מנהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה הציג הבוקר (ה') את הדו"ח השנתי של פעילות האכיפה והבטיחות שלו לשנת 2020. בשורה התחתונה: הנתונים מצביעים על ירידה משמעותית במספר העובדים שקיפחו את חייהם במסגרת עבודתם בענף הבנייה - 31 הרוגים לעומת 40 הרוגים ב-2019 (ירידה של 22.5%) ו-34 ב-2018.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כמו כן, מנהל הבטיחות הגדיל משמעותית את היקף הפיקוח באתרי הבנייה, מ-8,331 ב-2019 ל-12,250 ביקורים ב-2020 (עלייה של 47%). כמו כן, מספר צווי הבטיחות זינק ב-121%, מ-2,501 ל-5,532 צווים ב-2020; בנוסף, 2,977 אתרים נסגרו בעקבות ליקויים מסכני חיים שהתגלו בהם.
נתון נוסף מצביע על 650 עיצומים (קנסות כספיים) שהוטלו על הקבלנים. בעבר נושא העיצומים לא היה מוסדר, ומרבית הקנסות שהוטלו כלל לא שולמו על ידי הקבלנים. לפי גורמים במנהל הבטיחות, המצב כעת השתנה ובוצעה הסדרה של נושא הגבייה על כל העיצומים שהוטלו מאז 2018. מדובר על כ-1,000 עיצומים שהוטלו, מהם 650 בהיקף של 14 מיליון שקל הועברו לגבייה וכ-200 נוספים שנמצאים בהליכי ערר שונים. ההיקף הכספי של כל עיצום נע בין 20 ל-37 אלף שקל.
בדומה לשנים קודמות, נפילה מגובה נותרה הסיבה המרכזית לתאונות הקטלניות בענף, עם 61% מכלל התאונות הקשות, כשהגורם השני לתאונות הקטלניות הוא מכה מעצם נע. יש לציין, כי במהלך השנה היה אמור להיכנס לתוקפו תקן הפיגומים החדש - אך הוא נדחה בשל כשל באישור התקן החדש על ידי מכון התקנים.
מבין החברות להן חולק המספר הגבוה ביותר של צווי בטיחות וצווי הפסקת עבודה, ניתן לציין לרעה את חברת ניר אביב עם 39 צווי בטיחות, מהם 19 צווי הפסקת עבודה; את חברת האחים שש לבנייה עם 29 צווים ו-15 הפסקות עבודה; ואת חברת גלעד מאי עם 18 צווים ו-14 צווי הפסקת עבודה.
עם זאת, לצד הגברת הפיקוח באתרים ולמרות הירידה בנתוני ההרוגים, קשה להתעלם מכך ששנת 2020 לא הייתה שנה רגילה. לפי מנהל הבטיחות הפעילות באתרי הבנייה התנהלה כסדרה, והם אף מציינים בדו"ח כי החרגת הענף אפשרה לו להמשיך ולעבוד ללא הפסקה. עם זאת, לפי נתונים שפורסמו השבוע על ידי בנק ישראל, בין החודשים ינואר לאפריל 2020 ירד מספר משרות הפלסטינים באתרי הבנייה ב-47 אלף, וזאת לצד ירידה של כ-51 אלף משרות שכיר בתעסוקת ישראלים בענף.
בסך הכל מציינים בבנק ישראל, כי ירידות אלה התבטאו בצמצום של כ-35% במספר המשרות בענף הבנייה בתקופה זו, וכי למרות שהוא הוחרג מהסגר, התעסוקה של ישראלים בענף הבנייה טרם חזרה לרמתה בתחילת השנה. בנוסף לכך לאחרונה פורסם דו"ח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, לפיו בתשעת החודשים הראשונים של השנה החלה בנייתן של כ-36 אלף דירות, הנתון הנמוך ביותר מאז 2014, נמוך ב-9% ממספר הדירות שבנייתן החלה בינואר-ספטמבר 2019, וב-15% מנתוני השיא שנרשמו ב-2016 - אז ב-9 החודשים הראשונים החלה בנייתן של קצת יותר מ-42 אלף דירות.
אינג' חזי שוורצמן, ראש מינהל הבטיחות במשרד העבודה והרווחה, מסר כי "אין ספק שיש תוצאות לעבודה קשה; פעילותנו בשטח תרמה למניעת תאונות ולהשגת הרתעה רבה בכלל ענפי התעסוקה בישראל. לפנינו אתגרים נוספים ואני קורא לכלל המעסיקים לשים את הבטיחות כערך עליון בכל תהליכי העבודה כדי לשמור על חיי אדם".
עוד הוסיף שורצמן, בנוגע לנתונים על מיעוט עובדים באתרים: "הדו"ח מראה גידול משמעותי בהפרות בטיחות שטופלו על ידינו בלי קשר למספר העובדים באתרים. בפועל המפקחים הצילו חיי עשרות עובדים בזמן אמת מדי שבוע בענף הבנייה בישראל. יש איפוא להתייחס למספר הצווים ולפעילות הרגילה שאכן בוצעה בענף הבנייה למרות תקופת הקורונה. יצויין שבאתרי בנייה לא דווח לנו על ידי המפקחים על הפחתה כלשהי במספרי העובדים באתרים".
ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, מסר בתגובה: "הלחץ הציבורי הביא להגדלת האכיפה מצד משרד העבודה ולירידה יחסית בכמות תאונת העבודה הקטלניות ועל כך אנו מברכים. יחד עם זאת, הדרך עוד ארוכה ואנו מצפים להמשך אכיפה והגשת כתבי אישום פלילים בגין הפרות בטיחות וגרימת מוות של עובדים ופועלים. יש לשנות ולקדם את החקיקה, להטיל אחריות פלילית על יזמים וקבלנים שמעורבים בתאונות קטלניות ולמנוע מקבלנים שמעורבים באופן סידרתי בתאונות עבודה ובהפרות בטיחות להתמודד במכרזים ממשלתיים".