פרשת הזכייה במכרז המאפייה בקריית שמונה מסתבכת, וחברים בוועדת הכספים של הכנסת דורשים לבטל את המכרז, שתוצאותיו עלולים להוביל לפיטורי 150 עובדים לפחות בעיר שאין בה מקומות עבודה חדשים. במהלך דיון סוער בעניין סכנת סגירת המאפייה המרחבית בקרית שמונה ופיטורי כ-150 עובדים, מנכ"ל משרד הכלכלה, דוד לפלר, עורר סערה כאשר ציין שמאפיית ברמן שזכתה במכרז משרד הביטחון בעלות של כמחצית מעלות הלחם המפוקח, מבקשת מנגד את ייקור מחיר הלחם לציבור הכללי בפני ועדת המחירים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בפתח הדיון ציינה נציגת משרד הביטחון, כי "נכון להיום הוגשה עתירה לבית המשפט שלא לעכב את המכרז. לאחר שיח עם הפרקליטות ומשרד הכלכלה אין כוונה לפקח על המחירים ולכן אין עוד עילה להמשיך ולעכב. נעשתה בדיקה ע"י רשות התחרות שהעלתה שאין פה עניין של מחירים הפסדים".
1 צפייה בגלריה
המאפייה המרחבית קריית שמונה
המאפייה המרחבית קריית שמונה
המאפייה המרחבית קריית שמונה
על הדברים השיב מנכ"ל משרד הכלכלה, דוד לפלר, כי נקבע שאין מדובר במחיר הפסד לעניין מחיר שולי וכי עבור המאפיות הגדולות לחם אחיד מהווה מוצר עיקרי: "הכוונה במוצר שולי היא שמישהו מייצר הרבה דברים והוא מייצר על הדרך עוד פריט קטן שנקרא לחם אחיד, אבל פה זה המוצר העיקרי של המאפיות הגדולות. כך באותו זמן שבברמן אומרים במכרז שזה מחיר סביר, הם באים לוועדת המחירים ומבקשים שמחיר הלחם המפוקח יתייקר ליותר מ-5.10 כי העלות גבוהה יותר. כלומר במכרז הם אומרים שהעלות שלהם היא 2.70 שקל ואומרים בוועדת המחירים שתמחור של 5.10 שקל לא מספיק לנו ויש לייקר את עלות הלחם.
"אי אפשר להצדיק פער כל כך גדול בין 2.70 שקל ל-5.10 שקל בהוצאות הנהלה. לכן ועדת המחירים התכנסה אבל היא עדיין לא הצליחה להגיע למסקנה בגלל הפער הגדול כל כך. יש שתי אפשרויות: או שיגידו שזה קרוב ל-5.10 ואז המחיר של משרד הביטחון חייב לעלות במכרז, כי 2.70 זה מחיר הפסדי, או שיגידו שהמחיר הוא 2.70 ואז כל עם ישראל יוכל ליהנות ממחיר לחם בסיסי. לכן ביקשנו עד סוף השנה לקבל החלטה בנושא הזה".
בתגובה לדברים קרא יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני למשרד הביטחון לפנות למשרד המשפטים ולהציג את התמונה. נציגת משרד הביטחון השיבה כי: "אם העילה היא בגלל צורך של משרד הכלכלה להמשיך לבחון את הנושאים, המשרד הוא חלק מהתביעה והוא יכול לפנות לפרקליטות".
בתגובה לתשובת המשרד ציינו חברי הכנסת יפעת שאשא ביטון ומיקי לוי כי המשרד בורח מאחריות. חברי הכנסת אופיר כץ ומאיר כהן קראו למשרדים לשלב ידיים יחד עם משרד האוצר ולשאת בעלויות המשפטיות במידת הצורך ולהקפיא את יישום המכרז. ח"כ קרן ברק הוסיפה: "יש כאן מאפייה שמבקשת שכל האזרחים יממנו לה את הפערים במכרז של משרד הביטחון".
על רקע הדברים קראו חברי הוועדה להקפיא לאלתר את המכרז עד לבירור הסוגיה.
בתום הדיון הודיע יו"ר ועדת הכספים הזמנית, ח"כ משה גפני, כי מנכ"לי משרד הביטחון, האוצר והכלכלה יפגשו עוד השבוע למצוא פתרון למצב: "אם הפערים כפי שמציגים כאן ושר האוצר מוכן לקחת על עצמו את העלויות של ביטול המכרז אנחנו מבקשים לדעת מה המסקנה שלכם בתוך שבוע. לא נוכל להסכים לדבר הזה, אני לא יכול לעשות כלום בנושא המשפטי, אבל רשמנו לנו את הדברים, אין דבר שלא עובר בוועדה, ואם לא פה אז הוא יעבור בוועדה המשותפת".