חברת פז מנהלת משא ומתן מתקדם לרכישת רשת הסופרמרקטים התל אביבית סופר יודה. לכלכליסט נודע כי הצדדים קרובים לחתימה על מזכר כוונות. שווי סופר יודה בעסקה מוערך ב-140-130 מיליון שקל אבל עדיין לא נקבע סופית. על רקע המגעים, מניית פז מטפסת בשעה זו ב-4.2% במסחר בבורסה של ת"א.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בכוונת פז להעביר את 16 חנויות הרשת התל אביבית למותג yellow, ובמקביל, תחזק אותו פז במסגרת הרכישה. בנוסף מנסה פז לחזק את כוח המיקוח של yellow מול ספקיה באמצעות הרכישה, וזאת לאור המחזור הגדול יחסית של הרשת הנרכשת. עבור פז מדובר בכניסה לתחום הסופרמרקטים העירוניים, שהוא חדש עבורה ועבור חברות הדלק בכלל.
רשת סופר יודה שבבעלות יהודה גואטה מתפעלת 16 סניפים בתל אביב הפועלים סביב השעון גם בסופי שבוע ובחגים. מחזור המכירות של הרשת מוערך ב-300 מיליון שקל בשנה. מקורבים לרשת טוענים כי בניגוד למגעים שהתנהלו בעבר למכירתה, הרי שהפעם מדובר במשא ומתן רציני מצידו של גואטה.
ביגר חוטף את שטרן
פז, המנוהלת על ידי ניר שטרן, מבקשת מזה יותר משנה לחזק את זרוע הקמעונאות והמסחר שלה. לאורך יותר משנה פזלה החברה לעבר השליטה בחברת הקמעונאות הגדולה בארץ - שופרסל. הן בתקופה של יונה פוגל כמנכ"ל פז, והן אחרי שעזב בעקבות חיכוכים עם היו"ר אברהם ביגר, ניסתה פז לקיים מגעים עם אדוארדו אלשטיין בעל השליטה הקודם בשופרסל כדי לרכוש את המניות של דסק"ש בחברת הקמעונאות.
המגעים לא צלחו בתחילה בשל פערי מחיר. אך הם הופסקו לחלוטין לאחר שביגר "חטף" את המנכ"ל ניר שטרן מסלקום, שגם היא בשליטת אלשטיין. שטרן עזב את סלקום בדצמבר האחרון לטובת פז. העובדה שבכירי קבוצת אי.די.בי של אלשטיין, כולל אלשטיין עצמו, לא הובאו בסוד העניין ונחשפו למעבר של ניר שטרן רק בעקבות ידיעה באתר "כלכליסט", השאירה אצלם משקעים הן כלפי פז וביגר והן כלפי שטרן. המשקעים השפיעו על החלטתו של אלשטיין לא למכור את מניות שופרסל לפז.
כבר ב-2003 ניסה ביגר להוביל מהלך שבו תרכוש שופרסל 50% מרשת yellow שרק הוקמה, אולם אלה לא הבשילו לכדי עסקה. פז הייתה שותפה גם במיזם שופרסל פיננסים של כרטיסי האשראי של שופרסל, החזיקה בו 20% לפני שמכרה אותם לשופרסל לפני שנתיים, במהלך שכלל סכסוך בין הצדדים.
סופר יודה היא כמובן רכישה קטנה בהרבה משופרסל, אבל ייתכן שהיא הסנונית הראשונה בדרך לרכישת רשתות נוספות על ידי פז. הרשת היא תוצאה של פיצול בין שני שותפים, גואטה ויוסי ראובני, שהחזיקו בסופר באבא ברחוב ירמיהו בתל אביב.
השניים נקלעו לסכסוך קשה וממושך, שהגיע לבית המשפט, ונפרדו ב-2013. גואטה הרחיב את הרשת וכיום היא מונה, כאמור, 16 סניפים ומבצעת גם מכירות אונליין. כרשת של סופרמרקטים שכונתיים, שהמחירים בהם יקרים יותר מסניפים גדולים באזורי תעשייה, שיעורי הרווחיות של סופר יודה גבוהים יחסית.
לפני שנה פורסם כי רשת ויקטורי מנהלת מגעים לרכישת סופר יודה, אולם גואטה הכחיש את דבר המגעים. חודש לאחר מכן, ביולי 2019, הושלך רימון הלם לסניף של הרשת, וכעבור שבוע רימון הלם נוסף לעבר סניף אחר. מספר חודשים קודם לכן איבדה הרשת את הסניף באבן גבירול שהיה אחראי ל-10% ממכירותיה, בשל מחלוקת על דמי השכירות.
גואטה הכחיש את הספקולציות סביב זריקת הרימונים, טען כי אין לו חובות אישיים, והוסיף כי לא נזרקו כלל רימונים אלא נפצים של פורים. גואטה הדגיש אז כי הרשת איננה עומדת למכירה וכי רוב בני משפחתו עובדים בה, אבל הוסיף כי אם יבוא מישהו ויציע 250 מיליון שקל - אולי ימכור.
פז מפעילה כיום 268 תחנות תדלוק ברחבי ישראל ו-241 חנויות נוחות תחת המותג yellow. במתחמי התחנות ממוקמות 239 חנויות כאלה ורק שתיים נמצאות מחוץ למתחמים, כך שהרשת מעוניינת להרחיב את מספר החנויות שאינן בתוך מתחמי התדלוק.
חלק מחנויות הנוחות yellow מופעלות על ידי פז בעצמה ושאר החנויות מופעלות על ידי צדדים שלישיים שמשלמים לפז חלק מההכנסות או תמורה חודשית קבועה.
החברה רואה בחנויות yellow מנוע צמיחה של החברה וחלק מפעילות משלימה במתחמי התדלוק. בדו"חותיה לשנת 2019 ציינה פז במסגרת התוכנית האסטרטגית כי היא "מעריכה כי לחנויות הנוחות yellow יש כר לצמיחה, בין היתר בהשוואה לפעילות חנויות נוחות במדינות אחרות בחו"ל".
שווי השוק של פז צונח
הכנסות yellow ב-2019 עמדו על 943 מיליון שקל, כך שסופר יודה למרות מספר הסניפים הקטן (16), אמורה להוסיף כמעט שליש למחזור ההכנסות של yellow. שיעור הרווח הגולמי של yellow הוא כ-30%.
פז היא חברה ללא גרעין שליטה ומנוהלת על ידי הדירקטוריון בראשות ביגר. החברה נשלטה במשך 17 שנים בידי צדיק בינו שב-2016 מכר את מניות השליטה בחברה לאור דרישות חוק הריכוזיות. הוא מכר את המניות לפי שווי חברה של 5.8 מיליארד שקל, ומאז מצויה מניית החברה בצניחה ונסחרת כיום בשווי 2.7 מיליארד שקל בלבד.
פז ניהלה עד לפני שבועיים מו"מ למכירת חברת פזקר שבבעלותה לחברת אינרום הבורסאית, אבל המו"מ הופסק בשל משבר הקורונה. אינרום ביקשה להפחית במחיר אבל פז טענה כי התוצאות של אינרום השתפרו במהלך המשבר ואין הצדקה להפחתה במחיר שנקבע על 135 מיליון שקל. בניגוד לענפים אחרים במשק, תחום הקמעונאות לא נפגע במשבר הקורונה ותוצאות מכירות המזון אף השתפרו.