מה יעלה בגורלה של הכלכלה האמריקנית אחרי הבחירות? צפו בדיון באולפן ynet
(צילום: שחר גולדשטיין)

"אני מקווה שתוצאות הסקרים האחרונים יתבדו, ונתעורר לבוקר שבו נדע שדונלד טראמפ נבחר לכהונה נוספת", אומר עופר תמיר, איש עסקים ממיאמי שעוסק בתחום הנדל"ן, ומשמש גם יו"ר פרלמנט הריביירה - פרלמנט שבועי בו משתתפים מעל 100 אנשי עסקים ישראלים לשעבר שמתגוררים במיאמי, ויו"ר החטיבה הישראלית בפדרציה היהודית במיאמי.
תמיר, שמייצג הלך רוח המאפיין את רוב בעלי העסקים במיאמי, מבדיל בין אופי ההצבעה של יהודי ארה"ב לזה של הישראלים, שחיים בארה"ב ב-20 עד 30 השנה האחרונות. "מאוד תלוי מתי הישראלים היגרו לאמריקה", הוא אומר, "הצעירים יותר ליברליים יותר ומצביעים למפלגה הדמוקרטית, בעוד שהמבוגרים מצביעים לרפובליקנים. מבין הישראלים הוותיקים, למעלה מ-70% מצביעים לטראמפ, בעוד שלפי סקרים שהתקיימו 73% מהיהודים יצביעו לג'ו ביידן".
5 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
דונלד טראמפ וג'ו ביידן
(צילום: shutterstock)
עד כמה התמיכה והסיוע לישראל הם שיקול בהצבעה בקרב יהודי ארה"ב והישראלים שחיים בה? "לאורך השנים החשיבות לישראל הלכה ופחתה בקרב יהודי ארה"ב. גם בנושא זה נערכו סקרים, שהראו שאם עד לפני עשרים שנה חשיבות התמיכה בישראל הייתה אחד משלושת השיקולים הראשונים בקרב היהודים להצביע למועמד כזה או אחר, היום הנושא עומד במקום השביעי או אפילו השמיני.
"יש הרבה ביקורת נגד ישראל בעשור האחרון, והנטייה לחשוב ולהגיד שישראל לא זקוקה לעזרה שלנו. לכן הרצון שלנו הוא לפנות לדור השני והשלישי, לצעירים. זה החשש העיקרי שלנו. ילדים של חלק מאיתנו החליטו להצביע לדמוקרטים".
"טראמפ הוא קפיטליסט שאוהב את המדינה והוא מנהיג מוביל, לעומת ביידן, שהוא יותר מובל מאשר מוביל. ביידן כבר הצהיר על עליית המיסוי, על הטלת מס גבוה יותר על רווחי הון, הוא ישנה את כל חוקי המשחק הכלכלי פה. מי שבוחר בביידן לא חושב על העובדה שהוא רוצה להחזיר אותנו ל-2009, לימי אובמה. זה ישנה את כל נושא המס ויפגע בהרבה משפחות.
"כך גם לגבי נושא שחלוף נכסים. ביידן רוצה לשנות את החוק האמריקני שמתיר שחלוף נכסי נדל"ן, ומאפשר דחיית מס בגין רווח הון. זה אחד הנושאים הכי קריטיים לישראלים וזו עלולה להיות בכייה לדורות. מעבר להכל, יש הבדל היסטורי בין המועמד הדמוקרטי לרפובליקני: הדמוקרטים רוצים לנהל את המדינה, הם לטובת הממשלה ויפילו פה את הכלכלה. הרפובליקנים הם לטובת העם".
5 צפייה בגלריה
עופר תמיר. "טראמפ הוא קפיטליסט שאוהב את המדינה והוא מנהיג מוביל, לעומת ביידן, שהוא יותר מובל מאשר מוביל"
עופר תמיר. "טראמפ הוא קפיטליסט שאוהב את המדינה והוא מנהיג מוביל, לעומת ביידן, שהוא יותר מובל מאשר מוביל"
עופר תמיר. "טראמפ הוא קפיטליסט שאוהב את המדינה והוא מנהיג מוביל, לעומת ביידן, שהוא יותר מובל מאשר מוביל"

באמריקה התנהג כאמריקני

ברומא, אומר הביטוי, תתנהג כמו רומאי. ואכן, הישראלים החיים באמריקה, בניגוד לישראלים בארץ - נוטים להצביע על פי שיקולים כלכליים. בעלי ההון בוחרים בעיקר במי שהם חושבים שיטיב עם הכלכלה, במי שתומך בגישה הקפיטליסטית.
להזכיר, ב-2017 העביר טראמפ את רפורמת המס שהפחיתה את שיעור המס של יחידים, ושיעור מס החברות הופחת מרמה של 35% לרמה של 21%. ניצחון של טראמפ ככל הנראה יתמוך בהמשך מדיניות מס מקלה ורווחי החברות ימשיכו ליהנות מכך.
לעומתו, חוששים אנשי העסקים הישראליים החיים באמריקה, ביידן צפוי להציג מדיניות מס חברות נוקשה יותר וביטול חלקי של רפורמת המס של טראמפ. בין היתר, לדוגמא, לפי תוכנית המיסים של ביידן האלפיון העליון במדינה ישלם מיסים בשיעור של 43% לעומת 30.6% במסגרת תוכנית המיסוי של טראמפ. בנוסף, כבר תקופה שמתנהלים דיונים בתוך המפלגה הדמוקרטית על מיסוי עושר.
בנוסף, בשנות כהונתו של טראמפ עד התפרצות הקורונה עלתה הבורסה האמריקנית, שבה מושקעים בין השאר רבים מכספי הפנסיה, תוכניות החיסכון וההשקעות של אזרחי ארה"ב. לכן, גם אם רוב הישראלים מגדירים עצמם ליברליים בתחומים כמו תמיכה בנישואים חד מיניים, או מאמינים שיש לפעול נגד התחממות כדור הארץ - עדיין מה שמכריע את כף ההצבעה מבחינתם היא הגישה הכלכלית של טראמפ הקפיטליסט, לעומת ביידן, שמוגדר "אנטי-קפיטליסט".

"מי שמצביע ביידן לא אוהב לדבר על זה בגלל הרוב אצלנו"

גם בועז טפר, איש עסקים אמריקני-ישראלי (היה הבעלים של "הפרדס" ושל "כחול"), שבבעלותו מועדון מצליח, מכריז על תמיכה בלתי מסוייגת בטראמפ. "בעיקר בגלל האג'נדה הכלכלית שלו", הוא מסביר. "בחירה של ביידן תזעזע את כל המערכת ותחזיר אותנו לימים של אובמה. טראמפ ייצב את המערכת הכלכלית, הוא לא מסכים לחוזה רכרוכי עם איראן. ביידן עלול לחזק שוב את הקשר עם מדינות ציר הרשע.
"טראמפ גם טוב לישראל. הוא הוביל את השלום עם האמירויות והוא גם זה שיכול להוביל לשלום של ישראל עם הפלסטינים. הוא רוכש כבוד לבנימין נתניהו, מסיבות שלו, וזה טוב לישראל. אובמה היה נורא עבור מדינת ישראל, וג'ו ביידן יהיה מבחינה זו אובמה מספר 2. אני יודע שיש בקרבנו כאלו שמצביעים לביידן, והם לא בהכרח אוהבים לדבר על זה בגלל הרוב אצלנו. באותה מידה יש כאלו שמכריזים שיצביעו ביידן וברור לנו שהם יצביעו טראמפ, הם רק לא רוצים להגיד את זה, כי התקופה הזו קשה".
ההתמודדות של טראמפ עם משבר הקורונה נכשלה כשלון חרוץ בארה"ב בכלל ובפלורידה בפרט. "אני מסכים. טראמפ טיפל בצורה זוועתית בקורונה, לכן הוא לא בשיא הפופולאריות שלו היום מבחינה זו, אבל כשרואים איך הוא הצמיח את הכלכלה בארבע השנים האחרונות, יודעים שהוא גם זה שמתאים לתקופה המטורפת הזו, וחשוב במיוחד שהוא יחזק את העסקים. טראמפ יודע את צעדי הריקוד הבינלאומי. הוא אדם כוחני, וכוחנות מדברת אל העולם. ביידן לא יודע לשחק את המשחק הבינלאומי. הוא גם מפלג, טראמפ מאחד. כששמים אחד מול השני, למרות החסרונות שלו, יש הרבה יותר דברים טובים אצל טראמפ מאשר אצל ביידן, ודאי עבור הישראלים".
5 צפייה בגלריה
 בועז טפר
 בועז טפר
בועז טפר. "כשרואים איך טראמפ הצמיח את הכלכלה ב-4 השנים האחרונות, יודעים שהוא זה שמתאים לתקופה המטורפת הזו, וחשוב שהוא יחזק את העסקים"
בהמשך לדבריו של טפר, אנשי עסקים ישראלים בארה"ב שאמרו לנו שיצביעו ביידן - סירבו להתראיין בנושא. אחד מהמוכרים שבהם מלוס אנג'לס, הסכים להתראיין בעילום שם: "החלטתי להצביע לביידן למרות שאני רפובליקני. אנשים שמקשיבים לטראמפ לא מאמינים שיש תופעה כזאת. תלו בו תקוות ובסוף הוא פילג את העם. הוא הוביל למהומות, והמהומות יגיעו לרמה מטורפת אם הוא ייבחר שוב.
"מעולם לא היה נשיא מתסיס כמוהו, הוא בושה לעם האמריקני. בגללו נכנסנו למצב מלחמה פנימי, סוגרים שכונות שלמות, סוגרים עסקים. הטיפול שלו בקורונה נכשל, גם בכלכלה הוא הצליח רק בזכות אובמה שלפניו. אנחנו לא סומכים על ביידן שיציל אותנו אבל זה עדיף. הרבה מחבריי החליטו לעשות כמוני. יישארו רפובליקנים, אבל יצביעו לביידן או שלא יצביעו בכלל".

"למרות האישיות הבעייתית של טראמפ - נבחר בו"

גם בלוס אנג'לס הרוב המכריע בקרב הישראלים החיים שם יצביע לטראמפ. כך, למשל, כנען ליפשיץ, שחי בארה"ב ב-32 השנים האחרונות ומתמחה בבניית בריכות שחייה (בנו של הצייר אורי ליפשיץ ז"ל). "ישראלים נוטים לבחור בטראמפ, יהודים בביידן, הם הולכים אחרי הדמוקרטים. כל אחד מהמועמדים מתנהל בדרכים ציניות כדי לרכוש את הקול היהודי, כי הם צריכים את הקול היהודי. כמו שטראמפ אמר לישראלים: 'קחו שלום עם מדינה שמעולם לא הייתה לכם איתה מלחמה (הכוונה לשלום עם האמירויות. י.ו.).
"המפלגה הרפובליקנית מתאימה לנו יותר מבחינת המצע הכלכלי שלה. מאז שאנחנו פה המדיניות הרפובליקנית, שהיא הרבה פחות סוציאליסטית ויותר קפיטליסטית, היטיבה איתנו. מי שלא בטלן, עשה הרבה לביתו בשנים האחרונות".
עד כמה השיקול של היחס לישראל מדריך את ההצבעה בקרב הישראלים בלוס אנג'לס? "ראשית, אם ביידן ייבחר יהיה יותר מיסוי, אבל אני מאמין שגם אם כך יהיה, זה לא יפגע בנו, הישראלים. באשר לחשיבה על ישראל, עם הגועל נפש שמתקיים בארץ בעשור האחרון, מעניין אותנו יותר מה שקורה פה מאשר מה שקורה שם. עם זאת, כשחושבים על זה, הרי שבסוף טראמפ לא פתר שום בעיה עם איראן או סוריה או עם החיזבאללה. אני מקווה שטראמפ ייבחר, קודם כל בשביל אמריקה, אבל גם בשביל ישראל".
5 צפייה בגלריה
עדי לויתן.  "מעולם לא היה לאמריקה נשיא כזה טוב, שכל מה שהוא אמר הוא גם עשה"
עדי לויתן.  "מעולם לא היה לאמריקה נשיא כזה טוב, שכל מה שהוא אמר הוא גם עשה"
עדי לויתן. "מעולם לא היה לאמריקה נשיא כזה טוב, שכל מה שהוא אמר הוא גם עשה"
גם עדי לויתן, סוכנת נדל"ן מובילה בלוס אנגלס, תומכת בטראמפ: "מעולם לא היה לאמריקה נשיא כזה טוב, שכל מה שהוא אמר, הוא גם עשה. הכלכלה מעולם לא היתה טובה יותר בארה"ב. אפילו במשבר הקורונה, כמי שעוסקת בנדל"ן שנים רבות, אני בשנה הכי טובה בקריירה שלי. טראמפ גם מדהים עבור מדינת ישראל".
5 צפייה בגלריה
שרונה קופר. "האלטרנטיבה השנייה, ביידן - גרועה בעיניי"
שרונה קופר. "האלטרנטיבה השנייה, ביידן - גרועה בעיניי"
שרונה קופר. "האלטרנטיבה השנייה, ביידן - גרועה בעיניי"
שרונה קופר, מו"ל "שבוע ישראלי", עיתון ואתר לישראלים בארה״ב, ומעורה בקרב אנשי עסקים, אמרה לנו לסיכום: "טראמפ חייב להיבחר. עבורי, כישראלית לשעבר, וכמי שחלק ממשפחתה חיה בישראל, הוא תומך בישראל. הוא נלחם נגד האנטישמיות באו"ם ופרש מההסכם הנוראי עם איראן. האסטרטגיה הכלכלית שלו חשובה, הוא ממוקד בשוק חופשי, וגם מאמין בחוק וסדר. בארבע השנים האחרונות הכלכלה שגשגה בארה"ב, האבטלה הייתה נמוכה. האלטרנטיבה השנייה, ג'ו ביידן, היא גרועה בעיניי, ולמרות האישיות הבעייתית של טראמפ אבחר בו. אני מאמינה ביכולות שלו".