(צילום: עידו ארז, נדב אבס)
מרד הרשתות - וההתנגדות: התאגדות רשתות המסחר הודיעה אתמול (א') שהעסקים לא ימתינו עד 15 בנובמבר לפי המתווה המתגבש, ובכוונתם לפתוח את החנויות והמסעדות ביום ראשון הקרוב.
>> סיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, הגיב לכוונת המרי: "אני מודע לקשיים הגדולים של העסקים הקטנים, הבינוניים והרשתות הגדולות כתוצאה מהסגר. הממשלה חייבת לשפות ולפצות את העסקים על תקופת הסגר. אולם, החלטה חד צדדית לא תקדם את הפתרון הנדרש, ואף תשיג את התוצאות ההפוכות. אמשיך לפעול כדי לסייע למשק לחזור לפעילות רחבה, זאת בהתאם למצב התחלואה".
3 צפייה בגלריה
רונן מיילי מבעלי מסעדת הילטון ביי
רונן מיילי מבעלי מסעדת הילטון ביי
מסעדה סגורה בקורונה
(צילום: ירון שרון )
גם בנשיאות המגזר העסקי לא ממליצים לעבור על החוק. היו"ר דובי אמיתי אמר כי "אני לא מתכוון להיות מפר חוק, לחוקים צריך לציית. אני ממליץ להפעיל לחץ בכל הכלים אבל לא לעבור על החוק, זה לא נכון".
3 צפייה בגלריה
דובי אמיתי
דובי אמיתי
דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי
אמיתי הוסיף שהוא כן חושב שזו טעות לסגור את העסקים האלה. "אסור לעצור את הכלכלה. הקורונה תהיה פה לעוד תקופה וצריך ללמוד לחיות איתה. אי-אפשר למנוע מעסקים שלא נותנים שירות ללקוחות לפעול בערים ירוקות לפי התו הסגול, וגם לא מנגריות או מוסכים שמקבלים עד 10 אנשים בלבד", אמר.
גם באיגוד לשכות המסחר, שמייצג רשתות קמעונאיות ורשתות אופנה אחדות, מתנגדים להפרת החוק ופתיחת החנויות - אף על פי שטוענים שאם יפעלו לפי מתווה משרד הבריאות, "יושמדו עד סוף השנה כ-150 אלף עסקים". נשיא האיגוד אוריאל לין אמר: "אני מבין שעסקים פועלים מתוך מצוקה, אך זו לא דרכנו. אם כל אחד יחליט מתי מוצדק לציית לחוק ומתי לא, נשמיד עיקרון חשוב מאוד - שאנחנו מדינת חוק. נעשה זאת בדרך של שכנוע, לא הפרת חוק".
3 צפייה בגלריה
כנס מאה שנות מסחר מלון דן פנורמה תל אביב
כנס מאה שנות מסחר מלון דן פנורמה תל אביב
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר
(צילום: מוטי קמחי)

"לא נעמוד במתווה"

התאגדות רשתות המסחר מאגדת 400 רשתות ו-18 אלף חנויות. בהודעתה לעיתונות נכתב: "לא נוכל לעמוד במתווה היציאה הקיצוני של משרד הבריאות. המשרד לא מבין מה שכל העולם כבר מבין - הדרך לנצח את הקורונה לא יכולה לעבור בוידוא הריגה של המגזר העסקי. הוכח שהמסחר אינו מידבק. הגיע הזמן לפתוח".
יגאל בוכניק, ספר מתל אביב, סיפר הבוקר (שני) לאולפן ynet על המצוקה הקשה: "הסגר הורג אותנו. החשבונות ממשיכים להגיע ואנחנו מאבדים את הלקוחות. הרבה עובדים בשחור, ובבתים זה לא המחירים שלנו. אנשים עושים 30%, 50%. גם כשנפתח 60-50% מהלקוחות לא יחזרו אלינו. מי ישלם את החשבונות שלנו?".
לא מחכים לממשלה: העסקים שחזרו לעבודה
(צילום: משי בן עמי, שחר גולדשטיין)
ביום רביעי ייערך כנס זום של כל הרשתות בנושא היערכות לפתיחת החנויות, בו ישתתפו גם נציגי הנהלות הקניונים ומרכזי המסחר וכן תינתן סקירה על מכלול ההיבטים של החזרת העובדים מחל"ת.
בקבוצת ביג הודיעו שיאפשרו לפתוח חנויות במתחמים פתוחים בערים ירוקות, תוך הקפדה על כללי התו הסגול, והגדירו את מתווה משרד הבריאות כ"הזיה וניתוק מהמחנק שבו מצויים העסקים". "אנו מצפים שהממשלה תשחרר את המסחר או תעביר כיסוי מלא ומיידי לנזק הכלכלי - אך אין היגיון לתת סבסוד במקום שהשוק יעשה את העבודה לבד", מסרו.
ברשתות מדברים על כך שלכל רשת יש רשת מתחרה שפתוחה. כך למשל סניפי רולדין פתוחים כי הרשת מוגדרת כמאפייה, ולכן בניגוד לרשתות קפה יכולה למכור בטייק אוויי. גם חנויות הסטוק מוגדרות חיוניות משום שהן מוכרות מוצרי ניקיון וחיטוי, אך לצד זאת הן מוכרות צעצועים, כלים לבית וביגוד - כמו חנויות רבות שנאלצו לסגור.
רונן נמני, מבעלי קבוצת קפה קפה, אמר שלא יוכלו לשרוד רק עם משלוחים, שמהווים 25% מהמחזור בלבד. "גם טייק אוויי לא מאפשרים לנו. אנחנו עומדים בכל התקנים", אמר. אבי שומר, הבעלים של צומת ספרים, הסכים ואמר שהרשתות לא יכולות לעמוד בזה. "אם נסגור לעוד חודש וחצי כולנו נתמוטט. שמרנו עד עכשיו היטב על החוק וגם גורמי הבריאות אומרים שאפשר לפתוח את החנויות שלנו, אז למה אנחנו אחרונים?"
אתם בשיחות עם האוצר? שומר: "האוצר בעדנו. יו"ר ועדת הקורונה ח"כ יפעת שאשא-ביטון חושבת כמונו. ביקשנו פגישה עם האוצר ואנחנו מקווים שיקשיבו. חצי מהמשק פתוח, אף אחד לא יודע למי מותר ולמי אסור. כל אחת מהרשתות מרגישה שיש מישהו שמתחרה בה שמאפשרים לו לפתוח".
מכירות אונליין לא מספיקות? "אני מוכר אונליין ואני מוכר יפה מאוד, אבל אונליין אצלי זה פחות מ-10% מהמחזור. אי-אפשר באתר אחד להוציא מה שיש לי ב-100 חנויות. יש לי בדרך כלל למעלה מ-15 אלף לקוחות ביום בחנויות. באתר, במקרה הטוב, אני מוציא 1,500 חבילות ביום. גם אם יפתחו בשבוע הבא נחווה ירידה של 25% במחזור. זה דרמטי".
פורסם לראשונה: 07:32, 12.10.20