קניון מלחה ריק מאנשים בצל ההנחיות החדשות
(גיל יוחנן)

דמי השכירות בקניונים ובמרכזי הקניות: אחרי שרשתות הקמעונאות הוציאו מכתבים לקניונים באופן חד צדדי, החלו קבוצות הקניונים, עדיין לא כולן, להעניק פטור מדמי שכירות על הימים בהם הקניונים סגורים. כך למשל, הנהלות גזית גלוב וצים מרכזי קניות הודיעו על הקלות לשוכרים.
גם קבוצת עזריאלי הודיעה היום (ג') על פטור מתשלום דמי שכירות למחצית השניה של חודש מרץ 2020, לעסקים שנסגרו בעקבות החלטת הממשלה. כמו כן, מקפיאה הקבוצה את תשלומי דמי השכירות והניהול החל מ-1 באפריל ועד לחזרה לשגרה. יש לציין כי עבור חודש מרץ לא מוותרת עזריאלי על דמי הניהול ותגבה אותם מהשוכרים.
2 צפייה בגלריה
דנה עזריאלי
דנה עזריאלי
דנה עזריאלי
(צילום: אבישי פינקלשטיין)
כמו כן, הודיעה עזריאלי על הקמת קרן מיוחדת לסיוע לשוכרים, שהקבוצה תזרים אליה 100 מיליון שקל באופן מיידי. כספי הסיוע יועמדו בדרך של מענקים לשוכרים והלוואות בתנאים מיוחדים שיחלו להיפרע לאחר 12 חודשים ממועד העמדת ההלוואה, וייפרסו על פני תקופת החזר ארוכה, הנגזרת מתקופת הסכם השכירות.
"כספי הקרן יועמדו לשוכרים, לטובת שמירה על בטחונם הכלכלי וההמשכיות העסקית", כתבה הקבוצה לשוכרים. "אנו נפרסם בקרוב את הקריטריונים לקבלת סיוע מהקרן, בכפוף לתקנון, תוך מתן דגש מיוחד לעסקים קטנים ובינוניים. בעת הזו, אנו רואים בשמירה על בטחונכם העסקי, תשתית קריטית להתמודדות נכויוצאת ענה עם המשבר, כך שעסקיכם יהיו יציבים פיננסית, תפעולית ושיווקית, ביום שאחרי".
כפי שנחשף אמש ב"כלכליסט", קבוצת מגה אור הודיעה על ביטול דמי השכירות למחצית חודש מרץ ותוותר גם על דמי השכירות לאפריל. גם ביג יצאה אתמול בהודעה דומה לשוכרים.
מי שלא מוותרת, בשלב זה, על דמי השכירות למחצית חודש מרץ - היא קבוצת מליסרון. הקבוצה הודיעה לשוכרים: "החלטנו כי ב-1.4.20 לא נגבה מהחנויות הסגורות בקניונים את דמי השכירות והניהול". ההודעה גררה תגובות זועמות מהשוכרים, ששילמו את שכר הדירה של חודש מרץ כבר בתחילת החודש, בעוד שמרבית החנויות סגורות בפועל בהוראת ממשלה.

ליאורה עופר מוותרת על שכרה

בתוך כך, קבוצת קניוני מליסרון הודיעה היום (ג') על קיצוצי שכר זמניים בקרב ההנהלה, זאת על רקע העובדה שרוב החנויות בקניוני הקבוצה נסגרו בשל הנחיות הממשלה לנוכח התפשטות הנגיף.
ליאורה עופר, יו"ר הדירקטוריון של החברה, תוותר על שכרה. השכר של המנכ"ל, אופיר שריד, והמשנה למנכ"ל, משה רוזנבלום, יופחת ב-20%; ושכר שאר המנהלים יופחת ב-10%. גמול הדירקטורים יופחת ב-20%. כל זאת עד סוף אפריל.
2 צפייה בגלריה
ליאורה עופר
ליאורה עופר
ליאורה עופר
(צילום: עמית שעל)

השוכרים לא מתכוונים לשלם

שוכרים רבים לא מתכוונים לשלם לקניונים את שכר הדירה של חודש מרץ ואפריל, וחלקם ביצעו מהלכים כדי להבהיר את עמדתם לקניונים, מה שלא השאיר לאלה ברירה אלא לפעול לביטול שכר הדירה גם של מחצית חודש מרץ. כך, לדוגמה, שלח אתמול יעקב הלפרין, הבעלים של אופטיקה הלפרין, מכתב מעו"ד לכל הנהלות הקניונים, ובו הודיע כי הוא דורש לקבל החזר כספי על ששולמו מראש על חודש מרץ.
"לאור העובדה כי דמי השכירות ודמי הניהול עבור חודש מרץ שולמו לכם מראש באופן מלא, הנכם נדרשים לזכות את מרשתנו בחלק היחסי של דמי השכירות ודמי הניהול וזאת מיום 12.3.20 מועד (הצהרת ראש הממשלה) ועד לסוף החודש", כתב עו"ד בן ציון צדוק להנהלות הקניונים. מהלכים דומים ביצעו בשבוע שעבר בעלי רשתות האופנה המובילות, בעקבות הירידה הדרמטית במספר הקונים וההנחיות לסגור את הקניונים. גבי ואתי רוטר, מנכ"לים משותף בקסטרו, הודיעו כי לא יקבלו שכר וכי כל השותפים יקצצו למעלה מ-50% משכרם".
מליסרון שלחה השבוע מכתב לבעלי העסקים לפיו "הוחלט כי ב-1.4.2020 לא נגבה מהחנויות הסגורות בקניונים את דמי השכירות והניהול. אנחנו מודעים לכך כי תידרש התאמת דמי השכירות והניהול הללו למציאות בשטח בהתאם לנסיבות". באחת מרשתות האופנה אמרו ל-ynet כי הקבוצה אמרה להם ש"יהיו קשובים במידת האפשר לשוכרים וילכו לקראתם, למרות שכרגע נראה שהם לא מוותרים על דמי שכירות. אנחנו לא מקבלים את אותו יחס מקבוצת עזריאלי".
בעזריאלי כן הודיעו כי יאפשרו פריסה של דמי השכירות לשלושה חודשים. בינתיים, ישנם שוכרים שכבר הודיעו באופן חד צדדי שלא ישלמו את דמי השכירות והניהול לקניונים, בעל השליטה בקבוצת פוקס, הראל ויזל הודיע לקניונים כי הוא מבטל את הוראת הקבע ולא ישלם שכירות החל מאפריל עבור כל הרשתות שבבעלות הקבוצה, בשל הירידה במכירות בצל הקורונה. גם יעקב הלפרין, הבעלים של אופטיקה הלפרין שינה חד צדדית את אופן התשלום לקניונים ל-8.5% מהפדיון.
לעומת זאת, בקבוצת ביג מרכזי קניות הודיעו אתמול כי "יזכו באופן מלא את השוכרים על שכר הדירה ששולם עבור הימים בהם הקניונים נסגרו לפי החלטת הרשויות", כך במכתב לשוכרים. "במרכזים הפתוחים שעדיין פעילים, החברה תערוך בסוף החודש בדיקת עומסים ובעת הצורך נזכה ונבצע בדיקת עומס על ימי העבודה בפועל. עסקים במרכזים הפתוחים שנאלצו לסגור על פי הנחיות הרשויות יזוכו בהתאם לקניונים הסגורים".

גזית גלוב ישראל וצים מרכזי קניות לא יגבו שכירות מחנויות שנסגרו

לנוכח סגירת מרבית הפעילות הקמעונאית הודיעו גם הנהלות גזית גלוב וצים מרכזי קניות על הקלות לשוכרים. ל"כלכליסט" נודע כי גזית גלוב ישראל, המנוהלת על ידי ירון אשל, הודיעה היום (ג') לשוכרים כי לא תגבה שכר דירה ודמי ניהול משוכרים שבתי העסק שלהם סגורים, לאור הנחיות משרד הבריאות, החל מהמועד שבו נסגרו בתי העסק בפועל.
רני צים, המפעיל מרכזי מסחר פתוחים תחת המותגים צים אורבאן ו-SEVEN הודיע אף הוא כי לא יגבה מהשוכרים דמי שכירות בסיסיים החל מה-15 במרץ ואילך.
"ככל שבתי העסק נסגרו ואינם פעילים או שהפדיון נפגע משמעותית, תתקיים התחשבנות נקודתית ובמידת הצורך יזוכו השוכרים בגין התקופה האמורה", ציינה החברה במכתב שהעבירה לשוכרים.
במרכזי מסחר שאינם מקורים פועלות רשתות מרכולים, פארמים, בנקים, מרפאות, קופות חולים ומשרדי ממשלה. אלה מוגדרים עסקים חיוניים וימשיכו לשלם שכר דירה ודמי ניהול באופן שוטף.
פורסם לראשונה: 10:01, 17.03.20