מדוע שאישה תשלם על ערכת מרוץ, כשהיא לא רוצה להשתתף במרוץ? זאת אחרי שנדחה מספר פעמים והפך למרוץ אונליין? את השאלה השאת שואלות כמה עשרות נשים שהיו אמורות להשתתף במרוץ הנשים של ישראל, Life Run, של חברת כפיים וסופר-פארם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נעם אפרת, שמאגדת קבוצה של כ-30 בנות, סיפרה ל-ynet: "אנחנו קבוצת בנות שנרשמנו במטרה לרוץ יחד במרוץ. שילמנו כל אחת 180-120 שקל. המרוץ אמור היה להתקיים במאי והועבר ל-13 בספטמבר בגלל הקורונה. במועד המרוץ בספטמבר, קיבלנו מייל לפיו דוחים אותו ל-15 באוקטובר בגלל הקורונה והמרוץ יתקיים כמרוץ אונליין. כלומר, כל אחת תרוץ ליד הבית שלה עם אפליקציה. אני רצה לבד ליד הבית במילא ויש לי גם אפליקציית ריצה. למה אני צריכה לשלם על זה ובאיזה אופן זה מרוץ?
2 צפייה בגלריה
ריצה משותפת
ריצה משותפת
נשים רצות
(צלמי שוונג)
"ביקשנו החזר כספי מלא, אך לא היתה אופציה. אמרו לנו שייקחו מאיתנו 49 שקל על הערכה והדרך היחידה לקבל זיכוי על שאר הסכום, היא לצרף שתי חברות לרוץ איתי, או לקבל קופון להשתתפות באירועים עתידיים.
"התווכחנו. שיניתם לחלוטין את קונספט המרוץ - תנו לנו אפשרות לבטל. בסוף הם נכנעו והסכימו להחזיר החזר כספי בניכוי 49 שקל על ערכה, שכוללת חטיפים, חולצה ומדליה, אלה פריטים שרובם הגיעו מחסויות והם רלוונטיים לנו אם היינו רצות במרוץ. כעת אנחנו מחויבות לקחת אותה מסופר-פארם והיא גם לא נמצאת בכל הסניפים.
"עו"ד שפניתי אליו אמר שזה 'כולה 50 שקל', אבל חלק מהנשים לא עובדות והמרוץ לא מתקיים, אז למה לגבות 50 שקל מכל כך הרבה נשים שלא משתתפות? המרוץ השתנה לגמרי. זה כמו שאגיע לסופר ויכריחו אותי לקנות פריכיות כשביקשתי לקנות לחם. באנו לחוות חוויה וכולאים את הכסף שלנו. זאת התחושה של כולן".

"צרכנים שנרשמו לפני הגל הראשון זכאים להחזר מלא"

לפי חברת כפיים, מרוץ הנשים מתקיים זו השנה החמישית במסלולים של 4, 8 ו-12 ק"מ. עד כה נרשמו למרוץ 9,000 נשים ברחבי הארץ, למרות המתכונת החדשה שלו, לנוכח משבר הקורונה. במסגרת המרוץ, רשת סופר-פארם מתחייבת לתרום שקל לאחת מארבע עמותות למען העצמת נשים לבחירת המשתתפות. לפי מארגני המרוץ, 300 נשים זוכו בתקופה הסמוכה למרוץ הראשון, משום שהיו זכאיות לביטול מלא. כמו כן, ישנה ועדת חריגים שמאפשרת קבלת זיכוי מלא במקרה של חולי או קושי אחר שמגביל השתתפות במרוץ. יחד עם זאת, במועצה לצרכנות חושבים שעל החברה לאפשר ללקוחות לקבל החזר כספי מלא.
2 צפייה בגלריה
   סניף של סופר-פארם
   סניף של סופר-פארם
סניף של סופר-פארם
(צילום: מירב קריסטל)
מהמועצה לצרכנות נמסר: "הצרכנים רכשו השתתפות במרוץ במתכונת מסוימת, כשמכירת הכרטיסים התחילה בפברואר 2020, לפני מצב החירום, ונמשכה עד 10 בספטמבר.
"כבר בתחילת התקופה הנ"ל, היה ברור כי ייתכנו שינויים בהתאם למגבלות התקפות במועד הרלוונטי. על כן, מצופה מהמשווק כי ייקח בחשבון את השינויים והאפשרות לאיסור התקהלות, ויגלה בגילוי נאות לכל הרוכשים, החל ממרץ 2020, כי במקרה שיחולו מגבלות המרוץ לא יתקיים כפי שתוכנן, על מנת לאפשר לצרכנים להחליט אם הם מסכימים לשינוי.
"בנוסף, צרכנים שנרשמו לפני הגל הראשון זכאים להחזר מלא בגין הפרה יסודית לאור ביטול המרוץ לפי המתכונת המקורית ואי גילוי נאות, כבר בתחילת המשבר, כי אם במועד המתוכנן יחולו מגבלות המרוץ יתקיים במתכונת שונה לחלוטין.
"לאור האמור, חשוב לציין שהצרכנים רכשו חוויה ולא חולצה או 'ערכת השתתפות' ועומדת להם הזכות לקבל החזר כספי, אם בשל אי גילוי נאות במועד ההרשמה לאפשרות השינוי בשל המגבלות האפשריות, ואם בשל הפרה יסודית כאמור".
מחברת סופר-פארם נמסר: "הנחנו את חברת כפיים אקטיב, המפיקה את המרוץ, לדאוג לתת מענה לצורך ולהחזר כספי לכל מי שתבקש ותבחר לבטל את השתתפותה. אנו עומדים בקשר ישיר עם כל הפונות ונדאג לטפל בכל פנייה".
מחברת כפיים אקטיב נמסר: "עם ההבנה כי מרוץ Life Run לא יתקיים כמתוכנן במאי, נתנה חברת כפיים אקטיב מענה לכל הפונות. המרוץ השנה הומר לגרסת אונליין וללקוחות ניתנו מספר אפשרויות, ביניהן החזר כספי לצד קבלת ערכת המרוץ בשווי 300 שקל שתישלח עד לבית הלקוחה. חברת כפיים אקטיב מקפידה לתת מענה ודאגה לעדכן בכל שלב בשינויים שחלו בתקופה מאתגרת זו. לשמחתנו, 95% מהמשתתפות שנרשמו בחרו לרוץ איתנו גם השנה בפורמט החדש. אנו בקשר ישיר עם כל הפונות, נטפל בכל פנייה ונדאג לעמוד לרשות כולן".