. ביטוח לאומי הוא זה שיודע מי המעסיקים ומתי המובטלים חוזרים לעבודה".
בהמשך, התייחס גראור לסטטוס האבטלה הנוכחי לפי נתוני השירות ולמדיניות ניהול המשבר התעסוקתי החמור. "כיום יש קצת פחות מ-700 אלף מובטלים אצלנו, בנוסף לעוד 80 אלף שאינם זכאים לדמי אבטלה. אנחנו מעריכים שנשאר עם כ-400 אלף מובטלים לאחר שהמשק יפתח, שזה סביב ה-10%-11% אבטלה. אין ספק שיקח כמה שנים עד שנגיע חזרה ל-4% אבטלה ופחות".
לדבריו, "במהלך השנה האחרונה היו מעט מאוד הכשרות ומעט מאוד תקציבים. לא ניצלנו מספיק את השנה האחרונה ולא היו מספיק תקציבים כדי להכשיר יותר אנשים, למשל צעירים בלי ניסיון. זה היה הזמן לעשות זאת".
באשר לשאלה האם פקידי האוצר ובכירי המערכת המדינית הקפידו להתייעץ עם שירות התעסוקה טרם פתיחת המשק, אמר גראור: "פחות מתייעצים איתנו בעניין הזה. זה המצב".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ
ישראל כץ
"פחות מתייעצים איתנו". שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: קובי קואנקס)
אז מה בעצם עושה היום שירות התעסוקה? "תפקידו של שירות התעסוקה הוא בין היתר לעזור לאוכלוסיות, גם החלשות אבל לא רק הן, למצוא מקומות עבודה, לגשר על חסמים ככל שיש ולבצע הכשרות. בשנה שעברה שירות התעסוקה ביצע 52 אלף השמות - כלומר, חיבר בין דורשי עבודה למעסיקים".
באשר לטענות כי במשך חודשים רבים לא אפשר שירות התעסוקה למעסיקים לדווח על עובדים שאינם מוכנים לחזור לעבודה, ובכך למעשה אפשר את המשך תשלום דמי האבטלה שלא כדין, אמר גראור: "מעסיק שהודיע לנו שהוא הזמין עובד בחזרה והעובד סירב, דיווחנו על כך. אנחנו לא יכולים להיות פרו-אקטיביים כשהמשק סגור. לפני מספר חודשים פיתחנו מערכת שתאפשר למעסיקים לדווח על מקרים כאלו וכעת נפתח אותה".
לדבריו, "זה הזמן להתחיל להפעיל את מבחן התעסוקה. עובד שמקבל עבודה שהיא מתאימה לו ואינו מוכן, צריך לשאול את עצמנו האם אנחנו ממשיכים לשלם את דמי האבטלה שלו".
בהקשר ישיר לכך, הבוקר הודיע שירות התעסוקה כי נפתחה האפשרות למעסיקים לדווח על עובדים שמסרבים לחזור מחל"ת באמצעות אתר האינטרנט וכי ניתן להעביר את הפניות גם באמצעות מוקד שירות התעסוקה בטלפון 9687* בימים א'-ה', בין השעות 8:00-16:00.