בדרך להילחם משפטית באלימות כלכלית: מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה ראשונה כי נקיטה באלימות כלכלית על ידי אחד מבני הזוג כלפי משנהו מהווה עוולה אזרחית וניתן יהיה להגיש תביעה אזרחית נגד בן הזוג שנקט בה.

אלימות כלכלית הופכת בשנים האחרונות ליותר ויותר נפוצה. על פי הצעת החוק אלימות כלכלית תוכר לראשונה בדין כעוולה אזרחית שניתן להורות על עצירתה באמצעות צו בית המשפט ולתבוע בגינה פיצויים. מדובר בהצעה שקידם שר המשפטים, אבי ניסנקורן, בשיתוף שרת התפוצות, עומר ינקלביץ' (שניהם מכחול לבן) ושאליה צורפה גם הצעה פרטית של ח"כ קרן ברק (הליכוד).
1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה: כסף
אילוסטרציה: כסף
אלימות כלכלית. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
לדברי עו"ד תיקי פרטר, המתמחה בדיני משפחה, "מדובר בצעד מצוין וחשוב, במקרים בהם לאחד מבני הזוג יש אוטונומיה מוחלטת על ענייני הכספים בבית והוא משליט טרור על האחר שנתון לחסדיו במלוא מובן המילה. זוהי אלימות כלכלית והיא אלימות לכל דבר. כך למשל אישה צריכה לקבל אישור מבעלה ללכת לקוסמטיקאית, לרופא שיניים או לקנות בגדים, ייתכן שהבעל ייתן לה תקציב שבועי ממנו יהיה עליה לנהל את משק הבית. אגב, אלימות כלכלית תתכן גם נגד בן זוג שעובד ומכניס כספים למשק הבית".
בדברי ההסבר להצעת החוק צוין כי על פי ההגדרה המוצעת, אלימות כלכלית יכולה לבוא לידי ביטוי בהתנהגות של אדם כלפי בן זוגו המונעת או מקשה על מימוש התנהלות כלכלית עצמאית של בן הזוג לרבות איסור על יציאה לעבודה או על פתיחת חשבון בנק ועוד. כך למשל, נשללת לעיתים מבן הזוג כל אפשרות לקבל החלטה לגבי כספים שהוא עצמו השתכר. עוד נכתב כי האלימות הכלכלית יכולה לבוא לידי ביטוי גם בהתנהגות המונעת או מקשה על שימוש בנכסים שבהם יש זכות לבן הזוג לרבות בדרך של מניעת שימוש בכרטיס אשראי, הסתרת קיומם של נכסים ועוד.
עו"ס תמר שוורץ, מנכ"לית רוח נשית - עצמאות כלכלית לנשים נפגעות אלימות, מסרה כי "הגיע הזמן שבן הזוג שיוצר חובות, מסתיר או מונע כספים מבת הזוג, משתלט על חשבון הבנק ועל הנכסים המשותפים - ייתבע וישלם על מעשיו. העובדה שבני זוג שנקטו באלימות כלכלית, לא נענשו עד כה, רק נתנה להם אור ירוק להמשיך לפגוע בבנות זוגן ולהרע את מצבן. היום הכנסת עשתה צעד חשוב כדי לעצור את התופעה".
רוח נשית יזמה וניסחה את הצעת החוק למניעת אלימות כלכלית ומובילה אותה מתחילת דרכה ועד היום.