תוכנית המענקים: מנכ"ל הביטוח הלאומי באולפן ynet
(צילום: חגי דקל)
עשרות אלפי זכאים לקבלת המענק "צ'ק לכל אזרח" לא קיבלו את המענק מכיוון שלא הגישו דו"חות למס הכנסה. רבים מהם קיבלו הודעה על שלילת המענק, בהם גם מקבלי הבטחת הכנסה וקצבאות נכות וסיעוד. כך נודע ל-ynet.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהתאם ללשון החוק, אנשים שהיו מחויבים בהגשת דו"חות למס הכנסה ושהרוויחו בשנת המס 2018 למעלה מ-651 אלף שקל בשנה, אינם זכאים למענק. מנתונים שהועברו לבקשת ynet עולה כי מס הכנסה העביר לביטוח הלאומי את פרטיהם של 132 אלף אזרחים, שנשללה מהם הזכות למענק.
חלק מאותם אזרחים אכן הרוויחו בשנת המס של 2018 יותר מ-651 אלף שקל ובהתאם לכך אמורה להשלל מהם הזכות למענק. עם זאת מתברר, כי 54 אלף אזרחים הכלולים באותן הרשימות, לא הגישו כלל דוח שנתי למס הכנסה בשנת 2018. בעקבות זאת דיווחו במס הכנסה לביטוח הלאומי כי אין להם מידע על היקף הכנסתם השנתית וכי יתכן שהיא גבוהה מ-651 אלף שקל, כך שהם אינם זכאים למענק.
ההערכה היא שרבים מאלה שלא הגישו דוח למס הכנסה בשנת 2018 זכאים למענק, שכן הרוויחו פחות מ-651 אלף שקל באותה שנה וגם השנה. ואכן, כפי שעולה מהנתונים, כי בין השמות שהועברו ממס הכנסה לביטוח הלאומי כלולים גם מקבלי קצבאות, שיש להם מבחני הכנסה, מזונות, נכות וסיעוד על פי חוק הביטוח הלאומי. כלומר, מדובר באנשים שמשתייכים לשכבות החלשות ביותר.
בתוך כך, בין השמות שהועברו כלולים 2,000 מקבלי הבטחת הכנסה, 5,900 מקבלי קצבת נכות, 500 מקבלי מזונות, 1,100 מקבלי קצבת סיעוד ו-520 מקבלי קצבת זקנה נזקקים.
א.כ., תושב רעננה, אמר היום ל-ynet כי "סיימתי לעבוד כבר לפני שנתיים. נכון שהייתה לי אז הכנסה גבוהה יחסית. בינתיים סגרתי את העסק והקורונה אפילו דרדרה אותי ואת אשתי מטה מטה. איני מבין למה מי שהרוויח כסף ב-2018 ולא הרוויח שקל ב-2020 לא יקבל את המענק".

"זו ממש אפלייה"

י.ש, שגם ממנו נשלל המענק, סיפר ל-ynet כי "גם אני וגם אשתי לא קיבלנו את המענק. היה עיכוב בהגשת הדו"ח מסיבה מסוימת. אין שום סיבה שלא נקבל את המענק ובטח לא שגם אשתי לא תקבל אותו".
אזרח נוסף, תושב יבנה, סיפר כי בשנת 2018 היו לו הכנסת גבוהות משום שקיבל פיצויים ויצא לגמלאות. "אני אפילו לא מגרד עכשיו את ה-12,000 שקל בחודש. למה שלא אקבל כעת את המענק? זו ממש אפליה".
מתברר, שבסך הכל התקבלו ממס הכנסה 132,000 שמות, אולם ביניהם נמצאו גם 2,000 מקבלי הבטחת הכנסה, 5,900 מקבלי קצבת נכות, 500 מקבלי מזונות, 1,100 מקבלי קצבת סיעוד ו-520 מקבלי קצבת זקנה נזקקים.
א.כ., תושב רעננה, אמר היום ל-ynet כי "סיימתי לעבוד כבר לפני שנתיים. נכון שהייתה לי אז הכנסה גבוהה יחסית. בינתיים סגרתי את העסק והקורונה אפילו דרדרה אותי ואת אשתי מטה מטה. איני מבין למה מי שהרוויח כסף ב-2018 ולא הרוויח שקל ב-2020 לא יקבל את המענק".
י.ש. אמר ל-ynet כי "גם אני וגם אשתי לא קיבלנו את המענק. היה עיכוב בהגשת הדוח מסיבה מסוימת. אין שום סיבה שלא נקבל את המענק ובטח לא שגם אשתי לא תקבל אותו".
אזרח תושב יבנה ציין כי בשנת 2018 היו לו הכנסת גבוהות משום שקיבל פיצויים ויצא לגמלאות. "אני אפילו לא מגרד עכשיו את ה-12,000 שקל בחודש. למה שלא אקבל כעת את המענק? זאת ממש אפליה".
מהביטוח הלאומי נמסר, כי מדובר בסעיף בחוק שלא מאפשר את תשלום המענק למי שלא הגיש את הדוח השנתי לפני שנתיים ולמרות שלא מרוצים מהכלל הזה בביטוח הלאומי "עלינו לכבד את לשון החוק".
בביטוח הלאומי הוסיפו, כי עד היום קיבלו את המענק כבר 93% מתוך 6 מיליון האזרחים הזכאים לו ובכל יום מעבירים לאזרחים שמדווחים את פרטי חשבון הבנק שלהם לביטוח הלאומי את המענק המגיע להם.