עבור 19 נשים מדימונה, עובדות מוקד השירות של חברת התקשורת אקספון בעיר, משבר הקורונה הוא יותר מעוד צמד מילים. עבורן מדובר במציאות חיים מורכבת ועצובה, שנחתה עליהן יום אחד בהפתעה מוחלטת. הנשים האלה, בהן אמהות חד-הוריות, נשים בהיריון ואמהות לילדים עם צרכים מיוחדים, חוששות כעת שיאבדו את מקום עבודתן וייוותרו ללא מקור הכנסה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מוקד השירות של אקספון, ספקית שירותי הסלולר בבעלותו של איש העסקים חזי בצלאל, נפתח לפני כשלוש שנים, והיה אמור לספק מקומות עבודה לתושבי הפריפריה בדימונה. בעקבות התפרצות מגפת הקורונה בישראל עסקים רבים ספגו לא מעט הפסדים, ובעלי חברות רבות נאלצו להוציא עובדים לחל"ת. כך קרה גם במוקדי החברה בכל הארץ.
1 צפייה בגלריה
לאשה
לאשה
חוששות שיאבדו את עבודתן. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
אך בעוד במוקדים האחרים החלו לחזור לפעילות, העובדות בדימונה עדיין נותרו בלי עבודה. "הוציאו אותנו לחל"ת ב-19 במרץ. היה לנו תאריך סיום שכל הזמן האריכו", מספרת סהר צרפתי, אחת העובדות במוקד הגבייה. לטענת העובדות, במהלך התקופה איש מההנהלה לא פנה אליהן ולא דרש לשלומן.
עובדת נוספת מספרת על חוסר הוודאות והתסכול: "אף אחד לא מדבר איתנו ולא עונה לנו. אין עם מי לדבר. לא מעדכנים אותנו. אנחנו לא מקבלות תשובות כלל. המנהלת לא עונה לטלפון ואנחנו באוויר".
במוקד עובדות בעיקר נשים, אמהות שהעבודה במקום סיפקה להן מקור פרנסה מכבד לצד יכולת להמשיך ולקיים חיי משפחה, גם בשל שעות העבודה הנוחות. "אנחנו הרבה אמהות", מספרת אחת הנשים. "יש כאלו בהיריון ויש כמוני אמהות לילדים, ואני אמא לילד עם צרכים מיוחדים. עכשיו אנחנו ממש לא יודעות מה לעשות. אנחנו המוקד היחיד שלא חזר לעבודה מבין כל המוקדים של החברה בארץ. אנחנו חוששות שמורחים אותנו והכוונה היא למעשה לסגור את המוקד. זו הישרדות כל חודש, וקשה לחיות כך בלי ידיעה מה יהיה בעתיד".
אתמול שוב קיבלו העובדות הודעה לקונית מהחברה: "נכון להיום הוחלט להאריך את החל"ת. חשוב לציין שאם יש קושי בהמתנה, מכל סיבה שהיא, אי-אישור החל"ת מהווה פיטורים על פי חוק והעובד יקבל את זכויותיו. נכבד כל אחד במידה וימצא עבודה אחרת ונאחל לו הצלחה. הקורונה גרמה למשבר בחברה וקושי לוגיסטי במוקד דימונה, לכן יש קושי בקבלת החלטות", נכתב בהודעה לעובדות.
"קשה לי להאמין שאין כסף להחזיר אותנו לעבודה", אומרת צרפתי בצער. "עצוב לי שפשוט לא חוזרים אלינו ולא נותנים לנו תשובות. הסברתי כמה פעמים בפני המנהלים את הקושי של אמהות כמונו, והתשובה שקיבלתי היא שאני יכולה לקום ולהתפטר. זו פשוט תשובה לא מכבדת. אנחנו מרגישות אכזבה אישית ומקצועית מהמקום שאנחנו מעריכות".
מאקספון נמסר בתגובה: "בתחילת משבר הקורונה המוקד נסגר והעובדים הוצאו לחל"ת. עדיין לא התקבלה החלטה על חזרה לשגרה מלאה והעובדים מעודכנים על כך. לכשתתקבל, נעדכן את העובדים ישירות".