יזמית הנדל"ן, ענבל אור, שייצגה עד כה במשפטה הפלילי את עצמה, לא תיוצג על ידי הסנגוריה הציבורית. כך החליט היום (שני) בית המשפט, לאחר שאור הביעה התנגדות לסנגור ודרשה להמשיך לייצג את עצמה, למרות שאם תורשע היא אף עלולה להישלח לרצות מאסר. בתוך כך, חברותיה של אור שעומדות גם הן לדין במשפט זה, מבקשות להציג הסדר טיעון עם המדינה - שאומר כי כל חברה בפירוק תשלם סכום סמלי בלבד של 1,000 שקלים (בסך הכל: 5 חברות, 5,000 שקלים), יודו בעבירות ויורשעו בהסדר.
נזכיר כי בספטמבר 2019 הגישה פרקליטות מיסוי וכלכלה כתב אישום לבית משפט השלום בתל אביב נגד אור, נגד חברות שהיו בשליטתה, ונגד דרור גלעדי ששימש סמנכ"ל הכספים בחלק מהחברות. כתב האישום נגד ענבל אור כולל 15 אישומים בגין ביצוע עבירות על חוק המע"מ, פקודת מס הכנסה, עבירות מרמה בנסיבות מחמירות כלפי לקוחות וכלפי מנהל סניף בנק, וכן עבירות על חוק הגנת הצרכן. משפט אור עוד לא הגיע לחלקו העיקרי, ואור כידוע מכחישה את האישומים נגדה.
2 צפייה בגלריה
ענבל אור בדיון בבית משפט השלום
ענבל אור בדיון בבית משפט השלום
ענבל אור בדיון בבית משפט השלום
(צילום: מוטי קמחי)
בדיון היום הודיעה עורכת הדין תרצה קיש מהסנגוריה הציבורית כי "קיבלנו את החלטת בית המשפט שלא למנות לה סנגור. שוחחנו עם הנאשמת ואני ועוד מנהלת מחלקה בסנגוריה, וסברנו שבשיחה הזאת אנו צריכות בראש ובראשונה להסביר כמה חשוב ייצוג בתיק כזה, מה עומד על הכף, מה הקושי בלהיות לא מיוצג. הסברנו שהסנגוריה לא תייצג את המדינה אלא רק אותה. היא הבהירה בצורה נעימה אך תקיפה שהיא לא מעוניינת להיות מיוצגת במשפט הזה. אני מזכירה שכאשר מדובר בייצוג מטעם הסנגוריה מדובר בכספי ציבור, ולפחות כרגע אני מבינה שיושקעו לשווא וללא הועיל, ולכן נבקש לשחרר אותנו מייצוג".
אור אמרה לשופטת דנה אמיר כי "אני שומעת את בית המשפט שמסביר לי שוב ושוב את חשיבות הייצוג המשפטי בפרט לאור הטענות שהעלתי עד עתה ובראי כתב האישום, חשבתי על הדברים היטב ואני לא מעוניינת להיות מיוצגת בהליך". אור הסבירה שהיא מתייעצת עם עורכי דין פרטים מאחורי הקלעים.
השופטת אמיר שהסבירה לאור בדיונים קודמים כי יש חשיבות לייצוג ואף הבהירה בדיון ביולי שיש למנות לה סנגור ציבורי חרף התנגדותה, כתבה בהחלטתה כע "בשים לב כי התרשמות הסנגורית כי אור אינה מעוניינת בייצוג ולא תשתף פעולה עם סנגור, כך שייצוגה עלול להקשות על מצבה, אני משחררת את הסנגוריה מייצוגה".
2 צפייה בגלריה
עורכת דין אורית חיון
עורכת דין אורית חיון
עורכת דין אורית חיון
(צילום: ז׳אן כהן)

אפשרות להסדר טיעון עם החברות של אור

בתוך כך עלתה היום בדיון האפשרות להסדר טיעון כבר בדיון הבא של החברות של אור שנאשמות בתיק. זאת לאחר שמסתמנות הסכמות בין הצדדים, עורכת הדין של החברות, אורית חיון והפרקליטות. עו"ד חיון אמרה היום לשופטת כי ניתן להביא את ההסדר בהקדם: "אנחנו רוצים להביא את הדבר לידי סיום. המפרק איתן ארז הוא הגורם היחיד שיכול להודות בשם החברה. אין בעיה בהסדר אליו הגענו ובהודייה של החברות הרשעתן וגזירת דינן כעת".
מפרק החברות, עורך הדין ארז, הסביר בדיון כי "נכון לעכשיו הצפי שבקופת הפירוק יישארו תשעה מיליון שקלים לנושים בלתי מבוטחים, רובם רוכשי 'דירות' שלא קיימות. הצפי שיחולק להם דיבידנד. יש לי עניין כמפרק לסיים במהירות את הדבר הזה. אני מתנגד להצעת בית המשפט לפיו לא נציג הסדר טיעון אלא הסכמה כי ככל שיורשעו החברות בהמשך המשפט אנו מסכימים שהאחריות הפלילית נגזרת מאחריות האורגנים (אדם או בני אדם שפועלים במסגרת חברה - ג.מ), כי יוטל על החברות קנס סמלי (1,000 שקלים)". ארז ביקש מבית המשפט לסיים את עניין החברות היום.
מכיוון שחברות בפירוק שייכות לנושים, שלא הם עברו את העבירות המיוחסות בכתב האישום, הרעיון הוא כי הקנס של החברות יקבל עדיפות אחרונה, אחרי תשלומים אחרים לנושים על מנת שלא יפגעו. לכן מוצע כאן קנס נמוך וסמלי. השופטת קבעה כי בדיון הבא הצדדים ישלימו את הטיעונים שלהן בנושא ההסדר המתגבש, והיא תקבע האם ההסדר יוצג בהקדם או רק בהמשך.
לקראת הדיון אמרה אור ל-ynet כי "אני חושבת שהדיון היום מאוד מאוד חשוב, ולו מהסיבה שהם ניסו להגיע, הם חתמו על הסדר טיעון בין קבוצת החברות לאיתן ארז, המפרק, שמסגרתו איתן ארז מודה בהאשמות של קבוצת החברות שלי. אין דין כזה ואין חוקים כאלה, בדקתי גם בפסיקות והדבר הכי מגוחך הוא שמ-81 מיליון שקל שטענו שהחברות חבות מיסים, הם סגרו ב-1,000 שקל כל חברה, 5,000 שקל בסך הכל, עשו זאת במהירות הבזק ומנסים לאשר את זה היום בבית המשפט. אני כמובן אעמוד על הרגליים האחוריות, מגיעה לי זכות הטיעון לטעון שאסור שדבר כזה ייסגר. הפרקליטות, במקום להביא את התיק לעבריינים אמיתיים, מי שעשה את הפשעים וגנב לי את כל החברות - מנסים לתפור לי תיק. לא יצליח להם".