לפי הנחיות איגוד הדואר הבינלאומי - ישראלים יידרשו לדווח על שווי חבילות ותכולתן בעת משלוח לחו"ל, החל מינואר 2021. ישראלים ששלחו לאחרונה חבילות לחו"ל, קיבלו הודעות סמס כי בקרוב תחול "חובה לצרף מראש מידע ממוחשב לכל משלוח לחו"ל". השולחים יחויבו בדיווח הזה בעת משלוח החבילה בסניפים, מה שעלול להגדיל את התורים. חבילות עם פרטים חסרים יוחזרו לשולח, אם כי בשלב הראשון יתכן שהאכיפה לא תהיה מלאה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לפי חברת הדואר, מדובר בדרישות איגוד הדואר העולמי (UPU), רשויות המכס ומינהלי הדואר בעולם, להעברת מידע מקדים בעת משלוח טובין לחו"ל, החל מ-1 בינואר 2021. חובת הדיווח חלה על לקוחות פרטיים ועסקיים, על כלל מוצרי היצוא לרבות החזרות חבילות, חבילות, צרורות ומוצרי ECO POST ו-EMS ולכלל היעדים. כל לקוח שישלח טובין לחו"ל מינואר באמצעות דואר ישראל, יידרש לדווח טרם המשלוח על פרטי התכולה וערכה, ולציין פרטי שולח ונמען, לרבות שמות, כתובות ומספרי טלפון.
1 צפייה בגלריה
מרכז המיון החדש של ממן בנתב"ג
מרכז המיון החדש של ממן בנתב"ג
חבילות במרכז מיון בנתב"ג
(צילום: גיא יחיאלי)
דרישה כזאת כבר נהוגה בקרב חברות שילוח פרטיות. הדיווח לא חייב להיות חושפני ומפורט, כלומר, ניתן לדווח כי שווי החבילה הוא כ-60 דולר והיא מכילה פריטי לבוש.
לפי הדואר, הדרישה מגיעה לצורך שיפור השירות הכלל עולמי ויצירת סטנדרטיזציה ואחידות בעולם השילוח הבינלאומי, תוך שיפור תהליכי השחרור מהמכס. המידע יועבר למינהל הדואר הרלוונטי בעולם, עוד לפני משלוח הפריט לחו"ל. לקוחות פרטיים ועסקיים יוכלו כאמור לבחור בין מסירת המידע המקדים בסניפי הדואר בעת ביצוע המשלוח, או לעדכן מראש את המידע מרחוק באחד מפורטלי המשלוחים שמעמידה החברה ללקוחותיה באתר הדואר.

אפשר להצהיר על תכולת החבילה אונליין

כדי למתן את העומסים בסניפים, דואר ישראל הודיעה שתשיק שירות מקוון, ללא תשלום, שיאפשר את עדכון הפרטים של המשלוח באתר הדואר, עוד לפני ההגעה לסניף הדואר. ניתן גם לבחור כך מראש את שיטת השילוח הרצויה, לשלם מראש את דמי המשלוח (ניתן לשקול את הפריטים בבית, הפקיד בסניף יוודא את המשקל בסניף) וכן להדפיס את מדבקת המשלוח. בנוסף, ניתן גם להזמין כך תור לסניף הדואר, אם כי כרגע לא כל הסניפים, הסוכנויות ומרכזי החלוקה מאפשרים הזמנת תור. ב-2021 יורחב מספר הסניפים שמאפשרים הזמנת תור מראש.
לקוחות דואר ישראל מתלוננים כי חבילות שהם שולחים לחו"ל במסגרת שירות השילוח המהיר אקופוסט מתעכבות בארץ שלושה שבועות ויותר. גם לקוחות שהזמינו חבילות מחו"ל טוענים טענה דומה: החבילות הגיעו ארצה אך לא מחולקות לסניפים או לנמענים. בנוסף, יש עומסים בסניפים, כך למשל במרכז חלוקה חדש שנפתח בבן יהודה 5 בתל אביב, יש תורים ארוכים כיוון שלקוחות מכל תל אביב הוזמנו למכרז, במקום לקוחות מהאזור בלבד.