חברת הסלולר גולן טלקום שלחה הודעה למנוייה הכשרים, כי היא לא נגד לימוד תורה ושהיא מעניקה 1,000 דקות מתנה למנויים שיחרגו ממכסת הדקות בחבילה שלהן. זאת, יום לאחר שמנויי החברה קיבלו הודעה מגורם אנונימי שהציע למי שיתנתק מהחברה להיכנס להגרלה שבה יוכל לזכות בסכום של 5,000 שקל.
מאז החל משבר הקורונה, תלמידי המגזר החרדי, שלהם אין אינטרנט בבית והם משתמשים בטלפון כשר, לומדים מרחוק דרך חיוג לקווי מידע קוליים. בעקבות כך, יש חריגה בהיקף שיחות הסלולר בתוכניות הכשרות. החברה הסלולרית שממנה יוצאות השיחות נדרשת לשלם דמי קישור גומלין למפעיל הנייח המחזיק בקו - אגורה לדקה. בדרך כלל חברות הסלולר, כמו סלקום ופרטנר, מציעות בנוסף שירותי טלפוניה קווית, וכך מתקיים קיזוז חלקי בין השירותים. עם זאת, גולן טלקום מציעה שירותי סלולר בלבד, ועל כן לא נוצרות לה הכנסות בגין שיחות אלה, אלא רק הוצאות.
2 צפייה בגלריה
בני ברק
בני ברק
בני ברק בצל הקורונה
(צילום: נדב אבס )
לאור הגידול בשיחות, נדרשו החברות להרחיב את קיבולת השיחות היוצאות מהן אל חברות אחרות, כנדרש מהן בחוק. בשל תלונות של מנויים על כך שלא הצליחו להתקשר לקווי הלמידה מרחוק, משרד התקשורת דרש בתגובה מהחברות נתונים רבים בצירוף ההודעה: "אנו מקבלים תלונות על כישלונות בהקמת השיחה/ניתוקי שיחה במהלך הלימוד. הבעיה יכולה לנבוע בגודל הקישור אל ספק התוכן".
2 צפייה בגלריה
(צילום: מירב קריסטל)
ביום שני האחרון, קיבלו המנויים הכשרים של גולן שיחת טלפון מגורם אנונימי, עם ההודעה הבאה: "בעקבות המצב, ילדי ישראל לומדים תורה מהבית דרך קווים קוליים וכן כלל בחורי ואברכי ישראל. לא ניתן להתקשר לקווי הלמידה דרך חברת גולן טלקום ובכך נגרם ביטול תורה אדיר שאין לו אח ורע. על אף פנייתם של רבנים ועסקנים רבים אל חברת גולן, הבקשות לא הואילו בדבר ונתקלו באוזן אטומה. כלל הציבור החרדי מתגייס ועוזב את חברת גולן טלקום ולכן גורמים רבים נטלו על עצמם לארגן הגרלה גדולה על סך 5,000 שקלים לכל מי שיעזוב את גולן טלקום".
בהמשך, הציעה ההודעה לחתום על עצומה כנגד גולן שתועבר לשר התקשורת. הקו הוסר מספר שעות לאחר שעלה. על פי הגורם שהפיץ את ההודעה, גולן לא הגדילה את הקיבולת לחברות נייחות מסוימות, אשר דרכן יש נתח גבוה של קווי למידה מרחוק, מסיבות כלכליות ועל כן נוצרו כשלי שיחה. אותו גורם הוא מפעיל קווי מידע בציבור החרדי, שלו יש אינטרס כלכלי מאחורי ההסתה, שכן מתוך האגורה שעוברת למפעיל הנייח, הוא מקבל חצי.
באותו יום, פנה נשיא גולן טלקום, אורן מוסט, למשרד התקשורת ודרש כי יסייע לחברה במציאת הגורם ויורה לו לחדול. אתמול, קיבלו המנויים הכשרים של גולן שיחת טלפון, הפעם מגולן עצמה, עם הודעה שציינה שהחברה אינה נגד לימוד תורה ושכל מנוי שיחרוג ממכסת הדקות יקבל 1,000 דקות נוספות כהטבה. כך, עבור 16.90 שקל, מקבל המנוי 3,500 דקות.
בתוך כך, החליט היום משרד התקשורת להאריך בחודש נוסף את הפחתת התשלום עבור דקות חורגות בנייד, עד ל-5 ביוני. חבילות "ללא הגבלה" שמשווקות על ידי חברות הסלולר בתשלום חודשי קבוע מוגבלות במכסה שנעה לרוב בין 2,500 ל-5,000 דקות, כשתעריף דקת חריגה יכול להגיע עד לחצי שקל. בהוראת המשרד, על דקות שיחרגו מהמכסה ישלם המנוי תשלום נמוך וקבוע ולא פר דקה.
מגולן טלקום נמסר: "גולן טלקום הינה אחת החברות המובילות במגזר החרדי, עם החבילות הכי אטרקטיביות בשוק. בימים אלו מאז פרוץ משבר הקורונה, גדל עוד יותר הביקוש לקווים של גולן, בעיקר לצורך הלמידה מהבית. לאור זאת, ובהתאם לצורך שעלה מהלקוחות החליטה גולן להגדיל ב-1,000 דקות את החבילות. גולן טלקום קשובה לכלל לקוחותיה, ומתאימה עצמה מהר לצרכים הייחודיים של כל מגזר”.
ממשרד התקשורת נמסר: ״חברת גולן טלקום פנתה למשרד בנושא המדובר והמשרד בודק את הטענות. בהקשר ההטבה המוצעת, המשרד מברך על כל הצעה המטיבה עם הציבור כל עוד שאיננה חורגת מהוראות לפי החוק”.