סגר כללי לחודש ימים עלול להוביל לנזק ולעלות למשק בגובה 20 מיליארד שקל. כך דיווחו היום (חמישי) ראשי משרד האוצר בדיון שכינס שר האוצר - המתנגד נחרצות לסגר כללי - עם ראשי המגזר העסקי כדי לדון במשמעויות הטלת סגר. זאת לאחר שסקירה של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה של אמ"ן קבעה כי רק צעד ממושך כמו סגר למשך כחודש המלווה בהגבלות מותאמות מביא לתוצאה של ירידה בתחלואה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
"המשק עלול להינזק באופן חמור ביותר מסגר כללי ויש לחשוב היטב לפני שיבוצע מהלך שיהיה קשה מאד להתאושש ממנו". כך אמר הערב גורם בכיר במשרד האוצר. אגף הכלכלנית הראשית באוצר העריך הערב כי הפגיעה הכלכלית בתוצר מחלופת "ריסון מהודק" תעמוד על כ-10-11 מיליארד שקל. תוספת של כל שבוע לאחר תום החגים משמעותה פגיעה נוספת בהיקף של כארבעה מיליארד שקל. מעבר לכך, הגבלות אלו צפויות להגדיל משמעותית את רמת האבטלה הנוכחית.
1 צפייה בגלריה
קרן טרנר-אייל וישראל כץ
קרן טרנר-אייל וישראל כץ
קרן טרנר-אייל וישראל כץ
(צילום: אוראל כהן)
מנכ"לית האוצר, קרן טרנר-אייל, התריעה כי הטלת סגר כללי על המשק תפגע קשות בכלכלה הישראלית, שנמצאת דווקא כעת בשלבי התאוששות ראשונים.
כלכלני התאחדות התעשיינים טענו כי העלות שהעריך האוצר נמוכה מידי והעריכו שהעלות תגיע ל-40 מיליארד שקל לצד פיטורים של 100 אלף איש. באיגוד לשכות המסחר דיברו על הפסד של כ- 30 מיליארד שקל בענפי המסחר והשירותים.
בישיבה המיוחדת העלו נציגי המגזר העסקי את הקשיים איתם יתמודדו במידה ויוחלט על סגר. בנוסף, דנו בפתרונות האפשריים לקראת ישיבת הקבינט. "פרשנו רשת בטחון נרחבת לשכירים, לעצמאים ולבעלי העסקים, שפועלת היטב, כדי לאפשר להם לצלוח את התקופה הקשה, עד לחזרת המשק הישראלי לפעילות מלאה", אמר שר האוצר.
בפגישה נכחו אייל חנקין, מנכ"ל קבוצת עזריאלי, אופיר שריד, מנכ"ל חברת מליסרון, דדי ריזל, מנכ"ל איגוד הקמעונאים, אביר קארה, ראש ארגון "אני שולמן", רון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, נשיא התאחדות המלונאים, אייל הלוי, כנסים ותרבות, שי ברמן, יו"ר איגוד המסעדנים, אייל זכרון, נציג המסעדנים וירון גינדי, ראש לשכת יועצי המס.
במהלך הפגישה הבהיר השר כץ כי הוא מתנגד לסגר כללי ועל כן הציג תוכנית אלטרנטיבית לריסון, במסגרתה תחולק הארץ לאזורים כתומים ואדומים. תוכנית זו מאפשרת לשמור על רציפות המסחר, מקומות העבודה ומערכת החינוך תוך צמצום משמעותי של התקהלויות ובכך הורדת הסיכוי להדבקה.

בין 15 ל-20 מיליארד שקל, מעבר לעלות הנוכחית

על פי הערכה, החלה של סגר כללי תהווה מכה אנושה לכלכלה, שעל פי הערכות האוצר תעלה למשק בין 15 ל-20 מיליארד שקלים נוספים בחודש, מעבר לעלות המגבלות הנוכחיות.
בנוסף, הציג שר האוצר את עיקרי התוכנית הכלכלית למגזר העסקי שנועדה לסייע בתקופת הקורונה לרבות הפחת המואץ, רשת הביטחון לעצמאים ומנגנון החל"ת.
ראשי המגזר העסקי הבהירו כי הם מתנגדים למהלך של סגר כללי וכי יש ללמוד לחיות לצד הקורונה ולהימנע משימוש בצעדים דרסטיים מסוג זה.
רון תומר, יו"ר התאחדות התעשיינים הבהיר כי הוא תומך בתוכנית משרד האוצר לצעדי ריסון, וככל שידרשו צעדי ריסון הם יביעו תמיכה במודל זה. אופיר שריד, מנכ"ל מליסרון הבהיר שסגר יהווה מכת מוות שלא ניתן יהיה להתמודד איתה.
אמיר חייק, מנכ"ל התאחדות המלונות, ושי ברמן, מנכ"ל התאחדות המסעדות, סיפרו כי חוסר הוודאות של הסקטור העסקי בכל הקשור להחלת המגבלות, ועצם השמועות על סגר כללי פוגעות באופן משמעותי במשק וכי ישנה חובה לייצר ודאות עסקית.
כמו כן, הביעו ראשי המגזר העסקי חשש כי עסקים שיסגרו פעם נוספת כתוצאה מסגר נוסף לא יצליחו להתאושש. בנוסף העלו את הדרישה להגביר אכיפה במקום להטיל מגבלות הרסניות.
פורסם לראשונה: 14:30, 10.09.20