בעקבות תלונות שליחי wolt על ליקויים בתשלומי השכר מצד חלק מ"חברות הקבלן" שאליהן מפנה wolt באתר שלה, ניסינו להבין למה לאותן חברות אין רישיון של "קבלן כוח אדם" ממשרד העבודה, אשר אמור להבטיח את אותם תשלומים. בחברות וב-wolt עצמה טוענים: לא מדובר בחברות כוח אדם אלא "באספקת שירותים" ולכן לא צריך רישיון. במשרד העבודה הבטיחו לפתוח בבדיקה. אבל מה בעצם ההבדל בין חברת כוח אדם לכזאת המספקת שירותים, ולמה זה חשוב?
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

3 צפייה בגלריה
משלוח וולט
משלוח וולט
שליח wolt. כוח אדם או שירות?
(צילום: עמית שעל)
עו"ד רחל הררי-ליפשיץ, מומחית לדיני עבודה ממשרד הררי-ליפשיץ ובביש, הסבירה: "יש הבדל בין חברת כוח אדם לבין חברת שירותים. קבלני כוח אדם מוגדרים כחברות שעיסוקן מתן שירותי כוח אדם לשם עבודה אצל אחר. במודל הקלאסי, בשנים הראשונות, קבלני כוח אדם היו אמונים על איתור, גיוס והכשרת כוח אדם מקצועי (כגון מזכירות, מנהלות חשבונות וכיו"ב) לשם עבודה אצל אחרים. אולם, מהר מאוד, חברות רבות כאלו, הפכו רק ל'צינור' לתשלום שכרם של העובדים, שהופנו על ידי החברות המשתמשות (שנמנעו מהעסקתם הישירה). בתי הדין לעבודה קבעו כי התקשרות כזו תחשב כבלתי לגיטימית, ככל שתכליתה לשלול מהעבודים זכויות מגן או מכוח הסכמים קיבוציים.
"חברת שירותים, להבדיל מחברת כוח אדם, מספקת פעילות עסקית של מה שאותה חברה שעובדת עמה בחרה למקר החוצה (בדרך כלל פעילות משנית לליבת הפעילות של החברה, כמו ניקיון, אבטחה ועוד). במיקור חוץ שכזה, בדרך כלל אין צורך לדרוש רישיון מחברות השירותים. כמו כן, אין הגבלת זמן על משך עבודתו של העובד בחברות אלו. בתי הדין לעבודה מבחינים בין חברת שירותים אותנטיים לבין חברה שהיא דמויית חברת שירותים, אשר כל ייעודה הוא לשמש צינור לחתימת הסכם עבודה ותשלום שכר (בדומה לחברת כוח אדם)".
3 צפייה בגלריה
מתוך אתר חברת wolt
מתוך אתר חברת wolt
מתוך אתר חברת wolt
ההבדל הזה בין חברה המספקת כוח אדם לבין חברה המספקת שירות כבר נידון בעבר כאמור בבתי המשפט וגם בכנסת. במצב הנוכחי, חברות המספקות שירותי כוח אדם נדרשות לרישיון ממשרד העבודה, והחל מ-2013 גם חברות המספקות שירותי ניקיון, אבטחה ושמירה (הגם שהם מסווגות חברות שירותים) מחויבות ברישיון כזה. חשוב לציין - החברה שמשתמשת בכוח האדם שמסופק על ידי הקבלן מחויבת לבדוק אם יש לו רישיון. אם לא בדקה - היא נושאת באחריות.
כדי לקבל רישיון שכזה, החברות צריכות לעמוד בתנאי הסף הבאים שמוצגים באתר משרד העבודה:
לגבי העבר שלהן: "בחמש השנים שקדמו לבקשת הרישיון, לא הורשעו מבקשי הרישיון או ממלאי תפקידים בכירים בעסק שברשותם בעבירה שיש עימה קלון, או בעבירה שבגלל חומרתה או נסיבותיה, הם אינם ראויים לפעול כקבלני שירותים".
ולגבי הניסיון שלהן: לקבלני שירות - שנה ניסיון ניהולי או עסקי. לקבלני כוח אדם - שלוש שנות ניסיון בניהול כוח אדם.
בנוסף, מנהלי החברות עוברים ראיון ובסופו של דבר עליהם גם להפקיד ערבות בנקאית.
כידוע, חברת השליחויות wolt מוכרת בצורת ההעסקה ה"חופשית" שבה היא דוגלת, שמאפשרת להרוויח כסף כעצמאים - כל אחד לפי ההיקף הרצוי. אך כפי שפרסמנו, אלפי שליחים בוחרים לעבוד דווקא כשכירים - דרך אותן חברות אליהן מפנה wolt באפליקציה ובאתר שלה, ומוגדרות שם כ"חברות קבלן". שליחים שהועסקו על ידי חלק מהקבלנים אליהם הופנו נאלצו לרדוף אחרי שכרם ואחרי הזכויות הסוציאליות המגיעות להם.
3 צפייה בגלריה
בנקיון ובשמירה הדברים הוסדרו. הפגנת עובדי קבלן. ארכיון
בנקיון ובשמירה הדברים הוסדרו. הפגנת עובדי קבלן. ארכיון
בנקיון ובשמירה הדברים הוסדרו. הפגנת עובדי קבלן. ארכיון
(צילום: גיל יוחנן)
כאמור, חברות שמספקות לכאורה שירות שאינו ניקיון, שמירה או אבטחה, אינן נכללות בהגדרה בחוק המחייבת רישיון, וזו בדיוק הטענה של החברות שעובדות עם wolt, אשר אינן מחזיקות ברישיון כזה ולא רואות בכך שום בעיה - כמו גם חברת wolt עצמה. הטענה היא שמדובר ב"שירותי שכר" - החברות מקבלות את הכסף מ-wolt עבור העבודה שהשליחים ביצעו, גוזרות את העמלה שלהן, ואמורות לדאוג לשכר של העובדים כפי שהחוק מחייב.
מה זה בעצם חברה המספקת שירותי שכר? יש דבר כזה? "אין חברות שמוכרות כחברות שמספקות 'שירותי שכר' למי שמעמדו מוגדר מראש כשכיר, יש לשכות שכר בחו"ל", אומרת עו"ד הררי-ליפשיץ. "עבור עובד ישראלי שמועסק במדינה אחרת יכול להיות מצב שבו המעסיק ישכור לשכת שכר מקומית והיא תשלם לעובד את השכר עבור עבודתו למעסיק כלשהו. אותה חברת שכר לא יוצרת יחסי עבודה עם העובד מעצם תשלום השכר ולא מתיימרת להיות כזו. בארץ אין מודל מוכר כזה למי שמסווג מלכתחילה כשכיר.
"לעומת זאת, ההנחה בארץ היא כי מי שמשלם את שכר העובד, הוא המעסיק שלו. יש מודל של חברות מעסיקות, שהייעוד שלהן הוא לספק שירותי כוח אדם לחברות (לצרכים שונים). במקרה כזה הם אלו שמעסיקות את העובד ומשלמות את שכרו והן נחשבות לכל דבר ועניין כמעסיק ישיר של העובד, למרות שיש מישהו אחר ש'משתמש' בעבודת העובד. לפעמים ה'משתמש' עלול להיות מוכר בדיעבד כמעסיק במשותף עם המעסיק הישיר (חברת כוח האדם).
"לעומת זאת, מי שמוגדר מלכתחילה כעצמאי, התקשרותו עם חברה שמספקת שירותי שכר, לא תוכר כיוצרת יחסי עבודה. קיים פסק דין אחד בנושא משנת 2013 בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, הוא עסק בניתוח הזכויות של המועסקים מול ביטוח לאומי והיה מבוסס על כך שלא היה ספק כי המועסקים לא היו שכירים של המשתמש".

"חברה לאספקת 'שירותי שכר' - מכבסת מילים"

"חברה לאספקת 'שירותי שכר' היא מכבסת מילים לחברה שמשמשת צינור להעברת כספים", מוסיף עו"ד עמית גרוס, שותף מייסד ומנהל מחלקת דיני עבודה במשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', "שכן היא לא המעסיק בפועל שהרי מי שמספק את העבודה, מפקח עליה ואף מעביר את התשלום הוא מזמין השירות. ועל כן יש חשיפה גבוהה שייקבע כי מדובר במודל העסקה 'פיקטיבי' שמטרתו לחמוק מתשלום זכויות לעובדים באמצעות ניסיון לניתוק יחסי עובד מעסיק".
"חוק העסקת עובדים באמצעות קבלני כוח אדם קובע מפורשות כי התקשרות עם חברת כ"א ללא רישיון מהווה עבירה פלילית. עבירה כזו, אם מתרחשת יכולה להוביל לתשלום קנס על ידי החברה שהתקשרה עם אותה חברת כוח אדם וכן אחריות אישית של נושאי המשרה של אותה חברה, שהובילו להתקשרות כאמור (מנכ"ל/סמנכ"ל כספים/סמנכ"ל משאבי אנוש, תלוי בנסיבות)". מוסיפה עו"ד הררי-ליפשיץ.
מה צריך לעשות עובד שהועסק ב"חברת קבלן" ללא רישיון ולא קיבל שכר או תנאים סוציאליים? את מי הוא יכול לתבוע? "עובד כזה צריך לוודא שנערך הסכם עבודה המבהיר את תנאי העסקתו לרבות שכרו", מסביר עו"ד רז מסורי, ממשרד גריסרו מסורי אלימלך ושות׳ מתמחה בדיני עבודה, "במקרה שבו העובד לא קיבל שכר או תנאים סוציאליים (לרבות פתיחת קופת פנסיה) העובד רשאי להגיש תביעה בבית הדין האזורי לעבודה נגד קבלן כוח האדם. במקרים בהן קיים חשד סביר שהמעסיק בפועל ידע או היה צריך לדעת כי המעסיק הפורמלי לא משלם לעובדים ע"פ חוק לרבות קיימת לכאורה עילה לתבוע גם את המעסיק הפורמלי".
"קיימות חברות רבות המעסיקות עובדים ללא רישיון, אף שהן נדרשות להחזיק ברישיון על פי דין", אומר עו"ד גרוס, "הערכה זו מבוססת, בין היתר, בהתאם לכמות התיקים המתנהלים במשרדנו, בהם אנו מייצגים את מזמיני השירות, ומבדיקה שערכנו התברר כי לאותן חברות אין כל רישיון לספק את השירותים אשר סופקו".
בחברת wolt כאמור לא רואים שום בעיה במצב הנוכחי וטוענים כי "החברות המדוברות אינן מספקות ל-wolt שירותי כוח אדם. השליחים של וולט הינם עצמאים אשר בוחרים האם לפעול במסגרת עוסק מורשה/פטור או באמצעות חברות צד ג׳. מתוך רצון להקל על השליחים, מפרסמת חברת wolt באתר ייעודי עבורם, המלצות אודות מספר חברות ושירותים רלוונטיים אשר נכנסו לרשימה זו לאחר שהתחייבו כי הן עומדות בכל הוראות הדין".
בחברת פרימיום, אחת מהחברות אליהן מפנה wolt ואשר אליה התייחסנו גם בתחקיר ynet, הבהירו: "חברת פרמיום נתנה שירותים פיננסיים לחברת wolt כמו שאר חברות הקבלן שעובדים מול wolt. עבור שירותים פיננסיים לא דרוש רישיון להעסקת כוח אדם! חברת פרמיום תמשיך לשרת אלפי שליחים מרוצים ברחבי הארץ".
בחברת שלוש אחוז, שגם היא הוזכרה בתחקיר, אמרו: "חברתנו אינה חברת כוח אדם, ולא ציינו את זה בשום מסמך או מקום. חברתנו הינה חברה קבלנית אשר בין תחומי עיסוקיה אספקת שירותי שליחויות למוסדות או לעסקים לפי הסכמים הנכרתים מול כל חברה בנפרד".
אחרי פניית ynet למשרד העבודה בנושא, הם הבטיחו לפתוח בבדיקה: "מינהל הסדרה ואכיפה מאתר חברות קבלן המתנהלות ללא רישיון והן נגד החברות המזמינות שירותים מהחברות הללו, החבות גם הן באחריות פלילית על פי חוק, ומטיל עליהם סנקציות בהתאם.
"לחברות שהוזכרו בכתבה אין רישיון ממשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים. אנו מודים לכם על הכתבה החשובה הזאת ובזכותה אנו נפתח בבדיקה פרטנית.
"לפניות ותלונות בחשד להפרת זכויות עובדים ניתן לפנות למינהל הסדרה ואכיפה שבמשרד העבודה והרווחה: מייל: report.achifa@labor.gov.il; פקס: 03-6828690, טלפון: 2570*,ניתן להגיש תלונה גם באופן אנונימי".
פורסם לראשונה: 09:01, 21.12.20