חקלאי בשיא משבר הקורונה: אני זורק כל קטיף 15% סחורה. צפו
(צילום: אבי חי)

יבול הרימון בישראל פחת השנה ויעמוד על היקף של כ-40 אלף טון בלבד בהשוואה לאשתקד, אז עמד היבול על כ-55 אלף טון. כך מסר ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות. לדבריו, הסיבה לקיטון היא מצב שווקי הייצוא, והתחרות הגוברת עם מדינות שכנות.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
השנה הצטמצמו הנטיעות ואף נעקרו כ-5,000 דונם של מטעי רימונים. כמו כן, התמודדו החקלאים עם תנאי שרב, שאינם מטיבים עם הפרי. בישראל יש כיום כ-400 מגדלים, המחזיקים כ-14 אלף דונם מטעים מניבים, וכ-1,000 דונם מטעים צעירים.
3 צפייה בגלריה
קטיף רימונים בקיבוץ איילת השחר
קטיף רימונים בקיבוץ איילת השחר
קטיף רימונים בקיבוץ איילת השחר
(צילום: אייל כרמי)
בלחסן העריך כי היקף ייצוא הרימונים מישראל יהיה השנה כ-12 אלף טון. "עדיין לא ברור אם תהיה כדאיות כלכלית לחקלאים לייצא רימונים בשל תחרות גוברת בשווקים הבינלאומיים, עמם מתקשים המגדלים בישראל להתחרות, בעיקר מסיבות מאקרו כלכליות וזאת על אף שהפריון לדונם ואיכות הפרי בישראל טובים יותר משל המדינות המתחרות העיקריות: תורכיה, מצרים וספרד", אומר בלחסן.
מנתוני מכון הייצוא עולה, כי כ-60% מהייבול מיועד לשוק המקומי ו-40% מיועד ליצוא, כאשר יצוא הרימונים במגמת בירידה. בשנת 2019 עמד היקף הייצוא על 19 מיליון דולר, ירידה של 15% בהשוואה לשנת 2018. 78% מייצוא הרימונים מופנה למדינות אירופה ובעיקר לצרפת, גרמניה והולנד והשאר לרוסיה ומעט למזרח הרחוק.
3 צפייה בגלריה
ירון בלחסן, מנכ"ל איגוד מגדלי הפירות בישראל
ירון בלחסן, מנכ"ל איגוד מגדלי הפירות בישראל
ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות בישראל
(צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)
ברמה המקומית, בתקופת חגי תשרי צורכים הישראלים כ- 6,000 טון רימונים. הצריכה הכללית עלתה מכ-4,000 טון בשנת 2000 לכ-14 אלף טון בשנה כיום. כ-28 אלף טון רימונים מיועדים לענף התעשייה (פריטת רימונים, הכנת מיץ רימונים-גרנאדין, ייצור שיכר וחומץ רימונים). המחיר של רימון תעשייתי לחקלאי נע בין 1.5-1 שקלים לק"ג, ומחיר ק"ג רימונים למאכל נע בין 6-5 שקלים עבור החקלאי.
בלחסן אמר כי עונת קטיף הרימונים בארץ בעיצומה ותמשך עד חודש דצמבר. השנה חלק מהפרי נפגע מגלי חום הכבדים. החום משפיע על צבעו של הרימון, שאינו הופך לאדום, דבר הפוגע בשיווקו לצרכנים בארץ ובחו"ל. כמו כן, הביא השרב לירידה בכמות היבול.
3 צפייה בגלריה
מטע רימונים ביסוד המעלה
מטע רימונים ביסוד המעלה
מטע רימונים ביסוד המעלה
(צילום: רבקה מזרחי)
"הקיץ נפגעו החקלאים בעמקים, שם הטמפרטורות היו גבוהות במיוחד. עם זאת, החום מאפשר קטיף מוקדם יותר של הפרי ורמת החמיצות שלו יורדת וכך מתקבל פרי מתקתק יותר, המתאים במיוחד למיץ", אומר בלחסן. "על מנת להפיק את מיטב הבריאות מפרי הרימון מומלץ לסחוט מיץ רימונים במסחטת פרי הדר פשוטה. סחיטת הפרי יחד עם קליפתו מוסיפה למיץ את הערכים התזונתיים הגבוהים שבקליפה, שהיא החלק הבריא ביותר בפרי", הוא מוסיף.