גמלאי התעשייה האווירית מבקשים לקבל נתח ממניות החברה במסגרת ההנפקה הצפויה בקרוב. הגמלאים העבירו פניות בנושא לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר הביטחון בני גנץ, לשר האוצר ישראל כץ, לראש רשות החברות יעקב (יקי) קווינט וליו"ר ועד עובדי החברה יאיר כץ.

במסגרת הנפקת החברה, שאושרה לפני חודשיים בממשלה, צפויים עובדי החברה לקבל אפשרות לרכוש 2.5% מהמניות בהנחה של 30%. לפי המסתמן יונפקו 25% ממניות תע"א לפי שווי שוק של 12 מיליארד שקל, כך ששווי ההטבה לעובדים יגיע לכ-90 מיליון שקל. בחברה מועסקים כ-15 אלף עובדים, כך שמדובר בהטבה בסך 6,000 שקל לעובד.
2 צפייה בגלריה
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
התעשייה האווירית
(צילום: אבי מועלם)
"אנחנו תוהים, מי שעבד 45 שנה ופרש לפני חודש לא מגיע לו כלום, ומי שעבד שנה כבר יקבל? מי הביא את כל פרסי ביטחון ישראל וההישגים הטכנולוגים והמסחריים של התעשייה האווירית?", אמר ל-ynet יו"ר גמלאי התע"א, חבר הכנסת לשעבר יעקב שפי, ומי שעמד בראש ועד העובדים החזק שלה בשנים 1979-1993.
שפי הוסיף כי "מטוסים שייצרנו ונמכרו בהרבה מאוד דולרים, כולל נושא הלביא שאולי לא נמכר, אבל המערכות שלו כן. וכך גם בטילים ובחלל. אם וכאשר תהיה הנפקה יש כוונה למכור לעובדים מניות במחיר מוזל לאלה שעובדים היום, אבל אנחנו חושבים שמגיע גם לאלה שבנו את המערכות האלה ואת התעשייה האווירית ופרשו. זאת עבודה שיש לה השפעות ארוכות טווח, יש על חלקנו מגבלות ביטחוניות עד היום בגלל דברים שטיפלנו בהם בעבודה".
2 צפייה בגלריה
חיים כץ
חיים כץ
חיים כץ, לשעבר יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית וחבר בארגון גמלאי החברה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בארגון גמלאי התעשייה האווירית חברים כ-11 אלף איש, ביניהם חיים כץ, מי שהחליף את שפי כיו"ר הוועד, והוא אביו של יו"ר הוועד הנוכחי.
יצוין כי בעוד שעובדי חברות ממשלתיות שהונפקו או הופרטו קיבלו הטבות בדמות רכישת מניות במחיר מוזל, לא ניתנו הטבות דומות לגמלאי החברות.
מרשות החברות הממשלתיות נמסר כי הפנייה התקבלה ובימים הקרובים תגבש הרשות עמדה בנושא.
יאיר כץ מסר כי "אנחנו נמצאים בעיצומו של המו"מ עם הממשלה. סוגיית תגמולי העובדים טרם עלתה לשולחן הדיונים".
השיעור הסופי של המניות ושיעור הנחה שיקבלו העובדים הוא חלק מהמו"מ שמנהלים העובדים כעת עם רשות החברות, האוצר והנהלת התע"א לגבי הסכם העבודה החדש בחברה. הטבות שיקבלו הגמלאים עשויות לבוא על חשבון ההטבות לעובדים.
בנוסף למרות שההנפקה ממשיכה להתקדם וצפויה באפריל הקרוב, התוצאות הכספיות שהציגה התעשייה האווירית בדו"ח הרבעון השלישי שלה לא היו אופטימיות במבט לעתיד. למרות שיאי רווחים ומכירות, הרי שצבר ההזמנות של החברה נמצא בירידה, מכירות הרבעון השלישי הציגו ירידה לעומת השנה שעברה, הפסדי חטיבת התעופה זינקו מ-7 ל-36 מיליון דולר על רקע המשבר בענף שגרמה הקורונה.