צפו: מנכ"ל משרד האוצר על הפגיעה במשק
(צילום: ערוץ כנסת)

הקיצוץ המתוכנן של 1.3% ל-270 אלף עמיתי קרנות הפנסיה הוותיקות יידחה לינואר 2021. כך סיכמו היום (ב') מנהל רשות שוק ההון משה ברקת ויו"ר סיעת כחול לבן ח"כ אבי ניסנקורן. ניסנקורן ציין כי "במהלך תקופה זו נגבש פתרון קבע שימנע פגיעה באזרחים הוותיקים".
  • החסכונות הפנסיוניים נחתכו בגלל הקורונה: כך תתנהלו נכון
  • למשוך עכשיו את החסכונות? סיכויי ההחלמה של הפנסיה
  • הפתרון שיכול לצמצם את הפגיעה בפנסיה לפורשים השנה
קרנות הפנסיה הוותיקות הודיעו אשתקד על הפחתה בקצבאות בעקבות אי-העלאת גיל הפרישה לנשים ל-64. מנהלת רשות שוק ההון אז, דורית סלינגר, החליטה לדחות את הקיצוץ עד ל-1 באפריל 2020, לאחר שמשרד האוצר הציע להעלות גיל הפרישה לנשים, אך בשל שלוש מערכות בחירות בשנה האחרונה לא הגיש המשרד את הצעת החוק לאישור הכנסת.
2 צפייה בגלריה
בדיקת קרן פנסיה
בדיקת קרן פנסיה
פנסיה
(צילום: Shutterstock)
בשנים 2018-2015 נכשל האוצר כמה פעמים בניסיון להעביר את הצעת החוק להעלאת גיל הפרישה לנשים ל-64 בוועדת הכספים. הסיבה: סירובו להיענות לדרישת חברי הוועדה לתת פיצויים לנשים מפוטרות בנות 50 ומעלה ולנשים במקצועות שוחקים שנאלצות לעזוב את עבודתן.
מרשות שוק ההון נמסר כי הדחייה, שנעשתה בתיאום עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי, תאפשר לכנסת להשלים את הליך החקיקה הנדרש, מה שעשוי לייתר את הצורך בהפחתה. כבר בקיץ 2019 נדחתה ההפחתה, גם אז בגלל המצב הפוליטי, ועל רקע הניסיונות הבלתי פוסקים להמשיך ולהשלים את התשתית החוקתית להעלאת גיל הפרישה. לאחר מכן פירסם שר האוצר תזכיר חוק בעניין על דעת ראש הממשלה, ובו הוצע מתווה להעלאת גיל הפרישה באופן שישפיע על שיעור ההפחתה הנדרש.
מכיוון שישראל נקלעה פעם נוספת למצב חריג שאי אפשר היה לצפות מראש, שבו פוזרה הכנסת ה-22 בלי שאפשר היה להשלים את החקיקה, החליט הממונה לדחות את המהלך.
2 צפייה בגלריה
אבי ניסנקורן ריאיון אולפן ynet
אבי ניסנקורן ריאיון אולפן ynet
ח"כ אבי ניסנקורן
(צילום: אבי מועלם)
ח"כ מירב כהן מכחול לבן המוזכרת כמועמדת לתפקיד השרה לשוויון חברתי, שיזמה אשתקד דיון בעניין בוועדת הכספים, אמרה הבוקר: "עד ינואר 2021 יש לקיים דיון מעמיק בנושא ולמצוא פתרונות שימנעו את הקיצוץ הזה. זה אולי נשמע קצת מסובך, ומילים כמו קרנות פנסיה מרתיעות אותנו, אבל זה קריטי: משמעות הקיצוץ היא שמאות אלפי גמלאים בישראל היו מקבלים מדי חודש פחות כסף".
על פי כהן, "זה גם תקדים מסוכן מאוד, שכן זה עלול להפוך את קופות הפנסיה שלנו לקופה הקטנה של משרד האוצר, ובכל פעם שלמדינה יהיה חסר כסף היא תבוא לפנסיונרים ותשית עליהם קיצוצים".