שרת התחבורה, מירי רגב, פנתה לפני כמה ימים במכתב לשר האוצר, ישראל כץ, בו היא מבקשת שיאשר מתווה חדש להפרטת נמל אשדוד שבו כל רציפי הנמל הקיימים יישארו בכל תרחיש בידיים של המדינה. מדובר בשינוי כיוון עבור משרד התחבורה שבעבר לא פסל אפשרות של הכנסת מפעיל פרטי לנמל לשניים מהרציפים, בדומה לעמדת משרד האוצר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
סלע המחלוקת העיקרית בין משרדי הממשלה לוועדי העובדים בנמל היא שאלת הבעלות על רציפים 24 ו-25 שבעבר שר התחבורה וכיום שר האוצר ישראל כץ אמר שבמסגרת הפרטה עשויים לעבור לבעלות של גורם חדש. ועדי העובדים התנגדו להעברת בעלות כזאת וראו בכך איום מבית, שיתווסף לנמל הפרטי החדש באשדוד שחברת נמלי ישראל מתקדמת בצעדי ענק בפתיחתו, בעוד כשנה מהיום.
במכתב, שהגיע לידי כלכליסט, רגב מזכירה לכץ ש"מזה מספר שנים מתנהלים מגעים, משאים ומתנים בין האוצר, משרד התחבורה, ההסתדרות והוועדים בנמל. מדובר במספר נושאים שלגבי רובם יש הבנות והסכמות".
ואולם, "נותר נושא אחד שלגביו התנהל מו"מ אינטנסיבי לאחרונה בין אנשי משרד התחבורה, ההסתדרות וגורמי משרד האוצר מאגף תקציבים והממונה על התחרות - השאלות שעל הפרק הן שתיים ושתיהן נוגעות לרציפי העבודה 24 ו-25. הבטחת מפעיל שלישי שלא יפעל בתחומי העיסוק של חברת הנמל".
רגב חושפת שבתקופה האחרונה נמצא פתרון ביניים שמניח את הדעת של כולם, לפחות בצד של ועדי הנמל, הנהלתו ומשרד התחבורה, במסגרתו "חברת נמלי ישראל (החברה הממשלתית שהיא הרגולטור של הנמלים - ל"ג) מצאה פתרון יצירתי שעונה על צורכי מפעילי אסדות הגז לרציפי עבודה שישמשו עורף לוגיסטי ותפעולי לאסדות. החכרת הרציפים למפעיל כזה מתוכננת ל-15 שנים עד 2035", אומרת רגב.
למעשה ההצעה קובעת שהרציפים אולי יושבתו משימוש עבור פריקה וטעינה של מכולות, אבל הם יהיו בשימוש לטובת פיתוח מאגרי הגז השונים (כריש/תנין, שלב ב' של לוויתן, תמר ואולי אפרודיטה הקפריסאי). המתווה הזה מבטיח מצד אחד בעלות על הרציפים, ומצד שני יאפשר תזרים הכנסות יציב לנמל הקיים מהחכרת השטח.
לגבי הסוגייה השנייה, הפרטת הפעילות בנמל, רגב פונה בבקשה לעזרה מכץ. "הוועדים טוענים, ואף הציגו פרוטוקולים של דיונים מבית הדין לענייני עבודה, הכוללים הסכמות בעל פה של אנשי משרדי האוצר והתחבורה, שההפרטה באשדוד תהיה לפי מתווה ההפרטה בחיפה".
הפרטה זו, שאושרה בממשלה בתחילת 2020 ויצאה רשמית לדרך בחודש שעבר עם פרסום מכרז למציאת משקיע שיפעיל את הנמל החיפאי, הייתה אמורה להשתכפל כך שאותו מבנה הסכמים יחול גם על נמל אשדוד: מציאת משקיע חיצוני שייקח את הפעילות שם לתקופה של לפחות עשור; הסכמי פרישה מרצון בתוספת מענקים למאות עובדי דור א'; חסינות מפיטורי התייעלות לעשור ורשת ביטחון ממשלתית לשכר העובדים ועד לתקרה של 70% מהתלוש.
עוד נקבע בחיפה שהמשקיע החדש יוכל לפתח את הרציף החדש שם (כרמל ב') משנת 2036 ואילך, ובכפוף להשקעות ממשלתיות של מאות מיליונים בתשתיות נלוות. רגב טוענת בפני כץ שגם החלק הזה של מתווה ההפרטה החיפאי שועתק למגעים מול עובדי נמל אשדוד כאשר "הוסכם בין הצוותים כי לכשיוחלט על הפרטה, תינתן למשקיע האופציה לפתח את רציפי העבודה 24 ,25, ובעלות של מאות מיליוני שקלים שכן חלק מהשטח הנו ים (שדורש ייבוש - ל"ג)".
רגב: "להסיר את התניית האוצר בנוגע למשקיע"
אבן הנגף היחידה שמפריעה לסגירת דיל, ועד לרמה של הפלת ההסכם לדברי רגב, הוא "התעקשות גורמי משרד האוצר להתנות את אופציית המשקיע ברציפים בנמל הקיים באישור עתידי של גורמי משרד האוצר", כמו גם הממונה על התחרות. במילים אחרות, רגב טוענת שפקידי האוצר רוצים שבכל תרחיש תישאר אפשרות להכניס משקיע חיצוני לרציפים 24 ו-25. "פער זה מהווה שינוי למתווה חיפה שבו אין התניה דומה. מאחר שאנשי משרד האוצר עומדים על תנאי זה הרי שמה שנותר לנמל אשדוד ולוועדים זה לפנות פנייה חוזרת לבית המשפט".
וכאן למעשה מגיעה הבקשה העיקרית של רגב, שפונה לכץ באופן אישי. "ישראל, מי כמוך מכיר ומבין את הרגישות לפניות עובדים בימים אלו לבתי המשפט. אני מתרשמת ומשוכנעת שהסרת ההתניה אין בה לפגוע בזכויות המדינה, שכן בעתיד יוכל הממונה על התחרות להפעיל סמכותו ולמנוע מהמשקיע את פיתוח הרציפים. אני משוכנעת שהסרת ההתניה תאפשר סיום מהיר של כלל המשאים ומתנים בין נמל אשדוד לאוצר, למשרד התחבורה, חנ"י ואף מול רשות החברות", אומרת שרת התחבורה.
מבחינתה השורה התחתונה היא אחת: "אבקשך לפעול מול גורמי האוצר להסרת ההתניה שלעיל ולאפשר סיום המו"מ והגעה להבנות בסוגיות הנלוות", אומרת רגב. עוד היא מבהירה על שינוי כיוון ברוח שנושבת מלשכתה לפיו "באם נדרש להגיע לבית הדין, עמדת משרד התחבורה תהיה שאין להתנות בימים אלו תנאי שיידון בעוד 15 שנים לפחות, ומאחר שכבר הוסכם בעבר לפעול לפי מתווה חיפה, לכן אין מקום להתניה".
הפנייה של רגב מהווה שינוי כיוון של 180 מעלות בעמדת המשרד, שנצמד בעבר לעמדת הפקידות באוצר לפיה יש להשאיר את שאלת הרציפים כאיום מול הוועדים שמא הם יסכלו את מתווה הפרטה, בין אם בתחילתו ובין אם במהלכו. לצערה של רגב, חלק מהפקידות הבכירה של משרד התחבורה (המנכ"לית קרן טרנר, אולי בעתיד המשנה קובי בילטשטיין שיעבור לנהל את מטה התשתיות) לא תמכו בהשארת הרציפים בידי המדינה, וכיום הם עברו או יעברו לעבוד עם כץ, כך שבקשתה עשויה לעבור גם דרכם.
עם זאת, עבור רגב תמיכת הוועדים בתקופה שבה המדינה בדרך לסבב בחירות רביעי היא נקודת זכות שעשויה לשרת אותה, כאשר במקביל אישור של כץ לבקשה שלה עלול לסכם את הקדנציה הקצרה שלה במשרד (רגב אמורה לעבור בנובמבר 2021 למשרד החוץ) עם הישג היסטורי שיגיע לאחר עשור וחצי של מגעים מתישים וכמות שיבושי עבודה בנמל.
ממשרד האוצר לא פסלו על הסף את הבקשה של רגב ומסרו בתגובה ש"שר האוצר יקיים פגישה בימים הקרובים בנושא נמל אשדוד בהשתתפות שרת התחבורה, נציגי נמל אשדוד ואנשי משרד האוצר, כדי לקדם פתרון לנושא נמל אשדוד שהוא הסוגיה האחרונה שנותרה במסגרת הרפורמה הגדולה בנמלי הים אותה יזם שר האוצר".