הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים פרסמה היום (ג') לראשונה את נתוני התשלום לעסקים עבור הקלות בארנונה עד כה, המעידים על ניצול נמוך במיוחד של מסלול הסיוע: רק 4,241 עסקים קיבלו הנחות במיסי הארנונה על פי החוק.

על פי הנתונים, שולמו לרשויות המקומיות כ-65 מיליון שקל, כשיפוי על הנחות בארנונה שניתנו לעסקים, ברובם עסקים קטנים ובינוניים. השיפוי ניתן לרשויות עבור עסקים שהגישו בקשה להנחה בארנונה ואושרו על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, עבור החודשים יוני-יולי-אוגוסט. היקף הבקשות עבור חודשים אלה עמד על 14 אלף, אך חלקן עדיין נבדקות וחלקן נדחו.
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בקורונה
(צילום: עמית שאבי)
בסוכנות מציינים כי אמנם חלה עלייה בהיקף הבקשות בחודשים האחרונים, אך מהנתונים עולה, כי היקף העסקים הזכאים להנחה גבוה בהרבה, ועסקים רבים עדיין לא הגישו בקשה לממש את זכאותם לקבלת ההנחה מארנונה. עוד מדגישים בסוכנות, כי גם עסקים שכבר שילמו את הארנונה זכאים להחזר במידה והם עומדים בתנאים. בעלי עסקים טענו לאחרונה בעניין זה בשיחה עם ynet, כי הבירוקרטיה העצומה לקבלת ההנחות במיסי הארנונה מנעה מהם עד כה להגיש את הבקשות.
תזכורת: בעלי העסקים שסוגרים בפעם השלישית
(צילום: משי בן עמי)
במשרד הכלכלה עושים לאחרונה מאמצים להקל על בעלי העסקים לקבל את ההנחה המגיעה להם. זו מחייבת אישורים מרשות המיסים על הירידה במחזורים ואת אישור הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה. אחר כך מועבר ההיתר להנחה למשרד הפנים ומשם לרשות המקומית המתאימה, אולם בעל העסק עצמו פטור מהבירוקרטיה הזאת.
ההנחה ניתנה לעסקים שהגישו את הבקשה מפתיחת התוכנית ועד ל-10 בנובמבר 2020. רשויות המובילות בביקושים להחזר שכבר אושרו על ידי הסוכנות וניתנה להם ההנחה על ידי הרשות המקומית הן: תל אביב 1,022, ירושלים 257, חיפה 169, באר שבע 157, ראשון לציון 155, נתניה 142, רמת גן 140, פתח תקווה 133 ואשדוד 125.
בימים אלו הרשויות מזכות בהנחה את העסקים שהגישו עד ל-10 בנובמבר ואושרו על ידי הסוכנות. במקביל נבדקות עתה הבקשות שהוגשו עד ל-10 בינואר, ולאחר מכן יועברו לרשויות המקומיות למתן ההנחה לעסקים, החל מתחילת שנת 2021.
השיפוי לרשויות יועבר על ידי משרד הפנים, אך בסוכנות מדגישים כי מבחינת העסקים אין כל שינוי בתהליך הגשת הבקשה באתר הסוכנות, אשר תבדוק את הבקשות ותעביר לרשויות המקומיות את העסקים הזכאים להנחה.

עלייה בהיקף הבקשות

מנתוני רשות המיסים עולה כי לחודשים ספטמבר אוקטובר - חודשי הסגר השני - אושר מענק ללמעלה מ-400 אלף עסקים מתוכם 53 אלף עסקים עם מחזור מעל 300 אלף שקל ותאגידים. התנאים להנחה עבור חודשים נובמבר-דצמבר שונו, כך שכל מי שזכאי למענק מרשות המיסים עומד בתנאים לקבלת הנחה מארנונה, אף כי לא כולם בהכרח משלמים ארנונה. עם זאת עד כה הגישו רק כ-9,600 עסקים בקשה להנחה לחודשים נובמבר-דצמבר.
עבור הנחה לחודשים יוני-אוגוסט התקבלו בסוכנות 14 אלף בקשות ועבור חודשים ספטמבר-אוקטובר 11 אלף. על פי נתוני רשות המיסים נראה כי גם עבור חודשים אלו היקף הבקשות עדיין נמוך יחסית ביחס להיקף העסקים העומדים בתנאים לקבלת ההנחות בארנונה.
היקף הבקשות עלה מכ-5,000 בקשות בחודש אוקטובר לכ-15 אלף בחודש נובמבר. עם זאת, חלק מהבקשות הן של אותם עסקים שכבר הגישו באוקטובר בקשות להנחה עבור החודשים יוני-אוגוסט והגישו בקשה עבור התקופות ספטמבר-אוקטובר ונובמבר-דצמבר.
רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים: "אנו פועלים כל העת לסייע לעסקים הקטנים והבינוניים, ובכלל זה הסיוע בקבלת ההנחה בארנונה כפי שנקבע על ידי הממשלה במסגרת התכנית הכלכלית לסיוע לעסקים שנפגעו ממשבר הקורונה. אנו ממשיכים לפעול מול הגורמים השונים לשיפור השירות והקלות במימוש הזכאות להנחה ובכלל זה עבודה מול רשות המיסים והרשויות המקומיות.
"מהנתונים נראה שעסקים רבים לא הגישו את הבקשה להנחה ולא מימשו את ההטבה שמגיעה להם. אני קורא לכלל העסקים שנפגעו מהקורונה וזכאים להנחה, שיגישו את הבקשה אצלנו באתר של הסוכנות. התהליך הוא פשוט וקל, העסקים רק נרשמים אצלנו ואנחנו מעבירים את הנתונים לרשויות המקומיות שמזכות בהנחה".