קנינו פחות בסילבסטר השנה: ירידה של עשרות אחוזים חלה השנה בפעילות בכרטיסי אשראי בראש השנה האזרחית החדשה. כך עולה מנתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בנתוני יום חמישי האחרון, שמציגים ירידה בשימוש באשראי, בשל הסגר וההגבלות על פעילות המשק.
משב"א נמסר כי "בין השעות 19:00 בחמישי ה-31 בדצמבר ל-2:00 בלילה בשישי ה-1 בינואר נרשמו במערכת התשלומים הלאומית הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 177.44 מיליון שקל. נתון זה מהווה ירידה של 25.8% בהוצאות לעומת השעות המקבילות בערב השנה האזרחית החדשה ב-2019.
"בעסקאות עם הצגת כרטיס אשראי הוציאו השנה הישראלים 62.28 מיליון שקל לעומת 97.17 מיליון שקל ב-2019. ירידה של 36% בהוצאות. בהוצאות בעסקאות ללא הצגת כרטיס (אונליין) נרשמה השנה ירידה של 19% והם הסתכמו ב-115.16 מיליון שקל לעומת 142.06 מיליון שקל בעסקאות אונליין בשנה שעברה".
כל זאת, למרות שביום שלפני הסילבסטר חלה עלייה ברכישות באשראי. בשבוע האחרון הייתה גם עלייה של כ-25% בקנייה בפיצוציות ובמרכוליות - עסקים קרובים לבית, והיא הסתכמה ב-42 מיליון שקל בממוצע ליום.
ומה קרה במסעדות? 31 בדצמבר היה היום החזק ביותר בענף המסעדות בדצמבר, עם הוצאות של 50.9 מיליון שקל. יחד עם זאת חלה ירידה לעומת 2019: אז הוצאנו באשראי 61.37 מיליון שקל, ירידה של 18.4%.
למרות הנתונים, קמעונאי משקאות חריפים מספרים על עלייה בצריכה לעומת 2019. שחם זגורי, מנהל שיווק ומכירות אתר מוצרי האלכוהול PANECO, טוען שלמרות מגבלות הקורונה ואי-קיומן של מסיבות סילבסטר גרנדיוזיות, המספרים ב-PANECO גדלו.
"בדצמבר הוצאנו כ-62% יותר הזמנות מאשר בדצמבר 2019. אנשים עדיין רוצים ליהנות, גם אם זה בבית. אחד הנתונים המפתיעים ביותר שגילינו במכירות סוף השנה, הוא שהייתה עלייה של 530% בפלח השוק של גילאי 65+. מבחינת הקטגוריות, הסגמנט שצמח בצורה הכי גדולה הוא היין. מאז תחילת הקורונה - מכירות היין קפצו בצורה משמעותית", מספר זגורי.