נמשכת מגמת התאוששות בתעסוקה: 83.4% מהעובדים שהועסקו לפני המשבר בשורה של ענפים (ללא ענף המזון והמשקאות) מועסקים כיום, בין אם ממשרדי החברה ובין אם מהבית – זאת לעומת שיעור של 70.6% שנמצאו בסקר הקודם שנערך בחודש מאי. כך עולה מסקר מצב העסקים בעת התפשטות נגיף הקורונה שמפרסמת היום (ד') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסקר נערך בקרב 1,400 עסקים עם 5 משרות שכיר ומעלה, בחלק מהענפים במשק, בהם הייטק, תעשייה מסורתית ומעורבת, בינוי, מסחר הקמעוני, שירותים פיננסים ושירותי ביטוח. בנוסף כולל הסקר לראשונה גם את ענף שירותי המזון והמשקאות הכולל מסעדות, בתי קפה, מזנונים, אולמות אירועים, קייטרינג, ברים ודוכני מזון.
הממצאים מעלים כי שיעור העובדים המועסקים בחברות, כולל ענף המזון והמשקאות שנבחן בסקר זה לראשונה - עומד על 77.5% מהעובדים, זאת לעומת כ-13.3% מהעובדים שעדיין נמצאים בחל"ת ו-3.6% שפוטרו. 5.6% הנותרים מצויים ככל הנראה בחופשות בתשלום או חופשות מחלה.
מספר העובדים בענפים הללו שנמצא בחל"ת עמד בזמן הסקר על כ-188 אלף, שהם 13.3% מכלל העובדים בעסקים אלו. מתוכם, המעסיקים צופים כי בין 85 ל-100 אלף יישארו בחל"ת גם בחודש יוני.
עוד מעלים הנתונים, כי שיעור העובדים הנוכחים כיום פיזית במקום העבודה עלה באופן חד מ-53.5% בתחילת החודש שעבר, ל-72.4% בתחילת החודש הנוכחי. עלייה זו נובעת מירידה משמעותית בשיעור העובדים הנמצאים בחל"ת בעסקים הללו, מ-18.1% ל-8.7%, וכן מירידה של 6.2% בשיעור העובדים מהבית.
החזרה המשמעותית ביותר לעבודה נרשמה בענפי המסחר הקמעוני (79.8% עובדים כיום בהשוואה ל-55.8% בתחילת חודש מאי). לראשונה מאז פרוץ המשבר, חזרה הנוכחות בענפים אלו לרמה גבוהה מהמינימום הנדרש כדי לקיים פעילות מלאה.
בענפי ההייטק והשירותים הפיננסיים והביטוח נרשמו נתוני תעסוקה גבוהים באופן יחסי, ומספר העובדים בחל"ת בענפים אלו לא עלה על 14% לאורך המשבר. זאת הודות ליכולת לעבוד מהבית ולהנחיות הספציפיות במקרה של מערכת הבנקאות.
הפגיעה בפדיון הצטמצמה
עוד מעלים הנתונים כי הסרת המגבלות המהירה בחודש מאי צמצמה את הפגיעה בפדיון העסקים, בהשוואה לציפיות שדווחו בסקר שנערך בחודש שעבר. בתוך כך, כ-29% מהעסקים צופים שלא תהיה פגיעה בפדיון החברה בחודש יוני (לעומת כ-18% מהעסקים שצפו שלא תהיה פגיעה בחודש מרץ וכ-11.8% בחודש אפריל).
בענפי ההיי טק והפיננסים, מעל 45% מהעסקים צופים שלא תהיה פגיעה בפדיון בחודש יוני. עם זאת התמונה בהייטק יותר מורכבת, שכן החברות הקטנות בענף כן צופות פגיעה של יותר מ-76% בפדיון.
עוד מלמדים הנתונים, שכ-40% מהעסקים קיבלו סיוע ממשלתי, בצורה של מענק, הלוואה בערבות מדינה או כל סיוע אחר. שיעור העסקים הגבוה ביותר שקיבלו סיוע ממשלתי נמצא בענף שירותי אוכל (64.6%) והנמוך ביותר בענף שירותים מקצועיים וטכניים ושירותי תחבורה והובלה (13.8%).
הפגיעה הכי משמעותית – בענף המזון והמשקאות
בענפי המזון והמשקאות שלא נבחנו בסקרים הקודמים, העסקים נפגעו במידה הרבה ביותר בחודש מאי והפגינו את הציפיות הפסימיות ביותר לחודש יוני. על אף ההקלות בהנחיות והיתרי הפתיחה, העסקים טרם חזרו לפעילות מלאה והיקף ההעסקה בהם היה נמוך לעומת הענפים האחרים המשתתפים בסקר.
בתוך כך נמצא שכ-45% מהמועסקים בענפי המזון עדיין היו בחל"ת בזמן ביצוע הסקר (לעומת ממוצע של 9% בשאר הענפים) ושיעור המפוטרים היה הגבוה ביותר עם כ-5.8% (לעומת ממוצע של 3.3% בשאר הענפים).
בנוסף, רק 9.7% מהעסקים בענפים אלו דיווחו שהפדיון שלהם לא נפגע כתוצאה מהמשבר - השיעור הנמוך ביותר מבין כל הענפים. בתוך כך, כ-55% מהעסקים בשירותי המזון דיווחו על פגיעה בפדיון של 76% עד 100% במאי - השיעור הגבוה ביותר מבין כל הענפים, כאשר השיעור הממוצע ביתר הענפים לפגיעה של 100%-76% עמד על כ-11%.
קושי ליישם את הנחיות התו הסגול
בבחינת יישום הנחיות משרד הבריאות למניעת הדבקה, כמעט שליש מהעסקים דיווחו שקשה או קשה מאוד ליישם את הנחיות התו הסגול, כאשר בענפי הבינוי והמסחר הקמעוני נרשם קושי משמעותי לעומת שאר הענפים עם 40.8% ו-32.6% מהעסקים שדיווחו על קושי בהתאמה. עוד נמצא, שככל שהעסק גדול יותר כך קשה יותר ליישם את הנחיות התו הסגול, ככל הנראה כתוצאה מהדרישה לריחוק חברתי.
הציבור קצת פחות פסימי
בתוך כך, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת היום גם את נתוני מדד אמון הצרכנים, מהם עולה כי המדד עמד בחודש מאי על שיא שלילי של 14%, זאת לאחר הירידה החדה שנרשמה בחודשים מרץ, אז עמד המדד על שיעור שלילי של 22%, ואפריל, אז עמד המדד על שיעור שלילי של 31%.
סקר אמון הצרכנים מתבצע מדי חודש, בקרב בני 21 ומעלה, ואוסף מידע על הערכות הצרכנים באשר לשינויים הצפויים במצב הכלכלי. מדד אמון הצרכנים נע בטווח שבין מינוס 100 לבין פלוס 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, כך הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הצרכנים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, כך הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. מדד קרוב לאפס, מצביע על היעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.
בפילוח לפי מדדי המשנה שמרכיבים את המדד, נמצא שיפור במדד ציפיות הצרכנים באשר לשינוי הצפוי במצב הכלכלי במדינה בשנה הקרובה, עם עלייה לשיעור שלילי של 13%, לעומת שיעור שלילי של 45% בחודש מרץ ושיעור שלילי של 54% בחודש אפריל. בנוסף, המדד המתייחס לשינוי הצפוי במצב הכלכלי של משק הבית בשנה הקרובה עלה לערך חיובי של 5%, לאחר שצנח במרץ לשיעור שלילי של 15% ובאפריל לשיעור שלילי של 19%.
רכישות גדולות? לא בזמן הקרוב
לעומת זאת, המדד הבוחן את הכוונות לבצע לרכישות גדולות בשנה הקרובה בהשוואה לשנה האחרונה, עמד על שיעור שלילי של 32%, בדומה לנתון של אפריל (שיעור שלילי של 37%). גם במאזן המתייחס לשינוי שחל במצב הכלכלי של משק הבית בשנה האחרונה, לא חל שינוי של ממש בחודש מאי עם שיעור שלילי של 17%, לאחר שבאפריל הוא ירד לשיעור שלילי של 15%.
בפילוח לפי קבוצת אוכלוסייה נמצאו עליות בערך המדד בקרב כל הקבוצות. בתוך כך, בקרב המועסקים עלה ערך המדד בחודש מאי לשיעור שלילי של 11%, לאחר שצלל לשיעור שלילי של 32% בחודש שקדם לו, ובקרב אלה שאינם מועסקים עלה ערך המדד לשיעור שלילי של 18%, לעומת שיעור שלילי של 30% באפריל.
גם בקרב רמות ההשכלה השונות נמצאה עליה בערך המדד. בתוך כך, בקרב חסרי תעודת בגרות, וכן בקרב בעלי תעודת בגרות או תעודה על תיכונית עלה ערך המדד לשיעור שלילי של 14% (לעומת שיעור שלילי של 34% ושל 29% באפריל בהתאמה), ובקרב בעלי תעודה אקדמית עלה ערך המדד לשיעור שלילי של 15% (לעומת שיעור שלילי של 31% באפריל).
בנוסף, בקרב האוכלוסייה הערבית נצפתה עלייה בערך המדד לשיעור שלילי של 19%, לאחר שירד לשיעור שלילי של 40% באפריל. בקרב קבוצת האוכלוסייה היהודית נרשמה עליה לשיעור שלילי של 13%, לעומת שיעור שלילי של 30% באפריל.