עברנו לשלם בלי לגהץ: מחצית ממסופי התשלום בישראל כבר תומכים באופן מלא בתשלום חכם בתקן EMV המאובטח. כך לפי נתוני חברת שב"א, שירותי בנק אוטומטיים, מנהלת מערכת התשלומים הלאומית בכרטיסי אשראי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בתשלום המכונה תשלום בנגיעה (tap) או ללא מגע (contactless) - באמצעות הצמדה או קירוב כרטיס האשראי, הטלפון הסלולרי או השעון החכם למסוף התשלום, במקום "גיהוץ" הכרטיס, פעולה שנעשית לרוב על ידי הצרכן עצמו ללא מגע של הקופאי בכרטיס האשראי.
1 צפייה בגלריה
חפשו את הקשתות. תשלום ללא מגע באשראי
חפשו את הקשתות. תשלום ללא מגע באשראי
תשלום ללא מגע באשראי
(צילום: shutterstock)
לפי הודעה ששלח היום (ג') בנק ישראל: בעוד שנכון לינואר 2021 54% מכלל המסופים בישראל הם מסופים חכמים, כרגע רק כרבע (כ-23%) מהעסקאות בכרטיסי חיוב נעשות בכרטיס אשראי חכם, זאת בעוד שלפי חברות האשראי - רוב כרטיסי האשראי בשוק הם כרטיסים חכמים, בעלי שבב ועם סימון הקשתות השוכבות (שדומה לסימון W-iFI).
לפי הנתונים, שני שליש (67%) מהתשלומים החכמים נעשים ללא מגע. אלה עסקאות בסכומים שמתחת ל-300 שקל. מעל לסכום זה יש להכניס את הכרטיס למסופון ולהקליד קוד סודי. ניתן כיום לשחזר את הקוד הסודי במגוון אמצעים, בין היתר באמצעות האפליקציות של חברות האשראי. בתשלום בסמארטפון - אפשר לשלם בכל סכום ואין צורך בהקלדת קוד סודי.
לפי בנק ישראל זהו יישום אבן הדרך הראשונה במתווה ה-EMV (תקן התשלומים החכם) שהתווה נגיד בנק ישראל, לפיו למרות שרוב מסופי התשלום בישראל ותאמים לתקן מבחינת חומרה, יש להעביר את כל השוק לתקן מבחינת תוכנה ולאפשר לצרכנים תשלום חכם ללא גיהוץ.
נמסר כי "מספר המסופים החכמים ומספר העסקאות החכמות צפויים לעלות גם בתקופה הקרובה עם תום הסגר וחידוש פעילות המסחר ובהתאם לשלבים הבאים במתווה אימוץ התקן במהלך שנת 2021".
לטענת גורמים בענף התשלומים, מדובר בנתוני מספקים לפי המתווה, לפיו שחקנים גדולים אמורים היו לעבור לתשלום כזה. אך גם כיום צרכנים נתקלים בעסקים גדולים שעדיין לא העבירו את כל הסניפים לתשלום חכם. כך למשל חלק מסניפי שופרסל אקספרס עדיין "מגהצים" כרטיס אשראי במקום לאפשר תשלום ללא מגע וכך גם בחלק מהקופות בשירות עצמי בסופר-פארם.
בנק ישראל הודיע כי הוא קורא לבתי העסק שטרם השלימו את המעבר ל-EMV לפנות לסולק (חברות האשראי) או לספק החומרה שלהם (כמו וריפון או כספית) ולהשלים את המעבר.
לפי לוח הזמנים שהתווה בנק ישראל, החל מ-31 במרץ 2020 יונפקו רק כרטיסי אשראי ודביט התומכים בתקן. החל מ-30 בנובמבר 20220 מחויבים היו לעבור לתקן EMV כל בתי העסק שמחזור המכירות שלהם עלה על 100 מיליון שקל בכרטיסי חיוב ב-2019. ב-31 ביולי 2021, יחויבו כל בתי העסק לעבור לתקן (למעט חריגים כמו משאבות הדלק ובתי עסק שהיקף הפעילות שלהם בעסקאות ללא נוכחות הכרטיס מהוות 90% או יותר מהמחזור של בית העסק בכרטיסי חיוב). כעבור שנה גם החריגים יעברו לתקן EMV מלא ותופסק שיטת הסליקה הקודמת (מתג אשראית).
במקביל, בעקבות משבר הקורונה, הושקה תוכנית מטעם הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה ומשרד האוצר, לסיוע לעסקים קטנים בהטמעת הסליקה בתקן EMV. התוכנית מאפשרת לקבל החזר של עד 80% מעלות ההטמעה.
בעקבות מהפכת התשלומים באשראי, חברות האשראי כבר השיקו אפליקציות תשלום כדי לאפשר לצרכנים לשלם באמצעות הסמארטפון. כרגע רק לקוחות אנדרואיד יכולים לשלם באמצעות הסמארטפון או השעון החכם, משום אפל עוד לא השיקה את שירות התשלומים שלה אפל פיי בישראל. חלק מהבנקים ורשתות השיווק הודיעו שהשיקו או ישיקו "ארנקים דיגיטליים", בעקבות מהפכת התשלומים. רוב הצרכנים כבר משתמשים בהעברת כספים דרך הנייד בין אנשי קשר וארנק דיגיטלי זה הצעד הבא שכולל הטמעת כרטיס האשראי באפליקציה בטלפון הנייד ותשלום באמצעות הנייד בבתי עסק שונים כמו גם קבלת הטבות ושירותים בנקאיים דרך הארנק הדיגיטלי.