יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, קורא לראש הממשלה בנימין נתניהו "לעצור את אישור מתווה החלב שיפגע בחקלאים ובמשק כולו". בין היתר הוא טוען שהייבוא יביא לסגירת המפעל לייצור גבינות צהובות וחמאה של תנובה בתל יוסף, שמייצר בין היתר את הגבינה הצהובה הפופולרית בישראל, גבינת עמק.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במכתב לנתניהו מתריע בר-דוד כי המתווה המתגבש במשרד האוצר יגרום לאלפי עובדים בחקלאות ובמפעלים לאבד את פרנסתם, ולנזק כבד לענף הגבינות הקשות בישראל.
2 צפייה בגלריה
 גבינת עמ
 גבינת עמ
גבינת עמ
(צילום: צביקה טישלר)
לפי בר-דוד, "יישום המתווה יפגע ישירות ובאופן מיידי במפעל תל יוסף וצפוי להביא לסגירתו. כתוצאה מכך, אלפי עובדים החיים בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית של ישראל יאבדו את עבודתם.
"קידום המתווה סותר גם את העיקרון בדבר העדפת תוצרת כחול-לבן, וזאת במיוחד כשהמשק הישראלי מצוי בעיצומו של משבר כלכלי תקדימי. קיימת חשיבות עליונה בשמירה על מקורות המזון בבעלות ישראלית, על מנת להבטיח לעצמנו אספקת מזון סדירה בעיתות שלום ובחירום".
2 צפייה בגלריה
ארנון בר דוד
ארנון בר דוד
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד

הרפורמה שתזניק את קצב הייבוא

לפי גורמים בענף החלב, כ-10,000 טונות גבינות יבוא נכנסים כיום לארץ. לפי מתווה לוקר, רפורמה ענפית שנעשתה ב-2013 והסתיימה ב-2019, השוק נפתח לייבוא בצורה מידתית עד 600 טונות.
נכון להיות נכנסים לארץ בין 800 ל-10,000 טונות יבוא גבינות צהובות לארץ. לפי המתווה החדש, הסכם לשלוש שנים שעוד לא נחתם, יש לפתוח את השוק לייבוא ללא מכס, כשהייבוא יגדל בכ-1,500 טונות בשנה הראשונה, בכ-2,000 טונות בשנייה ובשנה השלישית כ-2,200 טונות. כך לפי הערכות במחלבות.
"זאת האצה מטורפת. זאת לא פגיעה מחר בבוקר, אלא פגיעה מתגלגלת", טוענים בענף. "פי שלושה ממה שהיה עד היום. התעשייה חייבת ודאות. כשאני קונה קו פריסה עוברים יש השקעה של עשרות מיליונים. ברגע שאין ודאות בשוק יעצרו את ההשקעות.
"לפני כמה ימים הודיע שר האוצר שהוא פותח את כל שוק החמאה לייבוא וכעת משרד האוצר רוצה לפתוח משמעותית את שוק הגבינות. כיוון שעל כל ק"ג גבינה צהובה משתמשים ב-10 ליטר חלב: נמחקו 20 מיליון ליטר מענף החלב. זה יביא לסגירת קווים".
במפעל תנובה בתל יוסף שבעמק חרוד, עובדים כ-460 תושבי הסביבה. הוא מייצר את כל הגבינות הצהובות של החברה וכן חמאת תנובה. במפעל החדש הושקעו 450 מיליון שקל ומדי שנה תנובה משקיעה עשרות מיליוני שקלים במפעל. אם תנובה תפסיק להשקיע בו, המפעל יתיישן.
"זאת נבואה שתגשים את עצמה", טוענים בענף. "המשמעות של פתיחת הייבוא היא היעדר השקעה, שיביא להפסקת ייצור והעובדים ילכו הביתה".
לטענת יבואנים, "תנובה המונופוליסטית מאיימת בסגירה שלא תקרה. תנובה מאיימת דרך ההסתדרות כי היא חוששת מהורדת מחירים בגבינות. עידוד הייבוא יוריד את מחירי הגבינות הצהובות של תנובה".