צפו: ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל, בראיון לאולפן ynet
(צילום: גיל יוחנן)
הסערה סביב החוק שמקדם ח"כ מיקי זוהר למניעת כניסת חברות האשראי לענף הביטוח ממאנת לדעוך. "אין שום הוכחה שכניסת חברות האשראי תגביר את התחרות - להפך", אומר היום (ג') ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל, בראיון לאולפן ynet.
המהומה התעוררה לאחר שבתחילת החודש רשות שוק ההון העניקה לראשונה רישיון לחברת כרטיסי אשראי לפעול כסוכנות ביטוח. את האישור קיבלה חברת מקס חרף ההתנגדות של סוכני הביטוח והצעת החוק שהגיש לאחרונה ח"כ מיקי זוהר במטרה לסכל את התוכנית של חברות כרטיסי האשראי לשווק ביטוחים. בינתיים הודיע שר האוצר ישראל כץ על התנגדותו לחוק שמקדם ח"כ זוהר. בעקבות בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, סיכמו כץ וזוהר כי הצעת החוק תיבחן כדי להגיע להסכמות ולצמצם פערים בין הצדדים. החוק יובא להצבעה ביום ראשון הקרוב בוועדת השרים לענייני חקיקה.
1 צפייה בגלריה
ליאור רוזנפלד
ליאור רוזנפלד
ליאור רוזנפלד, נשיא לשכת סוכני הביטוח בישראל
(צילום: שלומי דעי)
רוזנפלד סבור, כי היות ויש מספר קטן של חברות אשראי במדינת ישראל המהלך יאפשר להן לשלוט בשוק הביטוח. "כולנו יודעים מה תהיה התוצאה - המחירים יעלו", הוא אמר. "כניסת חברות האשראי לתחום לא תוריד את המחירים, הן רק יגרמו לנזק לציבור כיוון שהציבור לא יקבל שירות כמו שצריך. התוצאה תהיה שהמבוטחים לא יקבלו שירות מקצועי מסוכן ביטוח אלא שירות ממוקדן, ממוכרן, מאחד שאין לו הכשרה".
הוא טוען, כי החשש הוא שהמהלך יגרום לריכוזיות יתר. "ברגע שנותנים כוח בידי גופים כמו חברות האשראי שאוחזים בריכוזיות מאוד חזקה ובמידעים אז דואגים למעשה לריכוזיות יתר ולא תחרות. היום חברות האשראי יודעות כמה אנחנו מוציאים כל חודש. לא יכול להיות שמי שכבר היום יודע כמה אנחנו מוציאים בחודש על תרבות הפנאי, על ביטוחים שונים או על כל הוצאה אחרת למעשה הם אלה שישלטו בשוק הביטוח ויחזיקו בידיהם כלים לא תחרותיים מול מתחרים אחרים כמו חברות וסוכני הביטוח".
בראיון לאולפן ynet אמר היום נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, כי המהלך דווקא יתרום לתחרות. "אנחנו כמובן בעד זה שחברות האשראי יוכלו לשווק את הביטוח, אנחנו נתנו חוות דעת בנושא, זה בא גם מהכיוון של חוק שטרום שיאפשר לחברות כרטיסי האשראי לבסס את עצמן אבל גם באופן כללי זה יאפשר ליותר תחרות וזה יביא להגדלת רווחת הצרכן בתחום הזה", אמר הנגיד.

ח"כ מיקי זוהר: "מהלך מסוכן לאזרחים"

בהתייחס לדברי הנגיד אמר חבר הכנסת מיקי זוהר בראיון לאולפן ynet כי "במקרה הזה הוא לא בקיא בפרטים. חברות האשראי הלכה למעשה לא הולכות להיות חברות ביטוח, הן הופכות להיות סוכני ביטוח. ומי שקובע את מחיר הפוליסות אלו אך ורק חברות הביטוח וחברות האשראי לא יוכלו לקבוע את מחיר הפוליסה, הן יוכלו לשווק פוליסות, מה שיחסל את ענף סוכני הביטוח. עשרות אלפי אנשים ילכו הביתה בלי שהאזרח הקטן ירוויח אגורה. אבל מעל כל זה לחברות האשראי יש נתונים על כל אחד ואחת מאיתנו, ושיש להן את המידע המטורף הזה הן יכולות לקבוע את מחיר הפוליסה בהתאם לניתוח שעושים על כל לקוח, הדבר הזה מסוכן גם לאזרחי ישראל ובעיקר לסוכני הביטוח בגלל החלטה שערורייתית של משה ברקת שכנראה רצה לצ'פר את חברות האשראי בגין רפורמת בכר".
צפו: חבר הכנסת מיקי זוהר בראיון לאולפן ynet
זוהר דוחה את הטענות שישנה מתקפה של גורמים בליכוד על שר האוצר בגלל סוכני ביטוח. "אני חושב שישראל כץ במקרה הזה קיבל חוות דעת שגויה מיו"ר רשות שוק ההון, משה ברקת, כי בסופו של יום לעיתים קרובות נבחרי ציבור נוטים ללכת אחרי הפקידות של המשרד שלהם, אבל זה דבר שהוא אבסורד".