תזכורת: משבר הקורונה והרכבת הקלה
(צילום: אלי מנדלבאום, חגי דקל, אורי דוידוביץ)

רשות האוכלוסין ומשרד הבריאות אישרו היום (ג') את הגעתם של כ-300 עובדים ומהנדסים סינים לצורך המשך העבודות של מערך הרכבות הקלות בתל אביב. לכלכליסט נודע כי על פי ההסכמות בין הצדדים, העובדים מסין ישהו שבעה ימים בבידוד בסביבת מגוריהם בחו"ל, ולאחר הגעתם עוד 14 יום בבידוד בישראל. לאחר השלמת ההליך ובכפוף לבדיקות רפואיות, הם יוכלו להתפנות לקידום מערך הרכבות הקלות עליהן אחראית חברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים).
האישור להכניס עובדים זרים מסין לישראל נולד עוד בחודש אפריל, אז פנה מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה, קובי בילטשטיין, למנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, עם בקשה לאשר כניסה של שורת מהנדסים מסין ומאירופה עבור מיזמי תחבורה; לרבות בניית שני נמלי הים החדשים (חיפה ואשדוד), פרויקט הרכבל בחיפה, קו הרכבת חיפה נצרת, קו הרכבת החדש בירושלים (הקו הירוק) וקו הרכבת הראשון בתל אביב שנמצא בבנייה.
1 צפייה בגלריה
הגעת הקרונות לרכבת הקלה מסין לתל אביב
הגעת הקרונות לרכבת הקלה מסין לתל אביב
הגעת הקרונות לרכבת הקלה מסין לתל אביב
(צילום: נת"ע)
במהלך אפריל אושרו לגבי הפרויקט בתל אביב רק 20 עובדים, מה שהוביל את יו"ר נת"ע, רם בלינקוב, לשלוח אתמול מכתב בהול למשרדי האוצר והתחבורה, שם הסביר שככל שלא יאשרו כניסת עובדים, החברה לא תוכל להתקדם בעבודות. "לנת"ע נדרשים כעת מאות עובדים מספקים שונים, וכל שיהוי בהגעתם פוגע אנושות בפרויקט הקו האדום - פרויקט מורכב ממילא", כתב. "השיהוי לא רק מסכן את לוחות הזמנים, אלא מייצר חשיפה משפטית ותקציבית אדירה, ולכן אני קורא לכם לאשר באופן מיידי את הבאתם של העובדים".
הפנייה, כאמור, נשאה פרי - ואישור הגעת העובדים הגיע היום. מנכ"ל נת"ע, חיים גליק, ציין כי "אחרי חודשים של עיכוב בתוכניות, ישנה היתכנות שבעוד חודש נוכל לחזור לעבודה בניסיון לצמצם את הנזקים שנגרמו. 300 העובדים, המתמחים בהתקנת המערכות, הם כוח הכרחי, אולם כ-200 נוספים עדיין תקועים בסין ללא פתרון. אנחנו מודים למשרדי הממשלה שסייעו במציאת הפתרון, ומלאי צפייה שימשיכו בקו הנוכחי ויסייעו לנו בהבאת כל כוח האדם הנחוץ להשלמת המשימה".

דרישות תשלום חדשות

בתוך כך, נת"ע עלולה להתמודד עם דרישות תשלום חדשות מצד WSP, חברת הניהול של קו הרכבת הקלה. החברה עשויה לדרוש תוספות תשלום, שיגדילו את היקף ההתקשרות מולה בכ-100 מיליון שקל.
מבחינת משרדי הממשלה, תוספת תשלומים כלשהי לא אושרה, אולם ככל ש-WSP תדרוש תשלום נוסף - הוא יגיע בעקבות ההבנה שהשקת הפרויקט תידחה מהמועד המקורי (אוקטובר 2021). לכן נדרשת תוספת תשלום, שתרגום לוח הזמנים שלה, בהנחה שמחלקים את הסכום המבוקש לעלות החודשית של WSP, יהיה איחור של שנה במועד ההשקה.
מנת"ע נמסר בתגובה: "עלותו של פרויקט קו הרכבת הקלה האדום עומד על יותר מ-17 מליארד שקל ומעורבים בו גורמים רבים, ומכאן נובעת גם מורכבותו הרבה. לידי נת"ע לא הגיע מכתב בנוגע לדחייה ולא התבקש אף ספק להכין נייר מסוג זה".