משבר הקורונה מקשה על רמי לוי לשקם את קופיקס: זרוע בתי הקפה ספגה מכה אנושה ומכירותיה צנחו ברבעון השני ב-76% ל- 4.8 מיליון שקל. מתחילת השנה סגר לוי רבע מסניפי בתי הקפה, שננטשו על ידי הזכיינים. מחציתם עברו בשלב הראשון להפעלת החברה שסגרה את רובם ברבעון. על הנזק בתחום בתי הקפה, מחפה לוי בתחום המרכולים עם רכישת שוויצריה הקטנה ושיפור הרווח הגולמי בשיעור חד של 45.7%. לכלכליסט נודע כי בכוונת הרשת לסגור את סניפי קופיקס בעיר בבני ברק. בחברה סירבו להתייחס לכך.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
למרות רכישת רשת שוויצריה הקטנה, רשמה קופיקס, הפועלת גם בתחום המרכולים, ירידה כוללת של 1.85% במכירות הרבעון השני שהסתכמו ב-67 מיליון שקל. הירידה נגרמה בעקבות ההשפעה השלילית כאמור של משבר הקורונה על תחום בתי הקפה שמכירותיו צנחו ברבעון. מתחילת השנה, סגרה קופיקס 25 סניפים של בתי קפה, 13 מהם בהפעלה עצמית של החברה, לאחר שננטשו על ידי זכיינים ו-12 של זכיינים שסגרו. מכירות סניפים זהים ברשת בתי הקפה בהפעלת זכיינים, ירדו במחצית הראשונה השנה ב-54% ואיבדו 17 מיליון שקל, בהשוואה למחצית הראשונה אשתקד, כתוצאה מהשפעת נגיף הקורונה.
עד תום הרבעון השני, הגדילה החברה את ההפרשה לחובות מסופקים על בתי הקפה ב-250 אלף שקל, לאור השפעת אי הוודאות הקיימת במשק. בנוסף, עודכנה הפרשה של הפחתת מלאי לסך של כ-329 אלף שקל, בעקבות סגירת סניפי בתי קפה של הרשת ומוצרים שפגו תוקפם בתקופת הפסקת הפעילות שנוצרו עקב משבר הקורונה.
בעקבות משבר הקורונה, קיבלה החברה הקלות בשכר דירה. בסופר קופיקס ניתנה הנחה בדמי שכירות על מספר מועט של סניפים הממוקמים בקניונים, ובחברה ציינו כי ההשפעה אינה מהותית על הרווח או ההפסד של החברה. בתחום בתי הקפה, ביחס לסניפים בזכיינות, במרבית הסניפים התקבל ויתור בדמי השכירות בגין תקופה בה מרביתם לא פעלו בשל הסגר והירידה בפעילות, בסך כולל של כ-750 אלף שקל. מכיוון שמדובר בסניפים בזכיינות, ההנחה ניתנה לזכיין ואין לה השפעה מהותית על הרווח או ההפסד של החברה.
שיפור רווחיות המרכולים
הירידה החדה בפעילות בתי הקפה, התקזזה עם תרומת סניפי רשת שוויצריה הקטנה שהובילו לעליה של 24% במכירות זרוע המרכולים סופר קופיקס ברבעון. מכירות החנויות הזהות ברשת המרכולים צמחו ב- 0.8% בלבד, בתקופה בה שוק המזון צומח בשיעור ניכר, על רקע גודל האוכלוסיה הנמצאת בישראל. העלייה השולית בחנויות הזהות העיקרי נרשמה במרכולים אשר הוסבו למותג "רמי לוי בשכונה".
רכישת שוויצריה הקטנה ושיפור תנאי הסחר, אפשרו ללוי להעביר את זרוע המרכולים מהפסד תפעולי של מיליון שקל ברבעון השני אשתקד לרווח של 1.8 מיליון שקל ברבעון החולף. שיפור הרווחיות בזרוע המרכולים, כמו גם סגירת הסניפים של בתי הקפה שהיו בהפעלה ישירה של החברה, אפשרו לקופיקס לצמצם את ההפסד הנקי ברבעון ל-3.4 מיליון שקל לעומת 6.2 מיליון שקל ברבעון השני אשתקד.
עם הפנים לחו"ל
במקביל להשפעה השלילית בשוק המקומי, פועלת קופיקס לפיתוח הפעילות הבינלאומית אשר על פי הערכותיה תהווה מנוע צמיחה בשנים הבאות. במסגרת זו, קופיקס יחד עם שותפיה העסקיים בחו"ל, מתעתדת להמשיך ולהחדיר בשנים הקרובות את פעילות בתי הקפה למדינות נוספות באמצעות חברת החזקות המוחזקת על ידם ולהמשיך ולפתוח סניפים בברזיל, פולין ומדינות נוספות. בנוסף, בכוונת החברה, באמצעות חברה הפועלת כיום ברוסיה, להמשיך ולפתוח סניפים חדשים ולהתרחב ברוסיה.
במסגרת זאת, הגדילה קופיקס את האחזקה בחברת קופיקס גלובל, המרכזת את פעילות חו"ל, מכ-30% לכ-41%, וזאת במסגרת הקצאת מניות שחלקה של לוי בה יסתכם בכ-1.5 מיליון דולר. הזרמת ההון נועדה לאפשר את הרחבת הפעילות העסקית של המותג בחו"ל, באמצעות הקמת מפעלי ייצור קפה ודברי מזון, ובכניסה למדינות נוספות, ביניהן פולין, ברזיל, בריטניה וגרמניה. בנוסף, נחתם הסכם לשינוי מבנה האחזקה של כלל הפעילות הבינלאומית תחת המותג קופיקס.