צפו: מנכ"ל האוצר באולפן ynet על משבר הקורונה
(צילום: משי בן עמי)

"אנחנו נכנסים למשבר הקורונה במצב טוב. מי שיוצא לחל"ת (חופשה ללא תשלום - א.ש) של חודש ומעלה יקבל דמי אבטלה. עובדים עכשיו לילות וימים כדי שתהיה אספקה של סחורות - לא יהיה מחסור של סחורות בישראל ואין צורך לרוץ לסופרים". כך הבהיר הבוקר (ה') שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר, בראיון באולפן ynet.
בהתייחס להתמודדות של כלכלת ישראל עם משבר הקורונה אמר, כי "זה עוד שלב מוקדם. אנו רואים שהצעדים שנלקחו אתמול בארץ ובכל העולם יובילו להאטה ולסוג של משבר ומיתון. אנו עוקבים מקרוב ברמה היומית אחרי כל הצעדים הללו. ניסינו לתת מענה לעסקים הקטנים שכבר חווים את המשבר בקרן ששחררו אתמול שר האוצר וראש הממשלה, בסך כ-8 מיליארד שקל. אף אחד לא יודע לאן זה הולך כי אף אחד לא חווה כזה דבר".
לא נכנסנו למשבר הזה עם גירעון של עשרות מיליארדים? אנחנו לא בסכנה רצינית?
"לא, כשאתה נכנס למשבר אתה לא בודק את הגירעון אלא את יחס חוב תוצר. יחס החוב תוצר שלנו מאוד נמוך, גם הנגיד וגם רוה"מ אמרו את זה, אנחנו נכנסים בשוק עם תעסוקה מלאה, יחסית צמיחה גבוהה, יחס חוב תוצר מאוד נמוך, נכנסים למשבר הזה במצב טוב".
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד
מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד
(צילום: גיל יוחנן)
בנושא העובדים שנאלצים לצאת לחופשה ללא תשלום אמר באב"ד כי "כל עוד החל"ת היא מעל חודש העובד יכול לקבל דמי אבטלה מבלי לנצל את ימי החופשה הצבורים שלו, מה שבעבר היה לא ניתן. המטרה היא לנסות לתת מענה. אותו מנהל אירועים שנמצא בבעיה קשה כי ביטלו לו את כל האירועים יכול לגשת לקרן לעסקים קטנים, פרסמנו אתמול את האתר, הוא מגיש בקשה ובתנאים מאוד מועדפים עם כמעט אפס קריטריונים הוא יכול לקבל הלוואה תזרימית עם גרייס של חצי שנה כדי שיוכל לתפעל ולהריץ את העסק שלו".
אתמול הודיע ראש הממשלה, בנימין נתניהו, על סיוע חירום בעקבות משבר הנגיף בהיקף של 10 מיליארד שקל. "לקורונה יש השפעה על הכלכלה העולמית ועל הכלכלה שלנו", אמר נתניהו בפתח דבריו. "בישראל הכלכלה חזקה והאבטלה נמוכה. זה יתרון גדול בכניסה למשבר הזה. המטרה שלנו היא לאפשר שהמשק יתפקד והעזרה הראשונה היא 10 מיליארד שקל למשק. אנחנו נותנים עדיפות למערכת הבריאות כדי לאפשר הצטיידות והכנת בתי החולים לקליטה של חולים". נתניהו הדגיש: "יהיה טיפול פרטני ונפרד לחברות התעופה מעבר ל-10 מיליארד".
הכספים עליהם הצהיר נתניהו מורכבים ממיליארד שקלים לטובת למערכת הבריאות, מיליארד נוספים ל"צרכים ייעודיים", ושמונה מיליארד שקלים שיוקצו לטובת הלוואות לעסקים באמצעות "קרן הסיוע לעסקים קטנים ובינוניים", אותן כמובן העסקים ידרשו להחזיר, ועדיין לא פורסמו תנאי ההלוואות. כבר בשבוע שעבר הודיע שר האוצר כחלון על הגדלת קרן הסיוע לארבעה מיליארד שקלים, ולמעשה היום הודיע נתניהו על הגדלתה בארבעה מיליארד נוספים.

כחלון: "המשק בתקופה לא קלה - אבל אנחנו עם הידיים על ההגה"

שר האוצר משה כחלון נשא דברים אחרי ראש הממשלה ואמר: "מדובר באירוע גלובלי והצמיחה הגבוהה מסייעת לנו מאוד. אנחנו במשרד האוצר מקיימים ישיבות יחד עם בנק ישראל. עוקבים אחר המתרחש. אנחנו נמצאים בתקופה לא קלה. המשק נמצא בתקופה לא קלה. אבל אנחנו עם הידיים על ההגה. זה נמצא בשליטה מלאה. יש לנו כוונה לחזק את מערכת הבריאות כמה שיותר".
נגיד בנק ישראל אמיר ירון אמר כי "בנק ישראל ינקוט כל צעד כדי להגן על המשק מפני נגיף הקורונה. מטרת העל היא לתמוך בהמשך הפעילות הכלכלית של המשק וליצור רשת ביטחון לעסקים ומקורות תקציביים למערכת הבריאות ואחרים כך שיצלחו את התקופה הנוכחית וימשיכו לפעול במלוא המרץ. ראש הממשלה, שר האוצר ואנוכי עובדים בשת"פ מלא כדי לקדם ולהבטיח את הסיוע והפעילות הכלכלית".
ירון הבהיר כי חברות התעופה כי בשלב זה חברות התעופה לא יקבלו מענקים אלא רק הלוואות: "כל חברות התעופה בשיח מתמיד איתנו, זה שיח אחר לגמרי. אחנו ניתן להן מענה לכל תקופת המשבר לראות איך הן צולחות את זה ביחד איתנו. אנחנו יושבים על התוכנית העסקית ועל היכולות התזרימיות שלנו לעזור להן, לא מדובר על מענקים ופיצויים, מדובר על מענה תזרימי שיעזור להן לצלוח את המשבר".