צמחיה יבשה, או כזו שנרקבה עקב השקית יתר, היא הדבר האחרון שאתם רוצים שיקרה בגינה שלכם. עלות הקמת גינה, אינה דבר זול במיוחד. מחיר הצמחים, הזמן שלוקח להם להיקלט באדמה ועלויות הגינון לאורך השנים – כל אלו מצדיקים הקפדה על מערכת השקיה שתמנע בזבוז מים והרס של הגינה.
עוד מעט העונה החמה כבר כאן, ואם יש לכם חצר בבית הפרטי או בבית המשותף, זה הזמן לוודא שמערכת ההשקיה בו תקינה. אם אתם לפני שיפוץ או בנייה, אל תשאירו את הכנת התשתית לסוף, שכן זה יעלה לכם ביוקר, ויהיה הרבה פחות נוח לשימוש.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

לפני הכל: להשקות לבד או עם מחשב השקיה?

בקר השקיה הוא אותו מחשב השקיה שמחובר עם כבל תקשורת אל ראש מערכת ההשקיה. זהו אוסף של ברזים חשמליים המחוברים מצדם האחד אם נקודת מים ומצדם האחר אל ממטרות וטפטפות המותקנים בגינה.
היתרון הגדול של ההשקיה הממוחשבת היא שניתן להפעיל אותה בשעות הבוקר המוקדמות, מבלי להתעורר מוקדם, או בשעות הערב המאוחרת, מבלי להירדם כשהמערכת פועלת.
בכך, ההשקיה יותר מדויקת, ומעבר לבזבוז מים, הגינה לא סובלת מיובש או מהשקית יתר. עלות הקמת גינה, שתילת עצים וצמחים וגידול של מדשאה, עולים לא מעט כסף. לכן, במקרה של נזק חמור שנגרם להם, עלות שיקום הגינה יכולה לעלות ביוקר.
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

היכן ממוקם ראש מערכת ההשקיה?

"לרוב, ממקמים את המערכת בחלק האחורי של הבית, בפינה נסתרת", אומר אגם בר-יהודה, מאגם פתרונות מים. "ניתן לבחור במערכת הפועלת על חשמל או באמצעות סוללות".
כדאי מאוד לתכנן את מיקום המערכת מראש, כבר בשלב התכנון האדריכלי ופריסת החשמל והאינסטלציה של הבית.
זאת, גם אם אתם מתכננים להשאיר את הקמת הגינה לסוף, ואף לדחות אותה במספר שנים, בשל מגבלת תקציב.
לדברי בר-יהודה, "יש לדאוג לברז מים להזנת ראש המערכת, כבר בתוכנית האינסטלציה. כמו כן, יש לוודא שבתוכנית החשמל מתוכנן צינור חשמל שיוצא מארון החשמל אל ראש מערכת ההשקיה. יש לדאוג להוסיף גם שקע חשמלי בלוח החשמל, עבור בקר ההשקיה.
"הדבר היחידי שמפזרים מתחת לריצוף או לדשא, הוא הכנת תשתית צנרת ההשקיה (לא צנרת החשמל). אם יש לנו ריצוף בין ערוגה לערוגה, מאוד חשוב לנו שתהיה אפשרות לקשר בין הערוגות ולא להתחיל להרים את כל הריצוף".
בהמשך, כשתחליטו להקים את הגינה ותרצו לחבר את מערכת ההשקיה, כל שתידרשו לעשות הוא להשחיל את צינורות ההשקיה, בתוך השרוולים שהוכנו מראש.
הכנת תשתית להפעלת המערכת באמצעות חשמל חשובה מאוד גם לנוחות השימוש וגם לצורכי תחזוקה.
עוד כתבות בנושא:

האם כדאי למקם את בקר ההשקיה בתוך הבית או מחוץ לו?

"הדבר תלוי בשאלה אם אתם מתכננים לתחזק את הגינה לבד או להיעזר בשירותי גנן בקביעות", מסבירים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"אם אתם מתכננים לתחזק גינה לבד, כדאי שתמקמו אותו במיקום נוח עבורכם. אחרת, כדאי שהוא יהיה בפינה מרוחקת מחוץ לבית, אך נגישה. הדבר יאפשר לגנן להגיע לתחזק את הגינה גם כשאינכם נמצאים בבית.
כדאי לדאוג בכל מקרה לתאורה, כדי שגם בחשיכה יהיה קל לשנות את זמני ההשקה בקלות ובביטחה.
"כאמור, אם אתם מתכננים לתחזק את הגינה בעצמכם, לא חייבים למקם את בקר ההשקיה בנקודה מרוחקת ולא נגישה. אפשר בהחלט להתקין אותו בתוך ארון התקשורת", מוסיפים במוקד השירות.
"בכך, תמנעו מעצמכם את הסיוט שכרוך בלצאת לגינה בשעת לילה מאוחרת עם פנס, ולכוון את שעות ההשקיה בחושך, ולעתים אף בגשם.
"כמובן שרק בקר ההשקיה ימוקם בתוך ארון התקשורת, והברזים עצמם יישארו בפינה המוצנעת בחצר. הדבר יאפשר לכם שינוי של זמני ההשקיה מתוך הבית, בצורה קלה, נעימה ובטוחה יותר".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם סוגי בקרי ההשקיה שקיימים בשוק, ומה מתאים למי?

"לא כל סוג מתאים לכל משתמש", מסביר בר-יהודה. "כדאי לדעת שיש שלושה סוגי בקרי השקעה בשוק. הראשון והבסיסי ביותר הוא בקר השקיה שפועל באמצעות סוללות. השני, בקר השקיה חשמלי.
"הסוג השלישי, שחדר לשוק בשנה האחרונה הוא בקר השקיה חשמלי בטכנולוגית Wifi, המאפשר הפעלה וכיבוי של מערכת ההשקיה באמצעות אפליקציה מהסלולרי".
בכך, אתם יכולים לשבת בסלון, ומבלי לקום מהספה להדליק ולכבות את הטפטפות. גם אם אתם לא בבית, כמובן, אתם יכולים לשלוט במחשב ההשקיה מרחוק.
יתרון נוסף הוא שאתם לא נרטבים, לא נאלצים לדרוך על שלוליות בוץ, והכל נעשה בצורה מהירה, נוחה ומבוקרת. כמו כן, בימי חמסין, אתם יכולים לתגבר נקודתית את ההשקיה.
"במקרה של צורך בבדיקת תקינות המערכת, אתם יכולים פשוט להדליק ולכבות את המערכת מהנייד, ולראות בזמן אמת אם יש תקלה באחת הטפטפות", מוסיף בר-יהודה. "זאת, מבלי להיעזר באדם נוסף, ולצעוק לו לפתוח ולסגור את המערכת, בזמן שאתם נמצאים בצד השני של החצר.
"יתרון נוסף של מערכת זו היא שניתן למסור את הקוד של ההפעלה לגנן, ולמקם את הבקר היכן שנרצה (בארון תקשורת, ואפילו בתוך הבית). קיימים בשוק שלושה ספקים עיקריים למוצר זה".
4 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
ומה בכל זאת החיסרון של הבקר בכטכנולוגית ה-Wifi, ולמי הוא לא יתאים?
בר יהודה: "לא תמיד הבקר מגיע עם צד ידידותי להפעלה ידנית. לכן, הוא לא יתאים לאנשים מבוגרים שמתקשים בשימוש באפליקציות, או בטיפוסים שהם פשוט פחות טכנולוגיים. כמו כן, דרוש מודם מחובר, כך שמי שסובל מבעיות תקשורת בסביבת מגוריו, יכול למצוא שזה לא מתאים לו".

כמה זה אמור לעלות בשוק?

"התקנת מערכת השקיה לגינה אמורה לעלות בין 2,000 ל-3,000 שקל", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים". "המחיר מתייחס לסלילת מערכת הכוללת מחשב ועשוי להשתנות בהתאם לגודל הגינה וכמות הברזים".
ההפרש בעלויות מושפע גם מסוג בקר ההשקיה. בקר פשוט הפועל באמצעות סוללה, יעלה החל מ-350 שקל, עבור נקודת השקיה אחת.
ברוב הגינות הסטנדרטיות, נהוג למקם 3-4 נקודות השקיה שונות. בקר השקיה חשמלי, יעלה החל מ-500 שקל, עבור נקודת השקיה אחת.
בקר השקיה חשמלי המופעל באמצעות אפליקציה (בקר השקיה עם Wifi) עולה החל מ-750 שקל.
באופן כללי, ככל שיש יותר מספר הפעלות, הבקר יותר יקר. ובכלל המערכת עצמה יותר יקרה כי צריך להוסיף עוד ברזים.