החיסונים מחזירים את המשק בזהירות לשגרה, וזה הזמן להיערך ליום שאחרי. מנתוני בנק ישראל שפורסמו בשבוע שעבר עולה כי נכון לסוף ינואר, רק 8% מהמשכנתאות בהקפאה או בדחיית תשלומים, וזאת לעומת 25% בשיא המשבר באפריל שעבר. נכון לסוף ינואר, 82% מההלוואות שהוקפאו מפרוץ משבר הקורונה כבר אינן מוקפאות והמלווים חזרו לפרוע אותן.
כיצד מתכוננים לשגרה? מוסף ממון ו-ynet גיבשו מדריך באמצעות ד"ר שלמה נס, מומחה לשיקום וליווי חברות במשבר ממשרד עוה"ד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס, עמית גרוס ושות', שמסביר כיצד מומלץ להתנהל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
עסקים סגורים בירושלים
(צילום: עמית שאבי)
לא שילמתי מס כי הייתי צריך כסף למזון. מה לעשות עכשיו? עוד טרם הקורונה אזרחים בחרו לעבור עבירות מס כדי למנוע את קריסת העסק ולהחזיק את הראש מעל המים, ובשנה החולפת במיוחד. אין להצדיק את העבירה, אך לעיתים אלה אנשים נורמטיביים שראו לנגד עיניהם את המקרר הריק או את העסק שבנו בעשר אצבעות מידרדר לתהום.
אז מה עושים? בעיקר, לא מזניחים. לדברי ד"ר נס, "התעלמות מחיובי תשלום מס נחשבת להפרת חוק שעלולה להוביל להליך פלילי ולהסתבכות כלכלית ומשפטית. מומלץ להקדים ולהגיע ביוזמתכם להסדר עם רשויות המס לפריסת תשלומים או לבצע תכנוני מס נכונים שלוקחים בחשבון את ההפסדים שנגרמים כתוצאה מהתקופה. למה עכשיו? כי 'ביום שאחרי' פקידי המס יהיו פחות נכונים וקשובים".
עוד לא קיבלתי כסף על טיסה שבוטלה. מה עושים? הסכסוכים המשפטיים שלכם לא הולכים להיעלם. מאז פרוץ המשבר, עסקים רבים השתמשו בקורונה כתירוץ להפר חוזים, להתעכב עם השבת כספים, לא לשלם שכר דירה וכדומה. מקרים לא מעטים הגיעו לבתי המשפט ועוד רבים יידונו בקרוב. לדברי ד"ר נס, שיהוי לא מיטיב עם הליכים משפטיים, ולכן כדאי שתפעלו משפטית בהקדם אם עליכם, למשל, לקבל החזר כספי מחברות תעופה, מכוני כושר, גני ילדים שלא השיבו כספים וכד'.
איך אמנע מפשיטת רגל בשל המצב? חוק ההוצאה לפועל תוקן כדי לאפשר הקפאת הליכי גבייה ופריסת תשלומים ליחידים ולעסקים. כמו כן, בעקבות תיקון חוק חדלות פירעון שעבר בקריאה שנייה ושלישית אתמול, יש אפשרות ליחיד או עסק במשבר לבקש עיכוב הליכים לתקופה קצרה של 4 חודשים לצורך גיבוש הסדר חוב עם נושיו. ד"ר נס לא מתרשם מהתיקון: "החוק אושר באיחור ניכר, בשעה שאנחנו כבר שנה בתוך המשבר. ענפים שלמים לא חזרו לפעילות ועיכוב הליכים עד 4 חודשים זה לעג לרש לעסק שסגור כבר שנה וטרם יודע מתי יחזור לשגרה".
לא עטיתי מסכה וקיבלתי קנס. לשלם או לחכות? אם קיבלתם קנס בגלל הפרת תקנות הקורונה (אי-עטיית מסכה, יציאה בסגר וכד'), ניתן להגיש בקשה לביטול הקנס תוך 30 יום או להגיש בקשה להישפט (ניתן לנקוט אחד מהצעדים בלבד). בכל מקרה, התעלמות מהקנס לא תועיל, הקנס יתפח והמדינה תוכל לפתוח נגדכם בהליכי גבייה, כך שאם אין לכם טענה טובה ומוצדקת לביטול הדו"ח - חשוב לשלמו בזמן.
איך להיערך ליום שאחרי? חשוב להתאים מראש את ההוצאות השנתיות לירידה הצפויה בהכנסות. לדברי ד"ר נס, על בעלי עסקים להכין תוכנית עבודה מפורטת (תקציב) לשנת 2021, בפורמט של רווח והפסד, ולהתייחס לכל סעיף הוצאות בנפרד. "ברור שיש הוצאות קבועות שלא ניתן לחסוך, אך יש הוצאות רבות שבעזרת תכנון יעיל והקצאה נכונה ניתן לחסוך חלק מהן ובכך למזער את ההפסדים הנגרמים לעסק", הוא מציין.
עו"ד שלמה נסדוקטור שלמה נסצילום: סיגל סבן
עוד מוסיף ד"ר נס שזה הזמן להתייעלות של החברה. "למשל, חשוב ליצור שיטה, סדר וארגון בכל התהליכים בארגון, לבדוק את תקינת כוח האדם בארגון (אולי יש אצלכם אבטלה סמויה?), לבחון הסכמים מול ספקים - להשוות מחירים, לנתח את הצרכים, לנהל משא ומתן מחדש הן על עלויות והן על תנאי האשראי ועוד", הוא מסביר.
כמו כן, עסקים רבים שעמדו על סף קריסה קיבלו הלוואות בערבות מדינה או דחייה במועד פירעון ההלוואות, וחשוב להכין כבר עכשיו תוכנית עסקית שתאפשר לעסקים לעמוד בהחזרים בנוסף להתחייבויות ולהוצאות השוטפות. בקרוב ייגמרו ימי החסד, וחשוב להגיע אליהם מוכנים.
כיצד יוצרים ייעול ותכנון תזרים המזומנים של החברה? הנה כמה צעדים מומלצים:
  • תכנון מראש לפחות לחודש ורצוי לרבעון, חצי שנה ושנה. עדיף לתכנן בפסימיות כדי שנהיה מוכנים גם לתרחיש פחות טוב.
  • יש לפעול ככל האפשר ליצירת תשתית פעילות שתיצור תזרים מזומנים חיובי מדי חודש.
  • יש להתאים את ההתחייבויות כלפי בנקים, ספקים, רשויות המס ועובדים ליכולת ייצור התקבולים. כמו כן, יש לתכנן את מסגרות האשראי ואת פריסת תשלומי ההלוואות ולהיות בקשר עם הבנק עוד לפני שהבעיה התזרימית מתרחשת. לבנק הרבה יותר קל לסייע כשיש לו זמן לבדוק ולא כשכבר יש חריגה בחשבון.
  • רצוי לעבוד עם יותר מבנק אחד, הן לצורך משא ומתן על עלויות וגם לפזר את הסיכון של הבנק וכך ניתן לקבל יותר אשראי.
  • רשויות המס - אם יש בעיה תזרימית ניתן להגיע להסכמי פריסת חובות ובכך לתת אוויר לתזרים.