תזכורת: מנכ"ל האוצר על התוכנית הכלכלית למאבק בקורונה
(צילום: ערוץ כנסת)

משבר הקרונה ייאלץ הערב את הממשלה לאשר לראשונה שינוי בחוק יסוד בנסיבות יוצאות דופן כדי לפרוץ את מסגרת התקציב. המטרה: להוסיף 90 מיליארד שקל למימון התוכנית למאבק בהתפשטות הקורונה ולטיפול בחולים. המצב האבסורדי נוצר משתי סיבות עיקריות: אין ממשלה קבועה כבר שנה, ולכן אין למדינה מ-1 בינואר השנה תקציב מאושר ל-2020.
דקות לפני כניסת השבת הפיץ האוצר טיוטת חוק לתיקון חוק יסוד: משק המדינה. חוק כזה מחייב תמיכה של לפחות 61 חברי כנסת, אך במשרדי ראש הממשלה והאוצר משוכנעים שהאופוזיציה תתמוך בחוק.
1 צפייה בגלריה
ראש אגף התקציבים שאול מרידור
ראש אגף התקציבים שאול מרידור
ראש אגף התקציבים שאול מרידור
(צילום: רפי קוץ)
הממשלה תכונס הערב כדי לאשר את שינוי החוק. 80 מיליארד שקל מהתוספת מיועדים לתוכנית הכלכלית ו-10 מיליארד שקל לתוספת תקציב למערכת הבריאות. כ-18 מיליארד שקל יועברו לביטוח הלאומי כדי לאפשר את תשלום דמי האבטלה. הסכום כולל גם את המענקים של 500 שקל להורים לילדים (עד ארבעה), לקשישים מקבלי קצבאות ולנכים זכאי הקצבאות.
החוק יאפשר להגדיל את תקרת ההוצאה החודשית ב-27 מיליארד שקל, לאפשר את הקדמת הפירעון של אג"ח ייעודיות של המדינה לביטוח הלאומי בכ-18 מיליארד שקל, ולהגדיל את הההוצאות השוטפות בכ-45 מיליארד שקל עד דצמבר. הגירעון בתקציב צפוי להסתכם השנה בכ-8%-9% לעומת היעד, כ-3%. כדי לממן חלק מהתוכנית גייסה ישראל בסוף השבוע חמישה מיליארד דולר בהנפקת אג"ח לראשונה ל-100 שנים ואג"ח ל-10 ול-30 שנה.