(צפו: כתב ynet איתי בלומנטל מדווח מנתב"ג (צילום: אלי סגל))

השלכות הקורונה בישראל: חברת איסתא הודיעה היום (א') לעובדיה כי בעקבות התפשטות הנגיף, המוביל לירידה בדרישות לטיסות ולנופשים, יידרשו חלקם לצאת לחופשה ללא תשלום במהלך חודש מרץ.
מאימייל ששלח מנכ"ל חברת התיירות, אסף גורן, עולה כי אנשי המכירות עשויים לצאת לחופשה שתימשך כחודש - לפחות עד שענף התיירות הבינלאומית יוכל להתאושש. באיסתא מדגישים כי למרות המצב, החברה אינה מפטרת עובדים. בנוסף הודיע גורן כי בכירי החברה – המנכ"ל והסמנכ"לים - ישאו בקיצוץ שכר בשיעור של עד 25%, וכי שכר העובדים לא יפגע. גורן אמר כי "אנו נחושים להיות ערוכים לתת ללקוחות איסתא את השירות והמענה לביקושים שיבואו".
2 צפייה בגלריה
דרום קוריאנים בנתב"ג
דרום קוריאנים בנתב"ג
דרום קוריאנים בנתב"ג
(צילום: נדב אבס, חגי דקל)
בתוך כך, כינסו היום עובדי רשות שדות התעופה (רש"ת) ישיבת חירום בעקבות התפשטות הנגיף. בישיבה נמסר כי ההנהלה והוועד דואגים למיגון נאות לעובדים. בנוסף, הודיע יו"ר ועד העובדים, פנחס עידן, כי לקראת הקיץ לא יגויסו עובדים חדשים, וכי קיימת אפשרות שעובדים יצאו לחופשות ללא תשלום או יעברו לעבודה במשרה חלקית.
במקביל הודיעה היום חברת ארקיע כי נוסעים שיזמינו טיסות עד ה-31 במרץ לא יחויבו בדמי ביטול או שינוי לטיסות הממריאות עד ה-25 במאי (כולל חופשת פסח). השינוי יתאפשר עד לשבעה ימים לפני מועד ההמראה המתוכננת, ויהיה תקף לטיסות ליעדי ארקיע, לחבילות הכוללות טיסה ומלון ולטיולים מאורגנים.

"ישראייר במשבר"

אתמול פורסם בכלכליסט כי חברת ישראייר חייבה את כל 470 עובדיה לצאת לחופשה כפויה של שבעה ימים, אותה יצטרכו לקחת עד אפריל - זאת עקב ירידה חדה בהזמנות לפברואר-מרץ. בנוסף, החברה נערכת לפיטורי 5% מכוח האדם, שהם כ-25 עובדים, והקפיאה גיוס עובדים חדשים.
החברה הודיעה כי תעבור לטיסות על בסיס סטנד ביי בהנחה ששיעורי התפוסה בטיסות נמוכים. בנוסף, החברה דוחה השקת יעדים חדשים שעליהם הכריזה, כגון סלובניה, ארמניה פלמה וסקופיה (מקדוניה). המטוסים צוידו במסכות ומגבוני אלכוהול, למקרה שיתגלה פאניקה בקרב הטסים, במקרה של נוסע שלא חש בטוב.
בסוף השבוע שלח מנכ"ל ישראייר, אורי סירקיס, איגרת לעובדים שהחלה במשפט: "ישראייר במשבר". באגרת הזהיר המנכ"ל כי "תוצאות הרבעון הראשון יהיו קשות. נרשום הפסד כבד שישפיע על תוצאות כל 2020. הפעילות המתוכננת שלנו לפסח תיפגע באופן נסבל. מצוקה תזרימית תורגש עד לסוף חודש מאי. המשבר הנוכחי, עומקו והשפעתו לפי שעה דומים לפגיעה במבצע צוק איתן. הנחות היסוד של החברה כי המשבר יימשך עד מרץ, כאשר עיקר הנזק יהיה בחודש פברואר. "סיוע ממשלתי אם יינתן יהיה באופן מינורי והשפעתו תורגש רק בחודש מאי".

2 צפייה בגלריה
צוות מד"א בנתב"ג
צוות מד"א בנתב"ג
צוות מד"א בנתב"ג ליד מטוס מדרום קוריאה
(צילום: דוברות מד"א)

באגרת נכתב עוד: "אנחנו פועלים, לפי שעה, באמצעות פעולות מתונות יחסית, הודות למהלכים שביצענו ברבעון אחרון של 2019 בעקבות סגירת שדה דב והקטנת מצבת העובדים מ-556 עובדים ל-470. מבצע מכירות אגרסיבי שהביא לצבר הזמנות של 55 מיליון דולר והקטנת החוב הבנקאי החיצוני ל-70 מיליון שקל מאפשרים לנו שמירה על הקופה ליום סגריר ושיפור עלויות התפעול".
כדי לצמצם את ממדי הנזק, דיווח המנכ"ל כי מתנהל מו"מ עם ספקי שירותים ובתי מלון ביעדי החברה, "במטרה לסייע בהורדת מחירים לצרכן והגדלת כושר התחרות, העמקת הפעילות בקפריסין ובאילת, מתוך הכרה שיעדים פנים ארציים וטיסות משדה התעופה בחיפה, שם אנחנו פועלים, נתפסים בעיני הלקוחות כפחות חשופים לנגיף". עוד נמסר כי החברה גם ביטלה את תשלום דמי ביטול והוזילה ביטוחים רפואיים.
יש לציין כי חברת אל על לא דיווחה עד כה על צמצום כוח אדם או הוצאה לחופשה של עובדים, ולא עדכנה מאז הדיווח האחרון שלה לפני כשבוע על צפי לגריעה במכירות לרבעון ראשון בסך 30 מיליון דולר, כתוצאה מהפגיעה בקוויה למזרח. אלעל לא התייחסה בדיווח להפסדים.
נווית זומר השתתפה בהכנת הכתבה