שר הפנים, אריה דרעי, חתם על הצו לחלוקת הכנסות ארנונה מהמועצה התעשייתית נאות חובב שבנגב בין 11 רשויות מקומיות הסמוכות לה, בהן גם רשויות בדואיות. כך נודע ל-ynet. מדובר בחלוקת הכנסה בגובה 20 מיליון שקל ולאחר מכן חלוקה של כ-10 מיליון שקל עוד השנה בין הרשויות מרחבים, רמת נגב, ירוחם, אל קסום, שגב שלום, תל שבע, ערערה בנגב, באר שבע, חורה, לקיה ונווה מדבר. בכך קיבל דרעי את המלצות הוועדה הגאוגרפית מחוז דרום, בראשות יעקב אפרתי. רוב הרשויות שנהנות מחלוקת הכנסות זו הן, כאמור, רשויות מהמגזר הבדואי שסובל ממחסור במקורות הכנסה עצמאיים.
מנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן, הנחה את הוועדה לדון בחלוקת ההכנסות מתקבולי הארנונה, המתקבלים, בין היתר, מהמפעלים תע"ש, חברת החשמל, גבעת שמן ותש"ן המצויים במרחב המועצה. הוועדה הציעה חלוקה של 40% מתקבולי הארנונה על רקע הערכה שהרשות תוכל לספוג הורדה כזו בהכנסותיה מבלי לפגוע בה ובעיקר ביחידה הסביבתית שלה. כהן הציע מתווה במסגרתו בשלב זה יחולקו 30% מההכנסות והמשך החלוקה יבוצע בצורה מדורגת. מתווה זה התקבל, כאשר על הצו חתם בחודש שעבר שר האוצר, ישראל כץ, והחתימה של דרעי כעת מוציאה את ההחלטה לפועל.
2 צפייה בגלריה
כיכר הכניסה לנאות חובב
כיכר הכניסה לנאות חובב
המועצה התעשייתית נאות חובב בנגב
(צילום: קופטרפיקס )
במועד הדיונים בהמלצות הוועדה, ביקשה, בין היתר, המועצה האזורית אל-קסום ליהנות מהכנסות מועצת נאות חובב. "המועצה משוועת להכנסה מיידית שתיתן מענה לצרכים הרבים", נכתב בנייר העמדה. גם ביישוב ערערה בנגב ביקשו לקבל חלק מההכנסות: "המועצה רואה בהסדרה צודקת ושיוונית של חלוקת הכנסות במרחב, כחלק חיוני בצמיחת הנגב ושגשוגו לכלל תושביו. מיותר לציין את מצבה הסוציו-אקונומי של אוכלוסיית היישוב. היעדר הכנסות מארנונה מלבד מגורים, היעדר השקעות ביישוב מצד המדינה לאורך שנים, מצב האבטלה ועוד", נכתב בעמדת מועצת ערערה לחלוקת הכנסות.
רשויות בדואיות נוספות ביקשו ליהנות מהכנסות המועצה, בהן גם היישוב שגב שלום. ראש המועצה, עמאר אבו מעמר, ציין כי פאתי היישוב נושקים לאזור התעשייה רמת בקע ונאות חובב, והם מעניקים שירותים לתושבי פזורה הסובבים אותה. "אך טבעי הוא שחלקו הארי של הארנונות הנובעות מתחום תע"ש, גבעת שמן וחברת חשמל ונאות חובב יועברו לשגב שלום", כתב.

עיריית באר שבע התנגדה

למרות בקשת הרשויות החלשות יותר, בהן גם ירוחם, דווקא המטרופולין העירוני בנגב הביע התנגדות לחלוקת ההכנסות. "חלוקת הכנסות כללית מנאות חובב עלולה לפגוע בניהול המקצועי ובהקצאת המשאבים הדרושים לטיפול באזור התעשייה נאות חובב, וכפועל יוצא מכך להוביל להפסקה או האטה בטיפול במפגעי העבר, לאירועי חומרים מסוכנים ולמפגעים בריאותיים וסביבתיים העשויים להשפיע על הרשויות המקומיות הסמוכות", נכתב בנייר עמדה של הלשכה המשפטית בעיריית באר שבע. לעמדתה הצטרף גם היועץ של העירייה לענייני סביבה, ד"ר עדי וולפסון.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי
אריה דרעי
שר הפנים, אריה דרעי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
אזור התעשייה רמת חובב הוקם בשנת 1975 על מנת להרחיק את מפעלי התעשייה הכימית מהעיר באר שבע, וליצור מתחם לתעשיות ועוגן כלכלי ותעסוקתי בנגב. המועצה הוקמה בסוף שנות ה-80, ומאז עברה שורה של גלגולים. טרם הקמת עיר הבה"דים בנגב, ריכוז מפעלי הכימיה באזור גרם לזיהומים, מפגעי ריח וזיהום קרקע.
רק לאחר תהליכים רבים ושינוי ניהול השפכים התעשייתיים חל שיפור בנושא. בין היתר, המועצה ביקשה למתג את עצמה מחדש, שינתה את שמה ל"נאות חובב" וניסתה להתניע מהלך של "גרין-וושינג" לאזור התעשייה, בניסיון להצטייר כאתר תעשייתי "ירוק" יותר על מנת להגדיר את עצמה כ"פארק או-תעשייתי".
שר הפנים דרעי אמר לאחר החתימה על הצו כי "מדובר בבשורה משמעותית עבור הרשויות המקומיות באזור נאות חובב, כתוצאה מהרפורמה שמשרד הפנים מוביל בשנים האחרונות. נמשיך לקדם צדק חלוקתי וצמצום פערים בין הרשויות המקומיות, באמצעות חלוקת הכנסות ושינויי גבולות ביניהן ובמסגרת עבודתן החשובה של הוועדות הגיאוגרפיות של משרד הפנים".
מנכ"ל משרד הפנים כהן מסר כי "זהו מהלך חשוב ומשמעותי לקידום צדק חלוקתי בנגב. לראשונה, המועצה התעשייתית נאות חובב תחלק מהכנסותיה לרשויות השכנות. מרבית רשויות אלו הן רשויות מוחלשות וזקוקות להגדלת מקורות ההכנסה שלהן. הוועדות הגאוגרפיות ימשיכו בתהליך החשוב לצמצום פערים כחלק מתפיסה רחבה שמובילים השר והמשרד".