20% מהעובדים שמבקשים לנייד את קרן הפנסיה שלהם ומהפורשים מעבודה שמנסים למצות את הזכויות שלהם מתייאשים בשוק הפנסיוני. כך עולה מבדיקה של רשות שוק ההון שבוצעה בתחילת 2020 ופורסמה היום (א') על ידי רשות שוק ההון.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מדובר בנתונים קשים שמעידים על שירותיות נמוכה מאוד של ענף החיסכון לטווח הארוך ועל הפסד של עשרות מיליוני שקלים מדי שנה של לקוחות בתחום.
על כן, רשות שוק ההון פועלת לקדם רפורמה בענף הפנסיה, פנסיה 2025. במסגרת הרפורמה יקודם מבנה אחיד להעברת מידע ונתונים בשוק החיסכון הפנסיוני ויפושטו התהליכים מול כל הגופים הפועלים בשוק, המוסדיים, רשות המסים, סוכני הביטוח וגופי הממשלה.
"האשמה העיקרית היא בסחבת ובהסתמכות על נייר"
על פי חגי בנימין, פרויקטור ברשות "המצב כיום הוא של ריבוי שחקנים במערכת. התהליכים לא שקופים למול החוסכים. יש לכך השלכות מהותיות ברמת המשק. זה מביא לאובדן רווחה של מאות מיליוני שקלים בשנה. האשמה העיקרית היא בסחבת ובהסתמכות על נייר במקום על תהליכים דיגיטיליים. מי הם האנשים שמשלמים 50% מס מהפנסיה? אנשים עם רמות שכר נמוכות. המורכבות של ענף הפנסיה הישראלי פוגעת בחלשים ביותר". בנימין אחראי על הפרויקט פנסיה 2025 מטעם הרשות.
הרשות תפעל בשנים הבאות לחבר בין שלל השחקנים בענף כדי לייעל תהליכי עבודה ולהגביר את השקיפות. מתוך כך, הנתונים של החוסכים יוצגו נכון למצבם לפני שלושה ימים, לעומת 45 ימים כפי שהם מוצגים היום.
"בחודש מרץ אשתקד, פנו אלינו חוסכים שטענו כי הפער במידע על נתונים גרם להם שלא לבצע פעולות בפנסיה ולכן איבדו כספים. במסגרת השינויים יקוצר תהליך קליטת הכספים לתוך הקופה תוך יומיים בלבד לעומת 15 ימים שנהוגים היום", מסביר בינימין.
ברשות מאמינים כי כבר ב-2023 תסופק אפליקציה לחוסכים שתכלול את כל המידע העדכני על החסכונות הפנסיונים של הלקוח ולבצע פעולות כמו שינוי מסלולי השקעה וניהול מוטבים. האפליקציה תתאפשר באמצעות תשתית טכנולוגית שתחבר בין שלל שחקני הענף.
גישת הגילוי המוחלט של נתונים על המצב הפנסיוני ושאר החיסכון לטווח ארוך בה נוקט הממונה על הביטוח הנוכחי, ד"ר משה ברקת, היא גישה שונה לזו שאפיינה את קודמתו בתפקיד דורית סלינגר. סלינגר חששה מפני פרסום של תשואות חודשיות בענף הפנסיוני שתגרום למעבר דחוף מדי של עמיתים מקרן פנסיה אחת לאחרת, יחליפו מסלולי השקעה ואף יפדו קרנות נאמנות וקופות גמל בחודשים של ירידות בשוק ההון. על פי ברקת, השוק התבגר בשנים האחרונות "משבר הקורונה הוכיח כי החוסכים לא ממהרים לפדות את ההון שלהם בחיסכון לטווח ארוך", הוא מסביר.
מתנגדים פוטנציאליים לרפורמה שתדרוש עבודה בממשק אחיד נמצאים בענף הביטוח. חברות הביטוח הגדולות משקיעות מאות מיליוני שקלים מדי שנה לשם פיתוחים טכנולוגיים. הרצון לאחד את הטכנולוגיה עלולה לייקר את ההוצאות על פיתוח שהן גבוהות גם כך.
"אנחנו פועלים באירוע השינוי הזה במשך 20 שנה. כשהתחלנו ב-2010 כולם אמרו שזה לא יעבוד, אבל עם התעקשות הגיע השינוי. הרפורמה הקודמת (רפורמת ממשק מעסיקים, בה על כל בעל עסק המעסיק יותר מתשעה עובדים לדווח על ההפרשות הפנסיוניות עבור העובדים באמצעים דיגיטליים בלבד) הקפיצה את השוק שנות דור. ישנה עקומת למידה. יש פה אירוע קלאסי שמחייב התערבות רגולטורית כי היא מצריכה שיתוף פעולה של כלל השחקנים בענף".
מנסים להגדיל את מספר השחקנים בענף הפנסיה
בחודשים אלו פועלת רשות שוק ההון להגדיל את מספר השחקנים בענף הפנסיה, בעיקר דרך האפשרות של בתי השקעות חדשים להשיק קרן ברירת מחדל בניהולם. שימוש בפלטפורמה אחידה עשויה להקטין עלויות ניהול וכך למשוך יצרנים נוספים לענף.
ברקת הסביר כי במידה שחברות ירצו להצטרף, הם יצטרכו להציג תוכנית ניהול ושירות נאותה. לדבריו: "אנחנו לא רוצים עוד פעם בעיות כמו שהיו בקרן הפנסיה של הלמן אלדובי (קושי במתן שירות), לכן קבענו מחיר כניסה גבוה". לדברי בינימין, "הרפורמה עושה את התפעול ליותר פשוט דרך תשתית אחידה, עם העדפות של שחקן אחד על אחר. אני משוכנע זה יביא לעוד שחקנים בשוק".
עוד מסר הממונה על הביטוח, כי הרשות מבקשת לקדם מס שלילי לחיסכון פנסיוני, עבור עובדים בעלי שכר נמוך שאינם נהנים מהטבות המס של שאר האוכלוסיה. זאת, כדי לאפשר להם פנסיה ראויה בעת פרישה. מאמצים אלו מתקדמים מול רשות המיסים ומשרד האוצר.
על פי ברקת "יש לנו עולם פנסיה לא רע בישראל, אבל הוא יכול להיות טוב יותר. האם הגענו למטרה שבה שכבות נמוכות בפרישה אינן נתלות על החברה? אני מאמין שלא, מס חסכון שלילי בפנסיה יקדם אותנו אל עבר היעד".