ירידה דרמטית בשיעור האבטלה עלולה לגרום להפחתת דמי האבטלה המשולמים למפוטרים ולמצויים בחופשות ללא תשלום כבר בעוד כחודשיים. התפתחות מפתיעה של ירידה חדה מהצפוי בשיעור האבטלה אל מתחת ל-10% תפחית, בתוך 30 מהיום שבו פחת השיעור מ-10%, את דמי האבטלה מ-70% מהשכר ששולם לפני שהעובד נשלח הביתה ל-60% בלבד.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
העלייה המהירה מהצפוי במספר המועסקים לאחר סיומו של הסגר השלישי נותנת את אותותיה. 185 אלף עובדים כבר חזרו לעבודה לפי שירות התעסוקה עד לשבוע שעבר. השבוע חזרו עוד עשרות אלפי עובדים למקומות עבודתם ומספר מחוסרי העבודה עומד כעת על פחות מ-570 אלף לעומת כ-790 אלף בסוף חודש ינואר, כך לפי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
שיעור הבלתי מועסקים - הקובע לתשלום דמי האבטלה - נע כעת ככל הנראה בין 13% ל-14%, וצפוי להצטמצם עוד עד ערב פסח, לקראת העבודה הרבה יותר במשק ערב החגים, בעיקר בתעשייה ובמסחר.
לפי חוק הקורונה המיוחד, ישולמו דמי אבטלה מלאים (70% מהשכר ערב ההוצאה לחל"ת או הפיטורים) עד ששיעור האבטלה יירד אל מתחת ל-10%. אז יופחתו דמי האבטלה ב-10% והמובטלים יקבלו רק 60% משכרם. אם שיעור האבטלה הכללי בישראל יפחת מ-7.5% יופסק כליל תשלום דמי האבטלה, למעט למפוטרים חדשים, שיקבלו דמי אבטלה למספר חודשים, בהתאם לגילם, על פי החוק שהיה קיים ערב משבר הקורונה, עד מרץ 2020.
המשמעות תהיה תחילה הפחתה של 10% בדמי האבטלה ואחר כך הפסקה מוחלטת של תשלומי דמי האבטלה למאות אלפי עובדים.
העובדים לא רוצים לחזור: הכלכלנים פרופ' עומר מואב ושלמה מעוז באולפן ynet
(צילום: משי בן עמי)

מצב כזה כבר נוצר בקיץ האחרון, בין הסגר השני לשלישי, אז הראו נתוני הלמ"ס כי על פי מה שמכונה "ההגדרה הצרה של שיעור האבטלה בישראל" (ללא עובדים שמקום עבודתם נסגר ואין להם לאן לחזור), ירד לראשונה שיעור האבטלה מאז תחילת משבר הקורונה אל מתחת ל-10%.
על פי החלטת הממשלה ירידת האבטלה לשיעור הנמוך מ-10% אמורה כאמור להביא לקיזוז אוטומטי של דמי האבטלה לכל המפוטרים והשוהים בחופשות ללא תשלום שהסתיימה להם תקופת האבטלה על פי החוק הרגיל (ללא ההארכה לפי חוק הקורונה המיוחד) בשיעור של 10%. לכן, באותו הזמן מדובר היה בהקטנת דמי האבטלה בכ-450 שקל בממוצע למובטל, שכן דמי האבטלה הממוצעים הגיעו אז לכ-4,500 שקל לחודש.
מאחר שמדובר בהחלטת ממשלה ובחקיקה של הכנסת, שר האוצר ישראל כץ החליט באותה תקופה למנוע את הפחתת תשלומי דמי האבטלה נוכח עיצומו של המשבר הקשה, אולם הייתה זו החלטה חד פעמית.
אם נוכח ההתאוששות המהירה של המשק וחזרת מאות אלפי עובדים לעבודתם יפחת בקרוב שיעור האבטלה לפחות מ-10%, יופחתו דמי האבטלה לכל מי שמצויים בחל"ת או שפוטרו ל-90% מדמי האבטלה הנוכחיים שהם מקבלים. ההערכות הן שמצב כזה עלול להתרחש כבר בחודשים מאי או יוני השנה (30 יום לאחר הירידה משיעור של 10% מובטלים).
לפיכך, מי שהשתכר ערב המשבר 10,000 שקל והיה זכאי ל-70% משכרו לדמי אבטלה, דהיינו ל-7.000 שקל, עלול יהיה להפסיד בעוד חודשיים או שלושה 10% מדמי האבטלה, שהם 700 שקל, כך שייאלץ להסתפק בדמי אבטלה של 6,300 שקל בלבד. אם אחוז האבטלה יירד מתחת ל-7.5% כאמור - דמי האבטלה הממושכים ייפסקו.