המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, דינה זילבר, דורשת מהשר דודי אמסלם לפעול בהקדם להשלמת גיבוש הליך נבחרת חדשה של דירקטורים לחברות הממשלתיות. "זאת, בהתחשב בחלוף הזמן מאז גובשה רשימת המועמדים המרכיבה את נבחרת הדירקטורים הנוכחית".
הרקע למכתב ששיגרה היום (שני) זילבר לאמסלם הוא הוויכוח המתנהל בינו לבין היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, על אופן השיבוץ של דירקטורים חדשים בחברות ממשלתיות. אמסלם הצהיר כי הוא מעוניין לשנות את השיטה שנקבעה לפני כשבע שנים וביטלה לכאורה את הקשר בין הזיקה הפוליטית של המועמד לשיבוצו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בניגוד לדעת אמסלם, טוענת זילבר כי "דרך המלך למינויים של דירקטורים בחברות הממשלתיות היא ככלל באמצעות הצעת מועמדים שנבחרו בהליך פומבי, תחרותי ושוויוני - קרי מתוך מאגר נבחרת הדירקטורים, תוך שמירת הליך תואם הנבחרת כהליך חריג ומצומצם, או בהליך פומבי, תחרותי ושוויוני אחר אותו יקבעו השרים".
1 צפייה בגלריה
דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ודודי אמסלם
דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ודודי אמסלם
דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ודודי אמסלם
(צילום: שרון צור, אבי מועלם)
לאחר שאמסלם כפר בדרך המינויים הזו, מפריכה זילבר את עמדתו, "שמא חוות הדעת גובשה כעת משיקולים לא ענייניים". היא מדגישה ששאלת דרך בחירתם של המועמדים לתפקיד דירקטור בחברה הממשלתית ומעמדו של הליך נבחרת הדירקטורים היא שאלה שנבחנה כבר בעבר, בסמוך להקמתה של נבחרת הדירקטורים, על ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט כלכלי) דאז, מר אבי ליכט.
"בחוות דעתו של מר ליכט, נקבע כי 'קיומה של רשימת מועמדים שאותרו בהליך פומבי ופתוח, על בסיס קריטריונים מקצועיים ואמות מידה שוויוניות, מטילה על השרים האחראיים חובה מוגברת להציע מועמדים מקרב הציבור בעלי כישורים שאינם נופלים מאלה של המועמדים שעלו בהליך", כתבה זילבר.
המשנה ליועמ"ש מדגישה כי בעקבות הקביעה, גובש הליך תואם הנבחרת אשר עוגן ב"נוהל טיפול במועמדים מצטיינים שאינם ברשימת מומלצי הרשות לשרים", אותו פרסמה בשעתו רשות החברות הממשלתיות לשרים. שנית, מאז הוקמה הנבחרת ועד היום, פעלו השרים למינוי דירקטורים מתוך נבחרת הדירקטורים, כאשר רק מינויים ספורים בשנים האחרונות נעשו מחוץ לנבחרת ולפי נוהל תואם הנבחרת שפורסם.
יצוין כי חוות דעתו של מר ליכט נשלחה אל שר התחבורה דאז, אשר "הודיע כי בחינת מועמדיו תהיה על בסיס פנייה לכלל הציבור באמצעות פרסום בעיתונות", היינו בהליך פומבי, שוויוני ותחרותי.
זילבר מדגישה שבתקופה האחרונה בוצעו עשרות רבות מאוד של מינויים מחוץ לנבחרת, ועל פי נוהל תואם נבחרת באופן שהפך את החריג לכלל לדרך המלך. מצב זה העלה את הצורך בהעמדת המצב המשפטי המחייב והנכון על כנו על פי הדין, לעניין אופן הפעלת סמכות המינוי בידי השרים. מכאן, גובשה טיוטת חוות הדעת, הקובעת כי המצב המשפטי הנוכחי מקים חובה משפטית למינויים של דירקטורים לחברה ממשלתית בהליך פומבי, תחרותי ושוויוני תוך שמירת הליך תואם הנבחרת כהליך חריג ומצומצם.
זילבר מדגישה כי "בנסיבות העניין, ולאחר בחינת הטענות שהועלו בשיחה שהתקיימה בינינו וגם במכתבך, עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי העמדה העקרונית המוצגת בטיוטת חוות הדעת שלי היא סופית ומחייבת. בהתאם, מצורפת כעת גרסה סופית של חוות דעתי".
השר אמסלם הגיב למכתבה של זילבר: "הגב' זילבר ומר מנדלבליט ממשיכים עם ההתנהלות הבריונית שלהם ודורשים להנציח את הנבחרת האליטיסטית של יש עתיד. הם יעשו ועושים הכל כדי להפריע לי בעבודתי, תוך כדי שהם עוברים באופן גס ובוטה על החוק. אין בכוונתי לחתום על על שום מועמד מהנבחרת הנוכחית, ואין לי שום כוונה לאמץ את חוות הדעת המעוותת וההזויה הזו".
"משאת הנפש שלי היא שנבחרת הדירקטורים תשקף את כלל החברה במדינת ישראל, את הפריפריה ואת העם, את העובד במפעל ואת עקרת הבית, ולא רק את הקצפת הצפונבונית שנבחרה על ידי לפיד ויוגב, זו שגם השתלטה על מערכת בתי המשפט, העולם הכלכלי והתרבותי במדינת ישראל. ככה זה עובד אצל אדוני הארץ - קודם הם ממציאים חוק, ואז באצטלה של שיוויוניות, הם מרחיבים אותו במקומות שנוח להם ומשתלטים על כל המערכות בישראל".