תושבי שכונת הווילות בחיפה לא מוותרים - ושוב עותרים נגד התוכנית להרחבתה. עמותת שומרים על דניה, בראשות עו"ד הלן דורפמן, ו-762 תושבי שכונת הוד הכרמל דניה, המיוצגים על ידי עוה"ד ענת בירן ואפרת לרנר, הגישו לבית המשפט המחוזי בחיפה עתירה מנהלית נגד החלטתה של ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה מחודש ספטמבר האחרון, לדחות את הערר שהגישו נגד אישור תוכנית להקמת 226 יחידות דיור בשכונה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בתוכנית שיזמה חברת דניה הירוקה על שטח של 107 דונם, המשתרע על קרקעות מדרום לרחובות שבדיה, האג ונורווגיה בשכונת דניה, הנמצאת בדרום חיפה וכוללת כיום כ-1,500 וילות. התוכנית אפשרה בגרסתה המופקדת הקמה של דירות חדשות במגרשים דו משפחתיים ובמגרשים המיועדים לבניית ארבע דירות כל אחד. למעט מבנה מגורים אחד בן ארבע קומות, כל מבני המגורים שהוצעו בתוכנית הם בני חמש קומות, ובחלקם כל חמש הקומות מוצעות מעל למפלס הרחוב העתידי.
2 צפייה בגלריה
שכונת דניה בחיפה
שכונת דניה בחיפה
שכונת דניה בחיפה
(צילום: גיל נחושתן)
על פי התוכנית, הדירות, חלקן צמודי קרקע, יוקמו בצפיפות של כ-5.1 יחידות דיור לדונם (כפול מהבינוי הקיים כיום בשכונה). מתוך כלל יחידות הדיור, 46 יוקצו עבור דירות קטנות. בנוסף, התוכנית קובעת כ-3,500 מ"ר עבור שטחי מסחר, כ-3,400 מ"ר עבור מבנים ומוסדות ציבור, כ-14,072 מ"ר עבור שטחי מלונאות וכן כ-35 דונם עבור שטחים פתוחים. כאמור לפני כחודשיים ועדת הערר דחתה פה אחד את העררים שהוגשו נגד תוכנית ההרחבה, ובכך נתנה תוקף להחלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז חיפה לקדם את התוכנית.

"התוכנית מגבירה את הסיכון לחיי התושבים ולרכושם"

בעתירה מצוין כי מדובר בתכנית המוסיפה צפיפות משמעותית בקרקע רגישה ביותר מבחינה תכנונית וסביבתית, כאשר מלבד הפגיעה הסביבתית, קיים כשל תחבורתי ובינוי חריג ביחס לשכונה הוותיקה. עוד נטען בעתירה כי "התוכנית מגבירה את הסיכון לחיי התושבים ולרכושם, במיוחד לאור רגישותו המיוחדת של האזור לשריפות".
"הנושא לא זכה להתייחסות כלשהי בתוכנית, ההתייחסות שניתנה על ידי הוועדה המחוזית להתנגדויות בהקשר זה היא מדהימה בדלותה, וגם ועדת המשנה לעררים לא ייחסה לו משקל ראוי, אלא הצדיקה את החלטתה של הוועדה המחוזית בנימוק האחד והיחיד, הנתפס כ"שובר שוויון" על ידי מוסדות התכנון בשנים האחרונות, והוא הגדלת הצפיפות והוספת יחידות דיור בכל מחיר ובכל מקום, תוך זניחת כל שיקול תכנוני אחר באשר הוא", נכתב בעתירה.
עוד נטען בעתירה כי "החלטות הוועדה נגועות בחוסר סבירות קיצונית, שראוי ואף הכרחי כי בית המשפט הנכבד יתערב בהן. יצוין כי ייתכן שבנסיבות אחרות היינו מסתייגים מתוכנית מסוג זה, שאינה תואמת את מגמות התכנון העדכניות במספר היבטים: בראש ובראשונה בכך שהיא מציעה בנייה למגורים בצפיפות נמוכה, בשטח פתוח שאינו מיועד כיום לבינוי".
בעקבות זאת נטען על ידי עמותת שומרים על דניה כי "התוכנית המוצעת מתבססת על מערך הכבישים המוגבל והעמוס של השכונה הוותיקה, כאשר לבנייה המוצעת במסגרת התוכנית לא יהא כל מוצא זולת החיבור לדרך שארית הפליטה, שכן השטח מצוי בירכתיה של השכונה".
"דבר זה יביא להחרפה בעומסי התנועה הקיימים כבר היום, עניין גרוע כשלעצמו, אך מסוכן במיוחד במקרה של שריפה אשר, כפי שראינו גם בעבר הלא רחוק, יצריך פינוי חירום של כל התושבים", נכתב בעתירה. "בנוסף, שגתה ועדת המשנה לעררים כשהותירה על כנה את החלטת הוועדה המחוזית שאישרה תוכנית הפוגעת בשטח בעל ערכיות סביבתית ואקולוגית משמעותית, שהוא בפועל חלק בלתי נפרד מבחינה נופית ואקולוגית מפארק הכרמל, וזאת חרף העובדה שלא עמדו בפניה הנתונים החיוניים הנדרשים לצורך החלטה תכנונית אחראית ושקולה".
2 צפייה בגלריה
עו"ד הלן דורפמן
עו"ד הלן דורפמן
עו"ד הלן דורפמן
(צילום: תומר קצב)
עו"ד דורפמן מסרה כי "לא ניתן מקום לתוכנית דורסנית, אשר מבקשת להעמיד את תושבי השכונה ומבקריה בסכנת חיים מוחשית, שכן לכולנו ברור שאין אפשרות להתמודד עם שריפות בשכונת דניה גם כיום ובפועל במקרה בו נצטרך (שוב) לפנות את השכונה, כמו שראינו בגל השריפות הקודמות - זה פשוט לא יהיה אפשרי. התוכנית, במסגרתה מבקשים לבנות מספר כזה של יחידות דיור, מלון, מרכז מסחרי ומבני ציבור במצב הנתון, אינה ישימה ועלולה להביא לאסון".