"עיריית תל אביב מפלה על רקע גיל ומוגבלות אנשים שרוצים להשתתף בהגרלה לדיור בר השגה". כך טוענים האגודה לזכויות האזרח בישראל ועוד מספר עותרים שפנו היום (שלישי) לבית המשפט, בבקשה להוציא צו המורה לעירייה שלא לקיים את ההגרלה לדיור מוזל במתחם שוק העלייה, אשר ההרשמה אליה מסתיימת ביום חמישי הקרוב. זאת, עד להכרעה בעתירה שהוגשה במקביל נגד העירייה, שבמסגרתה יוצאים העותרים נגד קריטריון הגיל להשתתפות בהגרלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העותרים טוענים, באמצעות עו"ד טל חסין וגיל גן-מור, כי "מדיניותה המפלה של העירייה אף משדרת לתושבים מסר קשה ומשפיל לפיו משפחות ויחידים מבוגרים, פנסיונרים ואנשים עם מוגבלויות, אשר נבצר מהם לעבוד ואשר אינם בעלי הון ונכסים, אינם רצויים בעיר גם אם חיו בה שנים ארוכות. זה מסר משפיל וקשה".
1 צפייה בגלריה
פרויקט בית המורה שוק העלייה תל אביב דיור להשכרה מוזלת
פרויקט בית המורה שוק העלייה תל אביב דיור להשכרה מוזלת
מתחם שוק העלייה בת"א
(צילום: כפיר סיון)
לדבריהם, "עניינה של העתירה במדיניות שעיצבה ומיישמת עיריית תל אביב יפו בהקצאת דיור בהישג יד לתושבי העיר. בהגרלה הקרובה לדיור בר השגה יתמודדו הנרשמים אליה על 33 דירות בנות שלושה חדרים ומרפסת במתחם מגורים חדש בשכונת נווה שאנן, המוצעות לשכירות חודשית בת חמש שנים בעלות נמוכה מהותית מערכן בשוק החופשי - 3,800 שקל".

דיור מוזל בת"א: רק לבני 45 או פחות

לטענת העותרים, ההשתתפות בהגרלה פתוחה בפני מי שעומדים בתנאי סף שונים אשר נועדו, בין היתר, לבסס היזקקות לדיור מוזל וזיקה לתל אביב ובהם היעדר בעלות על דירה, תקרה עליונה לגובה ההכנסה החודשית של משק הבית, תושבות והון עצמי מוגבל. העתירה אינה עוסקת בתנאים אלה, אלא תוקפת שני תנאי זכאות נוספים, המכתיבים תקרת גיל עליון ודרישה למיצוי כושר השתכרות כתנאי סף להשתתפות בהתמודדות על דיור מוזל בעיר.
העותרים טוענים כי קריטריונים אלה מנוסחים כך: "גילו של אחד הבגירים לפחות במשק הבית במועד הקבוע לא עולה על 45 שנים כולל. לחילופין, במשק הבית יש ילד אחד לפחות אשר גילו אינו עולה על 12 שנים..". לגבי קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות: "בשלוש השנים שלפני המועד הקבוע עבד לפחות אחד הבגירים במשק הבית 18 חודשים לפחות במשרה מלאה".
לטענתם, "תנאי זכאות אלו אינם רלוונטיים לשאלת ההיזקקות לדיור מוזל ולבחינתה, ומהווים אפליה אסורה על רקע גיל ואפליה עקיפה על רקע מוגבלות. אין כול שוני רלוונטי בין צעירים בני פחות מ-45 לבין מבוגרים יותר בני למעלה מ-45, שיצדיק את פסילתם של האחרונים מהשתתפות בהגרלה על דיור בהישג יד ומזכייה בו, וכך גם בין מי שעובדים לבין מי שעברו את גיל העבודה, או נבצר מהם לעבוד מחמת מוגבלות, כאשר הם עומדים בשאר תנאי הזכאות".
בעתירה מבקשים העותרים את ביטולו של קריטריון הגיל ותיקונו של קריטריון מיצוי כושר ההשתכרות, כך שלא יחול על פנסיונרים ועל אנשים עם מוגבלות, על מנת שהעותרים ודומיהם יוכלו להתמודד אף הם על דיור בהישג יד בעיר. "פרוייקט שבשיאו אמור לכלול אלפי דירות להשכרה ארוכת טווח בשכר דירה מוזל".
העתירה הוגשה על ידי זוג פנסיונרים בשנות השביעים לחייהם, גרושה בשנות החמישים שהינה אם לשני קטינים מעל גיל 12, זוג נשים מעל גיל 45 עם ילדים וכן שולה קשת שהיא חברת מועצת העירייה מאז 2018, יו"ר ועד שכונת נווה שאנן ופעילה בתנועת כוח לקהילה.

העירייה: "המטרה לסייע למשפחות בתחילת דרכן"

בעתירה נטען כי במהלך דיוני העירייה בתנאי הזכאות לדיור בר השגה, התנגדה קשת לקריטריון גיל עליון וכן להדרת מקבלי קצבאות הבטחת הכנסה מהתמודדות על דיור מוזל. מדובר בעתירה שנייה בנושא מדיניות הזכאות לדיור בר השגה בעיר שמגישה האגודה. באפריל 2018 עתרה האחרונה עם שתי עותרות נגד קריטריון הגיל, שהופיע כתנאי סף בהגרלת עשרות דירות בשכירות מוזלת במתחמים שונים.
העתירה הוגשה לאחר שאחת העותרות ניגשה להגרלה זכתה בדירה, אולם זכייתה נפסלה בשל גילה. בזמנו, טוענים העותרים, הבקשה לצו ביניים נדחתה בשל אכלוס כל הדירות; והעתירה אז נדחתה ללא שנדונה והוכרעה טענת ההפליה ותוך שנפסק כי אין בדחיית העתירה כדי ללמד על ויתור של העותרות לחזור ולהעלות בהליך מתאים את טענת האפליה מחמת גיל.
יש לציין כי לעתירה הוגשה כנספח תשובת עו"ד שי מרום, עוזר ראשי ליועץ המשפטי לעירייה, שכתב במכתב שהעביר לבאי כוח העותרים לפני מספר ימים כי "המטרה שהוגדרה לוועדה ועמדה לנגד עיניה בבואה להמליץ על הקריטריונים לפרויקטים של דיור בר השגה בעיר תל אביב יפו היא סיוע לזוגות ומשפחות צעירות ממעמד הביניים בתחילת דרכן להמשיך להתגורר בעיר, לתקופת השכרה תחומת זמן של עד חמש שנים, ולא כפתרון של קבע... לעמדתנו לאור מטרת הפרויקטים לדיור בר השגה של העירייה אין בקריטריון הגיל או בקריטריון מיצוי כושר השתכרות משום אפליה אלא קריטריונים אשר להם טעמים והצדקה עניינית".
מעיריית תל אביב-יפו נמסר בתגובה: "העתירה התקבלה בעירייה בדקות האחרונות, ולאחר שתילמד כראוי תגיב לה העירייה כנדרש בבית המשפט. נציין כי מטרתם של הפרויקטים לדיור בר השגה של עיריית תל אביב-יפו הינה סיוע לזוגות, צעירים ומשפחות צעירות בתחילת דרכן להמשיך להתגורר בעיר, וזאת לתקופת השכרה תחומת זמן של עד חמש שנים, ולא כפתרון קבע. לאור מטרה זו אנו סבורים שלתנאי הזכאות שנקבעו ואושרו על ידי מועצת העירייה טעמים והצדקה עניינית, ולכן מהווים אבחנה מותרת בהתאם לדין".