בדירה מתגוררים זוג עם שני ילדים. בני-הזוג רכשו את דירת הפנטהאוז בבניין ישן בן 7 קומות, אשר נבנה בתחילת שנות ה-80'. הם זיהו את הפוטנציאל הקיים בה, וביקשו לנצל את זכויות הבנייה של הדירה, ולהרחיב אותה.
נדרש שיפוץ מאסיבי שכלל את החלפת כל התשתיות בדירה. הדירה הייתה במקור דירת 4 חדרים בשטח של 110 מ"ר, והפכה לאחר השיפוץ לדירת 5 חדרים בשטח של 140 מ"ר. כמו כן, לדירה מרפסת היקפית מאוד גדולה.
כל חלוקת פנים הדירה שונתה. קירות המטבח וקירות של חדר נוסף בבית נשברו וסופחו לחלל הציבורי של הדירה, ובכך גרמו לדירה להיראות גדולה, מרווחת ומוארת יותר, בצורה משמעותית.
מיקום: רחובות
סוג המבנה: פנטהאוז
גודל: שטח הדירה הוא 140 מ"ר, ויש בה שלושה כיווני אוויר
דיירים: זוג עם שני ילדים
עיצוב פנים: מירב צ'רניחובסקי ורותם סינדלר מסטודיו לאגום
סוג השיפוץ: שיפוץ מאסיבי שכלל הרחבת שטח הדירה והחלפת כל התשתיות בדירה: צנרת מים, צנרת ביוב, חשמל, תקשורת וחלוקת חדרים מחדש.
סכום השיפוץ: 400 אלף שקל.
משך השיפוץ: התכנון נמשך 6 חודשים והעבודה בפועל נמשכה 5 חודשים נוספים.
"בסמוך לחלל המרכזי של הדירה, מוקם חדר עבודה עם קירות זכוכית", מתארת מעצבת הפנים, מירב צ'רניחובסקי. "הוא מאפשר פרטיות, שקט וסביבת עבודה נעימה, אך יחד עם זאת הוא חלק בלתי נפרד מהשטח הציבורי של הדירה".
לדבריה, "כבר מההתחלה היה ברור שיידרש שיפוץ מן היסוד, וכי כל מיקומי החדרים ישונו. חלק נכבד מהתקציב, יועד לצורך הרחבת הדירה, כך שהייתה מגבלת תקציב לגבי הלבשת הדירה".
למרות העובדה שמדובר בזוג צעיר יחסית, זו הפעם השנייה שהם לוקחים חלק בהליך של שיפוץ. "בשל כך, הם הגיעו מאוד מוכנים, והיו להם מסקנות מהשיפוץ הקודם, והם היו מאוד מגובשים לגבי מה הם רוצים שיהיה בביתם החדש", מוסיפה מעצבת הפנים, רותם סינדלר.
"מבחינת בחירת הסגנון, הרי שהם היו די מתואמים, והיה חשוב להם שהבית ישקף את האישיות שלהם ואת אורח החיים שלהם".
לדברי סינדלר, "הפעם, בעקבות השיפוץ הקודם שהיה לבן ו'נקי' מדי לדבריהם, הם היו הרבה יותר פתוחים לשילובי צבעים והעזו יותר מבחינת בחירת החיפויים (במטבח, למשל), ואלמנטים מסוימים בריהוט.
"הם רצו בית מוקפד שמצד אחד ירגיש כמו לקוח מתוך מגזין, אך מצד שני, יעניק תחושה חמימה וביתית. בנוסף, היה להם חשוב שלילדים יהיה מרחב למשחק גם בתוך הבית וגם במרפסת הגדולה".
הבית הורחב על חשבון חלק מהגג, ובחלק שהורחב מוקמה סוויטת ההורים.
כמו כן, חלק משטחה של המרפסת המקורית הקטנה הוקצה להרחבת המטבח.
המרפסת המקורית הגדולה, נשארה בגודלה המקורי, והמטבח והסלון פונים לכיוונה. הותקן מעקה הגבהה נוסף להגברת בטיחות הילדים, כדי שיוכלו לשחק בחופשיות סביבה.
למעשה, רק שני חדרי הילדים נשארו במקומם המקורי, וכך גם פתחי החלונות שלהם. חדרי הרחצה שונו במיקום ובגודל. כך גם המטבח, הסלון ויחידת ההורים. חדר העבודה החדש נולד מתוך חלוקת החדרים מחדש.
האם נוספו שטחי אחסון לבית בעקבות השיפוץ?
"הרחבת הדירה אפשרה הוספה של שני ארונות בגדים גדולים ביחידת ההורים ותוספת של ארון ושולחן עבודה בהתאמה אישית, ופרטי נגרות שתוכננו לצורך אחסון מדויק", אומרת צ'רניחובסקי. "הגדלת המטבח, אפשרה גם הגדלה של שטח האחסון, כך שבעקבות השיפוץ שטח האחסון במטבח הוא כפול.
"בכל אחד מחדרי הילדים נבנה ארון קיר שתוכנן סביב עמודים תומכים שלא ניתן היה להזיז, מסיבה קונסטרוקטיבית, של יציבות המבנה", מוסיפה סינדלר.
"התכנון של הארונות בנגרות אישית, אפשר ניצול מקסימלי של השטח והגדלת אפשרויות האחסון בצורה משמעותית לבית".
מה היו האתגרים העיקריים שהתמודדתן איתם?
סינדלר: "האתגרים העיקריים בשיפוץ היו מגבלת התקציב, הצורך בעמידה בלוח-זמנים (שכן המשפחה התגוררה אצל ההורים, והם רצו לסיים את תקופת השיפוץ מהר ככל הניתן). כמו כן, היו אתגרים קונסטרוקטיביים, בשל עמודים תומכים רבים שהיו בדירה ולא ניתן היה לשנות את מיקומם. שלושה מהם הוסתרו בתוך ארונות שהוזמנו בהתאמה אישית (בחדרי השינה ובמטבח).
"עוד אתגר קטן היה מיקום מסך הטלוויזיה בתוך אלמנט בנוי, שהצריך תיאום בין בעלי מקצוע שונים. היתרון שלו הוא שהוא מאפשר חציצה בין הסלון למטבח, אך באופן שלא פוגע בתחושת המרחב, ושומר על אווריריות ותחושה של חלל ציבורי גדול, מואר ומרווח".
כיצד נבחרה צורת המטבח?
צ'רניחובסקי: "ללקוחות מאוד היה חשוב שיהיה אי במטבח, ושיהיו בו מספיק שטחי אחסון ומשטח עבודה מרווח. לשם כך, הוחלט שפינת האוכל תהיה חלק מהמטבח, כדי לאפשר מרחב פנוי יותר למשחק עבור הילדים. מבחינתם לא היה צורך בפינת אוכל 'רשמית'. כך נוצר מטבח בצורת ריש, עם אי ארוך במרכז, עם מקומות ישיבה בגובה האי, ואליו צמודה פינת אוכל שיכולה להיפתח, בזמן שמארחים בבית".
האם מדובר במטבח פעיל?
סינדלר: "שני בני-הזוג גם מבשלים וגם אופים. לכן חלק גדול משטח החלל הציבורי הוקדש למטבח. זהו בהחלט מטבח פעיל, והיה חשוב להם שחווית העבודה במטבח תאפשר ליתר בני-הבית לקחת בו חלק ולהיות נוכחים בו".
האם יש קירות כוח בדירה?
צ'רניחובסקי: "קיר הטלוויזיה, למרות העובדה שהוא אינו 'קיר' של ממש, אלא אלמנט נגרות מעוצב, הוא בבחינת קיר הכוח של החלל הציבורי בדירה. הסגנון שלו ממשיך את הקווים הנקיים של הבית, אך עם קריצה של צבע במגירות התלויות".
לדבריה, "הוחלט לצבוע את מסגור הברזל בצבע לבן, על מנת להקליל את הנוכחו שלו בחלל, ובשילוב מדפי עץ פתוחים וסגורים, הוא גם פו
נקציונלי וגם דקורטיבי".
אלמנט מיוחד נוסף בבית הוא ארון המעילים שממוקם מול הכניסה לבית. סינדלר: "הוא נראה חלק מהמטבח, וממוקם בפינה המובילה למסדרון הבית, אך נפתח לכיוון הכניסה וכולל שטח אחסון נוסף ומאוד נוח ושימושי יש בו מדפים ומגרות לאחסון נעליים ותיקים, עם שטח תלייה נוסף בחלקו העליון".
האם היו רהיטים מיוחדים שהיה חשוב לבני-הזוג לשמור מביתם הקודם?
סינדלר: "הכורסאות שבחדר העבודה נשארו ועברו ריפוד מחדש, בצבע התואם לפלטת הגוונים שנקבעה לבית".
כאמור, חדרי הרחצה שונו לחלוטין גם במיקום וגם בעיצוב. במקור היו בדירה חדר שירותים נפרד וחדר רחצה בסמוך לו. הוחלט לאחד אותם ולבנות במקומם חדר רחצה מרווח ליחידת ההורים וחדר אמבטיה מרכזי לילדים.
"ההחלטה לוותר על שירותים האורחים הנפרדים, אפשרה להפוך את חדר הרחצה האמבטיה המרכזי להרבה יותר נעים לשימוש ביומיום", אומרת צ'רניחובסקי.
האם הייתה עבודה מיוחדת שהצריכה התנהלות מיוחדת מול בעלי מקצוע?
סינדלר: "אחד האתגרים היה סביב אלמנט הנגרות שבקיר הטלוויזיה. היה צורך בתיאום בין כל בעלי המקצוע. לשם כך, דאגנו לפגישה משותפת בין הנגר, המסגר, מתקין הפרקטים וקבלן השיפוצים.
"הם היו צריכים לעדכן אחד את השני במידות, במיקומי נקודות החשמל ובשלבי העבודה. בין הנגר למסגר היה תיאום מוחלט בין פרטי הברזל לפרטי העץ. לאחר הרכבת הרהיט, מתקין הפרקטים נדרש לחזור לתיקונים ולהשלמות סביב קונסטרוקציית הרהיט, כדי שרמת הגימור תהיה גבוהה".
מה היה חשוב לדיירי הבית שיהיה בדירה הנוכחית, בעקבות ניסיון פחות מוצלח בדירתם הקודמת?
צ'רניחובסקי: "ראשית, היה חשוב להם שהמטבח יהיה כמה שיותר גדול, מואר ומרווח. הם היו מוכנים לוותר על פינת האוכל המסורתית, שלרוב אינה בשימוש, ולאפשר הגדלת המטבח במקום".
"בנוסף, הם מאוד רצו פינה נעימה ומזמינה לעבודה, ולא חדר סגור שבסופו של דבר הופך למחסן ולא נעים לעבוד ממנו. ואז, במקום שהוא יהיה בשימוש בסופו של דבר עובדים בפינת האוכל. הפינה החדשה אפשרה את הפרטיות והשקט, אך גם תקשורת עם הבית".
לדברי סינדלר, "העובדה שהחלל שקוף, גם מעודדת להקפיד יותר על הסדר והארגון שבו".
בני-הזוג תכננו ועיצבו את הבית עוד לפני שפרצה מגפת הקורונה. צ'רניחובסקי: "בדיעבד, הם הרגישו שכל ההחלטות האלה משרתות אותן נאמנה בתקופה זו של סגר, ומעבר לעבודה מהבית.
"מאחר שזהו השיפוץ השני בחייהם, הם מבינים את חשיבות חוויית המגורים, והעדיפו להשקיע בפרקטיות, גם על חשבון העיצוב. החלטה זו התבררה כנכונה מאוד, והפכה את הבית שלהם לחלל המאפשר עבודה ומגורים בצורה נוחה ונעימה יותר".
עוד כתבות בנושא:
על העיצוב: הפעם העזו יותר בבחירת הצבעים לבית
"כאמור, משום שזהו השיפוץ השני שלהם, הפעם הם העזו יותר בבחירת הגוונים", אומרת סינדלר. "הם לא פחדו לשים גוון עז יחסית בחזיתות המטבח (ירוק כהה ועמוק), בשילוב עם עץ ולבן. בבית הקודם המטבח היה חלק, ולכן היא רצתה שינוי דרמטי במטבח הנוכחי".
לדבריה, "לחדר השינה נבחרו גוונים יותר רגועים (שחור,לבן ועץ). נגיעות הצבע הגיעו מהטקסטיל, מהידיות ומהאקססוריז.
"לחדרי הילדים נבחרה פלטת גוונים ניטרלית. הקירות ופרטי הנגרות נצבעו בלבן, ונגיעות הצבע הגיעו ממדבקות הקיר, מהשטיח, הצעצועים והספרים".
לסלון נבחר וילון לבן בגוון חצי-שקוף. צ'רניחובסקי: "תפקידו לרכך מעט את האור הישיר שחודר מהוויטרינה, וגם להכניס חמימות לבית. הוחלט לתלות אותו על מוט בצבע שחור, שמוסיף גימור עדין ומוקפד, המתכתב עם יתר פרטי הפרזול ועם הסגנון האורבני המעודן של הדירה".
איך זה נראה לפני השיפוץ?
ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"