כלכלנים על צעדי הממשלה במשבר הקורונה
(צילום: שחר גולדשטיין)

למרות ששיעורי האבטלה זינקו מאז החל משבר הקורונה מעסיקים רבים טוענים שהם מתקשים לגייס עובדים. בממון וב-ynet הבאנו לפני כשבועיים ראיונות עם מובטלים שהודו כי הם מעדיפים לקבל דמי אבטלה במקום לעבוד. וישנם כאלה שמסכימים לעבוד ורוצים לקבל את השכר "בשחור" כדי להמשיך ולקבל במקביל דמי אבטלה מה שמקשה על איסוף נתונים אובייקטיבי בנוגע למדדי האבטלה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
אז כמה מובטלים ומחוסרי עבודה יש בישראל בקיץ הזה - 850 אלף? 600 אלף? ואולי רק כ-500 אלף מובטלים ולא יותר? שלושה גופים מפרסמים נתונים שונים של מספרי העובדים שנאלצים לשבת בבית ללא עבודה, חלקם כאלה שפוטרו וחלקם כאלה שהוצאו לחופשות ללא תשלום.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה
(צילום: קובי קואנקס)
שירות התעסוקה מפרסם את הנתונים הגבוהים ביותר, כ-847 אלף. הסיבה: כל מי שנשלח הביתה - ממהר להירשם בשירות התעסוקה, אבל לא ממהר להודיע שחזר למקום עבודתו. הפער הוא כנראה כ-100-150 אלף עובדים שכבר חזרו למקום עבודתם אבל עדיין לא דיווחו על כך.
המוסד לביטוח לאומי מדווח על מספר מקבלי דמי האבטלה ואבטחת הכנסה, שמסתכם כיום בכ-580 אלף. חלק מהיוצאים לחופשה שנרשמו בשירות התעסוקה, למשל, אינם זכאים כלל לתשלום דמי אבטלה.
הלמ"ס מדווחת על 513 אלף מפוטרים וכאלה שמוגדרים כמחוסרי עבודה, אבל לא מחשבים את היוצאים לחל"ת כמובטלים, זאת למרות שרבים מהם שוהים בחל"ת כבר 22 שבועות. וכך הגענו לשלושה מספרים שונים, שככל הנראה הממוצע שלהם, כ-700-650 אלף, הוא מספר מחוסרי העבודה.