חבל הצלה למפעל שמן הזית "סבא חביב": ביהמ"ש המחוזי בנצרת, בראשות השופט ערפאת טאהא, אישר מתן צו עיכוב הליכים נגד החברה שבבעלות משפחת ג'השאן למשך 45 יום, ומינה את עו"ד שלום גולדבלט כמנהל הסדר הנושים, בשת"פ עם חברת הייעוץ KCR והנהלת החברה, זאת לפי דרישת בנק דיסקונט, הנושה הגדול מבין הבנקים, שהחברה חבה לו 25 מיליון שקל מתוך 54 מיליון שקל חובות שצברה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהחלטה נאמר כי "על פי הנתונים שמסרה חברת KCR, מדובר בעסק טוב שיש להמשיך את פעילותו כדי למקסם את התמורה בגין מכירתו או כדי לשכנע משקיע חיצוני להשקיע סכומים נכבדים בחברה לצורך שימור פעילותה והוצאתה מהמשבר אליו נקלעה". עוד צוין כי לחברה ישנה הצעת רכישה מחברת שמשום ובניו, תעשיינית מזון, שמן ומשקה האנרגיה BLU, שהציעה עבור חביב שבעה מיליון שקל, נקי מחובות. בנק דיסקונט דרש וקיבל זכות לנהל מו"מ גם עם מתעניינים אחרים.
1 צפייה בגלריה
שמן זית סבא חביב
שמן זית סבא חביב
ביהמ"ש אישר צו עיכוב הליכים למפעל שמן הזית "סבא חביב"
(צילום: ג'ורג' אלקלם)
מוקדם יותר החודש, הבעלים של המפעל שממוקם בקיבוץ פרוד, הגישו באמצעות באי כוחם - עו"ד חובב ביטון ועו"ד זכריא קאסם, בקשה דחופה לביהמ"ש המחוזי בנצרת לעיכוב הליכים לשם גיבוש הסדר חוב. בעקבות משבר הקורונה, החברה שנחשבת מובילה בתחומה גם בשוק המוסדי, הפסידה 50% מפעילותה עם סגירת ענף המסעדות ובתי המלון. חלקם החזירו לה סחורה ולא עמדו בתשלומים, וכך החברה נקלעה למצוקה תזרימית חריפה ונדרש לה הקפאת הליכים לשם גיבוש ואישור הסדר נושים.
הפסד נוסף נגרם לחברה מלקוחות מסחריים, שדרשו וקיבלו הבטחת מחיר מראש בעד הספקה עתידית. חביב לא גידרה את מחיריה מול הספקים, והזינוק של עשרות אחוזים במחיר שמן הזית במהלך השנה גרם לכך שעסקאות שביצעה החברה היו למעשה בהפסד של 25%-45%. גם התחרות מצד שמן הזית המיובא פגע בחברה, כך לטענתה. החברה מעסיקה 38 עובדים ומחזור מכירותיה השנתי עומד על 41 מיליון שקל.
חביב מייצרת גם טחינה גולמית, זיתים למאכל ומוצרים משלימים. החברה הוקמה בשנת 2006 על ידי מנהם ג'השאן, שסבו חביב היה מחלוצי ענף שמן הזית ובעל בית בד שהפיק שמן מאז 1913. בנוסף, הוא היה ממייסדי הכפר הדרוזי מג'אר.
במפעל החברה פועל מרכז מבקרים פופולרי, והמותג הוא אחד מארבעת המובילים בארץ, ומייצר גם מותג פרטי של שמן זית עבור רשתות מזון כמו רמי לוי, רשת דבאח ועוד.