התובע המחוזי במדינת ניו יורק הודיע ביום שישי כי הישראלי דב מלניק (43), איש עסקים ושיאן ישראל בשחייה לשעבר, הודה בהונאת ניירות ערך ובסחר במידע פנים, שהניבה לו הכנסות של מיליוני דולרים. מלניק נעצר בשוויץ באוקטובר 2020, והוסגר לארה"ב לפני כשבועיים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הסעיף שבו הודה מלניק באשמה נושא עמו עונש מקסימלי של 20 שנה בכלא. מלניק ושותפו העסקי תומר פיינגולד (42) - גם הוא שחיין לשעבר - הואשמו שהשתמשו במידע פנים שקיבלו לגבי מיזוגי חברות שירותי בריאות, וכתוצאה מכך הרוויחו מיליוני דולרים.
2 צפייה בגלריה
דב מלניק
דב מלניק
דב מלניק
(צילום: ויקיפדיה)
מלניק ופיינגולד היו כאמור שותפים עסקיים שסחרו בניירות ערך ובסחורות תחת שמותיהם, וגם ניהלו מספר חברות וקרנות השקעות. לפי האישומים, בין השנים 2013 עד 2017, השניים היו חלק מרשת בינלאומית לסחר במידע פנים. מכתב האישום עולה עוד כי השניים ניסו להסוות את הפעילות הפלילית באמצעות שימוש בהודעות מוצפנות, ותיקשרו באמצעות טלפונים "חד פעמיים". בנוסף, הם השתמשו בחברות קש ובחשבונות בנק במדינות הנחשבות מקלטי מס.

2 צפייה בגלריה
דב מלניק ודני מלניק
דב מלניק ודני מלניק
דב מלניק בימיו כשחיין תחרותי
(צילום: מאיר פרטוש)
מלניק, שייצג את ישראל בשתי אליפויות עולם בשחייה (יפן 2001 וספרד 2003), והחזיק בשיאים ישראליים במשחי החזה, נולד וגדל בראשון לציון, כשגם שני אחיו היו שחיינים. ב-2004 פרש מלניק משחייה תחרותית והחל לעסוק בבנקאות.
פיינגולד, שלטענת מקורביו נמצא באיטליה, לא הוסגר לארה"ב, והוא מואשם על ידי האמריקנים במספר סעיפים של הונאה, סחר במידע פנים והלבנת כספים. לפי מקורביו, הוא מכחיש את האישומים המיוחסים לו.
פיינגולד נולד וגדל בחיפה. גם הוא היה שחיין תחרותי, ואף ייצג את מכללת טקסס באליפות המכללות בארה"ב בתחילת שנות ה-2000. לפני כתשע שנים דווח שפיינגולד, שהתגורר אז בהונג קונג, נצפה לצידה של בר רפאלי במספר אירועים, והשניים אף צולמו מבקרים יחד בבריכת השחייה האולימפית בלונדון.
לפי האישום שהגישה נגדם רשות ניירות ערך האמריקנית (SEC) במרץ 2020, שמותיהם של השניים עלו בינואר במסגרת עדות שמסר מארק דמיין דבי, משקיע לשעבר מז'נבה, שהודה כי הרוויח יותר מ-70 מיליון דולר תמורת תפקידו המרכזי ברשת.
דבי הודה באוקטובר 2019 ב-38 אישומי סחר פנים והסכים לשתף פעולה עם הרשויות האמריקניות. על פי ה-SEC, דבי קיבל את המידע, שהעביר לפיינגולד ומלניק, מאדם בשם בנג'מין טיילור, בן 36, בנקאי לשעבר ב-Moelis & Co, ומדארינה ווינדזור, בת 32, שעבדה בעבר בחברת Centerview Partners. טיילור ו-ווינדזור, שחלקו בעבר דירה בלונדון, הואשמו ע"י הרשויות בארה"ב באוקטובר, אך השניים אינם נמצאים במאסר.
נכון להיום, במסגרת החקירה הורשעו גם בנקאי השקעות אמריקני בשם בראיין כהן, שהודה בסחר במידע פנים בינואר 2020, וגם מנהל בחברת תרופות שהורשע גם הוא באותה עבירה.